د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10:20
تازه های کتاب هورامان:

اولین کتاب تاریخ به زبان هورامی منتشر شد

اولین کتاب تاریخ به زبان هورامی منتشر شد

کتاب تاریخ هورامان «تارێخوو هه‌ورامانی» به قلم نویسنده و پژوهشگر پاوه‌ای آقای ابراهیم شمس به زبان هورامی منتشر شد.

به گزارش سلام پاوه : کتاب تاریخ هورامان«تارێخوو هه‌ورامانی» به قلم نویسنده و پژوهشگر پاوه‌ای آقای ابراهیم شمس به زبان هورامی تالیف و توسط انتشارات تافگه سنندج در 480 صفحه با قطع وزیری و جلد گالینگور چاپ و منتشر شد.

 

ابراهیم شمس در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت: این کتاب در واقع جلد اول از کتاب سه جلدی «هورامان» می‌باشد که دو جلد دیگر جغرافیای هورامان و تاریخ ادبیات هورامان در حال ویرایش و ارسال به ناشر هستند.

 

مولف کتاب تاریخ هورامان گفت: کتاب تاریخ هورامان شامل یک مقدمه و چهار بخش می‌باشد.

 

وی ادامه داد: بخش اول این کتاب هم شامل فصل‌های منابع تاریخ هورامان، هورامان باستان، بنچاقهای هورامان، آیین‌های باستانی ، دین در هورامان (میترائیسم، زردشتی، یارسان و اسلام) و پیرشالیار و آیین‌های عروسی پیر و کومسای می‌باشد.

 

شمس اضافه کرد: بخش دوم از تاریخ هورامان هم شامل تاریخ سلاطین هورامان به‌صورت تحلیلی و هورامان در تاریخ معاصر(جنگ هورامی‌ها با قوای روس، هورامان در سفرنامه مسیو چریکوف، حمله سپاه رضا شاه به هورامان، اسارت شخصیت‌های سیاسی و مذهبی هورامان، شهدای پادگان جلدیان، …) است.

 

وی اظهار کرد: بخش سوم کتاب هم شامل ریشه زبان هورامی ، زبان هورامی زبان آیینی یارسان‌ها، علمای هورامان، طریقت و عرفان در هورامان است.

 

شمس گفت: بخش چهارم نیز صنعتگری در هورامان، آهنگری، جولایی و پارچه بافی، کلاش هورامی، آسیاب‌های آبی در هورامان و هوارنشینی در هورامان می‌باشد.

 

وی این کتاب را دارای دو ویژگی عنوان کرد و گفت: اولین ویژگی آن تاریخ‌نگاری به زبان هورامی است. دومین ویژگی آن تحلیلی بودن این کتاب است. امیدوارم دوستداران تاریخ هورامان و دانشجویانی که در مورد هورامان تحقیق می‌کنند، از این کتاب استفاده لازم را ببرند.