ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 23:03

سواد سلامت/ چند عامل تضعیف کننده “سیستم ایمنی بدن” /دکتر برهان ولدببگی

سواد سلامت/ چند عامل تضعیف کننده “سیستم ایمنی بدن” /دکتر برهان ولدببگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرکسی ممکن است با انجام کارهایی به صورت ناخودآگاه سیستم ایمنی بدن خود را تضعیف کند. اما از طرف دیگر “تغییرات کوچک”در سبک زندگی یا “ترک عادات بد گذشته” نیز می‌توانند سیستم دفاعی بدن فرد را تقویت کرده و آن را در برابر بیماری‌ها، قدرتمند سازند. در زیر به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرکسی ممکن است با انجام کارهایی به صورت ناخودآگاه سیستم ایمنی بدن خود را تضعیف کند. اما از طرف دیگر “تغییرات کوچک”در سبک زندگی یا “ترک عادات بد گذشته” نیز می‌توانند سیستم دفاعی بدن فرد را تقویت کرده و آن را در برابر بیماری‌ها، قدرتمند سازند. در زیر به برخی عوامل تضعیف کننده این سیستم اشاره میشود:

“استفاده بیش از حد از آنتی اسیدها”: بیشتر “سیستم ایمنی بدن” به شکل بافت‌ لنفاوی در دستگاه گوارش واقع شده است. باید از انجام کارهایی که به “سیستم ایمنی روده” آسیب وارد می‌کند اجتناب کرد.آسیب به این سیستم موجب “تضعیف سیستم ایمنی کل بدن” خواهد شد. مصرف “آنتی اسیدها”( به ویژه آنتی اسید های قوی‌تر) ، می‌تواند اثرات منفی بر روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد.برخی از “آنتی اسیدها”، فقط اسید را خنثی می‌کنند اما موارد قوی‌تر یا “مهارکننده پمپ پروتون”(PPI) در واقع PH معده را که اسیدی است تغییر می‌دهند.

زمانی که معده نتواند به درستی غذایی مصرفی را استریل کند، امکان بروز “عفونت” در بدن بیشتر شده و فشار زیادی نیز به سیستم ایمنی روده وارد می‌گردد.افراد استفاده کننده ازPPIs ،باکتریهای مفید روده‌ ای کمتری دارند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی(مانند عفونت روده و ذات الریه) می‌باشند. علاوه بر این ، مصرف “مهارکننده های پمپ پروتون” (مانند”امی پرازول” )موجب میشود تا برخی مواد مغذی در محیط‌های با اسیدیته کم به درستی جذب نشوند( مانند ویتامین B12 ، روی، ویتامین C و آهن ). این کمبودها نیز سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌نمایند.استفاده از “آنتی اسیدها” باید تحت نظر پزشک باشد. مصرف این داروها بیشتر از ۳ماه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بهتر است به جای مصرف “آنتی اسید” ، از غذاهای تشدید کننده “رفلاکس معده” یا افزایش دهنده “اسید معده” اجتناب کرد.

“مسکن‌ها و ضد دردهای خاص”: علاوه بر آنتی اسید، برخی از داروهای مسکن(مانند “استروئیدها” و “داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی”) میتوانند به مخاط روده آسیب رسانده و موجب”سندروم روده” شوند. در نتیجه، عفونت و ذرات هضم نشده مواد غذایی از طریق دیواره‌های روده وارد بدن گشته و بر سیستم ایمنی بدن فشار میآورند.

مصرف “آنتی بیوتیک‌ها” نیز می‌تواند موجب تضعیف “سیستم ایمنی بدن” شود.زنان در قیاس با مردان و عموما بدلیل مقابله با “عفونت‌های ادراری”،از آنتی بیوتیکهای بیشتری استفاده می‌کنند.یادمان باشد که مصرف مکرر آنتی بیوتیک باعث “ناتوانی سیستم ایمنی بدن”خواهد شد. مصرف مکرر آنتی‌بیوتیکها موجب آسیب مخاط روده و تخریب “باکتری‌های مفید و غیر مفید”در روده می‌شود.اگر “باکتری‌های مفید”یا همان” پروبیوتیک ها” در مخاط روده از بین بروند،با توجه به جذب مجدد سموم،”سیستم ایمنی” ضعیف‌تر خواهد شد.

اگر کسی مکررا ازآنتی بیوتیک‌ها استفاده کند، بهتر است به دنبال موارد جایگزین باشد.

با مشورت پزشک معالج و برای مقابله با “عفونت‌های مجاری ادراری ” میتوان از “ویتامین سی”استفاده کرد.