س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 21:45

روایتی از نبرد شبانه با زبانه‌های آتش در «سردره» پاوه+ عکس و فیلم

روایتی از نبرد شبانه با زبانه‌های آتش در «سردره» پاوه+ عکس و فیلم

به گزارش سلام پاوه : شب گذشته در شهرستان پاوه، مردم و مسؤولان در کنار هم بی‌خوابی کشیدند تا طلوع آفتاب بیدار بودند؛ در یک اقدام خودجوش، خالصانه، بی سر و صدا و بی‌ادعا با هم وسط یک معرکه رفتند، آن‌هم معرکه نبرد با آتش!. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ […]

به گزارش سلام پاوه : شب گذشته در شهرستان پاوه، مردم و مسؤولان در کنار هم بی‌خوابی کشیدند تا طلوع آفتاب بیدار بودند؛ در یک اقدام خودجوش، خالصانه، بی سر و صدا و بی‌ادعا با هم وسط یک معرکه رفتند، آن‌هم معرکه نبرد با آتش!.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ظهر روز گذشته آتش‌سوزی در منطقه «سردره» پاوه به وقوع پیوست که متأسفانه به علت وزش باد هر لحظه گسترده‌تر می‌شد و مراتع منطقه را با سرعت خاکستر می‌کرد.

نیروی مردمی، داوطلبان هلال احمر، منابع طبیعی و محیط زیست،آتشنشانی ، بسیج و نیروهای فعال و دلسوز مردمی و انجمن‌های مردم نهاد پاوه (انجمن ژیوای و گروه اطفای حریق دوریسان) و ستاد بحران بلافاصله عازم منطقه شدند، فرماندار پاوه نیز خود به‌صورت میدانی پیگیری وضعیت آتش‌سوزی شد.

سعید احمدی از فعالان محیط زیست و زحمت‌کشان در مهار آتش‌سوزی و عضو انجمن ژیوای، تأکید داشت؛ افرادی عازم منطقه شوند که توانایی مهار آتش، آموزش یا تجربه لازم را داشته باشند‌ چون هر لحظه بر وسعت آتش‌سوزی افزوده می‌شود.

ساعت ۱۴ ظهر روز گذشته(۲۴ مردادماه)؛ نیروهای مستقر در منطقه سردره پس از چند ساعت تلاش بی‌وقفه در این منطقه کوهستانی، از مهار آتش‌سوزی این منطقه با تلاش فراوان خبر دادند.

تعدادی از نیروهای که در مهار آتش‌سوزی مشارکت داشتند در منطقه مشرف به « نجار» مستقر شدند تا در صورت شعله‌ور شدن دوباره آتش، اقدام به موقعی برای مهار آن داشته باشند.

چند ساعتی پس از مهار آتش‌سوزی این منطقه در شامگاه گذشته،  گزارش مبنی بر وقوع دوباره آتش‌سوزی در منطقه مله‌شوان سردره پاوه منطقه‌ای با شیب زیاد و پوشش گیاهی انبوه، داده شد. بار دیگری نیروهای مردمی، انجمن‌های مردم نهاد، هلال احمر، منابع طبیعی و محیط زیست و… برای مهار آتش روانه منطقه شدند.

شعله‌های آتش این‌بار به علت وزش بادهای شبانه، گسترده‌تر از قبل بود به طوریکه سالم مصطفایی، معاون عمرانی فرمانداری پاوه و فعالان انجمن های مردم نهاد درخواست کمک از مردم برای مهار آتش در «سردره» پاوه را داشت.

مصطفایی از مردم و شهروندان که مهارت لازم برای مهار آتش را نداشتند خواست، با توجه به وزش باد و حجم بالای آتش از محل آتش‌سوزی فاصله بگیرند تا نیروهای امدادی بهتر بتوانند در مهار آتش‌سوزی کمک کنند.

ساعت یک بامداد ۲۵ مردادماه- آتش‌سوزی سردره به دلیل وزش باد از سه جبهه در حال پیشروی بوده و از کنترل انسانی خارج شده‌ بود، لذا عوامل دخیل در مهار آتش از شهروندان خواستند، برای حفظ امنیت جانی به هیچ وجه در منطقه حضور پیدا نکنند‌.

معاون عمرانی فرمانداری پاوه اعلام کرد: تمام اعضای ستاد بحران، انجمن های محیط زیستی و نیروهای مردمی پای کار هستند اما حجم آتش‌سوزی بسیار بالا است و وزش باد شدید نیز شرایط عملیات اطفاء حریق را سخت کرده است.

ساعت ۱ بامداد ۲۵ مردادماه- علی‌رضا حیدری سرپرست فرمانداری پاوه به همراه سرهنگ پرنو فرمانده نیروی انتظامی و بخشدار مرکزی با حضور شبانه در منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه از مهار بخش قابل توجهی از آتش‌سوزی منطقه سردره خبر داد.

سرپرست فرمانداری پاوه گفت: به همت مردم و انجمن‌های مردم نهاد و اعضای ستاد بحران ، آتش نشانی شهرداری پاوه ،نیروهای امدادی هلال احمر، منابع طبیعی، محیط‌بانان، بسیج بخش قابل توجهی از آتش‌سوزی منطقه سردره مهار شده است.

وی افزود: از طرف «نوریاب» نیز عملیات مهار آتش‌سوزی در جریان است.

ساعت ۳ بامداد ۲۵ مردادماه- سرپرست فرمانداری پاوه این بار از مهار کامل آتش در سردره پاوه خبر داد.

حیدری افزود: به همت مردم و انجمن‌های مردم نهاد، نیروهای امدادی هلال احمر، منابع طبیعی، محیط‌بانان محیط زیست، بسیج، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و شهرداری آتش‌سوزی منطقه سردره پاوه پس از چندین ساعت تلاش مهار شد.

 وی ضمن تشکر از حضور مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه و اکیپ‌های منابع طبیعی شهرستان‌های همجوار پاوه، افزود: علی‌رغم وزش باد و کوهستانی بودن منطقه، پوشش گیاهی و تاریکی شب، اما با حضور همه جانبه مردم با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه آتش‌سوزی بصورت کامل مهار شد.

سرپرست فرمانداری پاوه افزود: وسعت آتش‌سوزی و میزان خسارت در حال بررسی است و کارشناسان منابع طبیعی پس از بررسی‌های لازم آن را برآورد می‌کنند.

 وی در پایان از زحمات و تلاش‌های مردم پاوه، انجمن‌های مردم نهاد، مدیران و اعضای ستاد بحران، هلال احمر، آتش نشانی ، منابع طبیعی و محیط زیست و شهرداری پاوه و بسیج و سپاه که دغدغه‌مند در کمک به مهار آتش‌سوزی به هر نحو ممکن تلاش کردند، قدردانی کرد.

با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه  و وزش باد شدید، عملیات پایش و مراقبت ویژه توسط نیروهای مردمی، دیده‌بان‌ها و منابع طبیعی همچنان در منطقه حاکم بود.

*همتی از جنس همدلی برای نجات جنگل‌های پاوه

انشااله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه در خصوص حریق شب گذشته عرصه‌های طبیعی سردره پاوه و مشارکت مردم و مسؤولین در اطفاء آن، اظهار کرد: مردم پاوه و اورامانات طی سالیان متمادی به انحاء مختلف حمایت همه جانبه خود را از متولیان طبیعت اعلام و به انحاء مختلف اعم از مادی و معنوی همراهی خود را با متولیان حفظ انفال الهی اعلام داشته‌اند و در این راه از جان خود نیز گذشته‌اند که جا دارد یاد این جانباختگان و در حقیقت شهدای حافظ طبیعت که در چنین روزهایی به دل آتش زدند که نگذارند بمیرد جنگل و زمینه‌ساز نابودی جهان شود را هم گرامی بداریم.

وی گفت: این اطمینان را داشته باشید عاملان اینگونه حریق‌های عمد و یا غیرعمد از مردم نبوده و بیمارانی هستند که علی‌رغم هشدارهای مکرر عامل نابودی سرمایه‌های ملی مردم و نسل‌های آینده شده‌اند که باید هم در دنیا و هم در آخرت پاسخگو باشند.