ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 20:28

روحم با شنیدن صدای دف به پرواز در می‌آید+فیلم

روحم با شنیدن صدای دف به پرواز در می‌آید+فیلم

به گزارش سلام پاوه: دف‌نواز روشندل پاوه ای گفت: هنگام نواختن یا شنیدن صدای دف احساس می‌کنم روحم به سمت آسمان به پرواز در می‌آید. «غزل بهرامی» دف‌نواز روشندل کرمانشاهی که از وی به عنوان پدیده دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد نیز یاد می‌شود، هنگام نواخت و شنیدن صدای دف وارد […]

به گزارش سلام پاوه: دف‌نواز روشندل پاوه ای گفت: هنگام نواختن یا شنیدن صدای دف احساس می‌کنم روحم به سمت آسمان به پرواز در می‌آید.

«غزل بهرامی» دف‌نواز روشندل کرمانشاهی که از وی به عنوان پدیده دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد نیز یاد می‌شود، هنگام نواخت و شنیدن صدای دف وارد حالتی عرفانی می‌شود و به گفته خودش احساس می‌کند با این آهنگ به سمت آسمان پرواز می‌کند.

این هنرمند روشندل که اهل شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است از چند سال قبل نواختن دف را شروع کرده و دف‌نوازی وی و مهارت‌هایش مایه تعجب داوران و حاضران در دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد شد.

این هنرمند جوان به همراه مادرش «گلشن بهرامی» برای شرکت در جشنواره دف‌نوازی «نوای وحدت» مهاباد به این شهرستان سفر کرد و خبرگزاری ایرنا گفت وگویی کوتاه در حاشیه این جشنواره ملی با این هنرمند جوان به شرح زیر انجام داده است.

ایرنا: بفرمایید چند سال سن دارید و از چه هنگامی به دف علاقمند شدید؟

غزل بهرامی: من متولد ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ در روستای «هانی‌گرمله» پاوه استان کرمانشاه و اکنون دانش آموز پایه اول دبیرستان در رشته علوم انسانی هستم.

به صورت مادرزادی نابینا هستم و از میان صدای سازها، علاقه خاصی به ساز دف به عنوان یک ساز عرفانی پیدا کردم و حدود چهار سال است با عضویت در خانه دف هورامان به آموزش و فراگیری این ساز می‌پردازم.

ایرنا: هنگام نواختن دف چه حس و حالی دارید؟

غزل بهرامی: هنگام نواختن و شنیدن صدای دف حس خاصی پیدا می‌کنم که با واژه‌ها قابل بیان نیست اما احساس می‌کنم روحم به سمت آسمان به پرواز در می‌آید و حالتی عرفانی به من دست می‌دهد.

ایرنا: در آینده هم می‌خواهید نواختن دف را ادامه دهید؟

غزل بهرامی: البته عشق و علاقه من به نواختن و یادگیری دف هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و می‌خواهم در آینده هم به این ساز خدمت کنم و تا جایی که در توان دارم جایگاه والای دف را ارتقا ببخشم.

ایرنا: آیا علاوه بر دف به مولودی ‌خوانی هم علاقمند هستید؟

غزل بهرامی: دف نوازان می‌دانند که انسان هنگام نواختن دف ناخودآگاه انسان در حال و هوای عرفانی قرار می‌گیرد و پایه مولودی خوانی نیز که حمد و ثنا گفتن پروردگاه است ناخودآگاه با همان ریتم، اشعار در ذهن انسان پدیدار می‌شود.

ایرنا: آیا با توجه به اینکه از نعمت بینایی محروم هستید، فراگیری موسیقی کمی سخت نیست؟

غزل بهرامی: در فراگیری موسیقی بیشتر از قدرت شنوایی استفاده می‌شود اما برخی دروس تئوری هم باید آموخته شود و من با کمک استادم بخش تئوری را به صورت خط بریل در آوردم و آنها را مطالعه و فرا می‌گیرم که نقش مهمی در کسب مهارت و شناخت سبک‌های مختلف موسیقی دارد.

ایرنا: برای حل مشکل بینایی تاکنون اقدامی کرده‌اید؟

غزل بهرامی: بله مشکل بینایی من و خواهرم «عسل» در بخش شبکیه چشم است و جدیدترین یافته‌های علم چشم‌پزشکی نشان داده که در کشورهای غربی احتمال معالجه کسانی با این نوع مشکل بینایی وجود دارد.

امیدوارم در آینده این علم به کشور ما هم برسد و من هم مانند سایر هنرمندان هنگام اجرای موسیقی بتوانم مخاطبان را ببینم و با عشق بیشتری هنر دف‌نوازی را به آنان نشان دهم.

هنگام شنیدن صدای دف حساس می‌کنم روحم به پرواز در می‌آید

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» که به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت سوم و چهارم تیر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد در حال برگزاری است.

در این جشنواره ۴۱ اثر از ۱۳ استان کشور در چهار بخش گروه‌نوازی، مولودی‌خوانی و تک نوازی و ۲ نوازی با هم رقابت دارند.

ساز دف در بین مردم مناطق کُردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

یک پاسخ برای “روحم با شنیدن صدای دف به پرواز در می‌آید+فیلم

  • ناشناس در تاریخ تیر 10, 1402 گفت:

    فوق تخصص شبکیه و چشم پزشک گفت: پیوند شبکیه مصنوعی در بازگرداندن بینایی به چشمان ۳ نابینای جراحی شده موفق بوده و ایران را در زمره دومین کشور موفق در خاورمیانه در زمینه انجام این جراحی قرار داده است