د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 18:04

تراژدی راههای اورامانات و چاره کار /سید علاءالدین حیدری

تراژدی راههای اورامانات و چاره کار /سید علاءالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شاید کمتر روزی باشد که خبر تلخ و غم انگیزی از تصادفات مرگبار در جاده های اورامانات به گوش نرسد و خانواده یا خانواده هایی را داغدار عزیزانشان نکند. در بررسی علل تصادفات قطعا عوامل مختلفی تاثیرگذارند و نمی توان یک عامل را علت صددرصدی این تراژدی ها دانست […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شاید کمتر روزی باشد که خبر تلخ و غم انگیزی از تصادفات مرگبار در جاده های اورامانات به گوش نرسد و خانواده یا خانواده هایی را داغدار عزیزانشان نکند. در بررسی علل تصادفات قطعا عوامل مختلفی تاثیرگذارند و نمی توان یک عامل را علت صددرصدی این تراژدی ها دانست ، اما قطعا وضعیت راهها یکی از علل اصلی این اتفاقات ناگوار می باشد که باید بدان پرداخت.علا الدین حیدری

در مورد جاده های اورامانات با تاسف باید گفت که این جاده ها از استاندارد پائینی برخوردار بوده و در برخی نقاط نمی شود درجه ای برای آنها در نظر گرفت. اما در کل راههای اصلی اورامانات را در تقسیم بندی معمول راهداری و اغماض می توان راه فرعی نامید که در برخی موارد هم پائینی تر هستند.در تحلیل گذرا بر این جاده ها باید گفت برای منطقه ای با چهار شهرستان ، وجود منطقه ای گردشگر پذیر با ثبت جهانی و تردد زیاد مسافر ، وجود دو بازارچه مرزی رسمی ، ترانزیت کالا از دو مرز شیخ صله و شوشمی ، محوریت کشاورزی استان ( روانسر ) و … شایسته نیست که درجه جاده اصلی اورامانات ( قازانچی به سمت روانسر ، پاوه ، جوانرود و ثلاث ) راه فرعی و آنهم با درجه یک و دو باشد.

در تقسیم بندی راهها ما از آزاد راه ، بزرگراه ، جاده اصلی و جاده فرعی و راه روستایی و آنهم با درجه بندی های متفاوت می رسیم که متاسفانه اورامانات در رتبه های پایین آن قرار دارد.لذا با این وضعیت نمی توان به درمان قطعی و رفع دائمی مشکل این جاده ها فکر کرد بلکه با مسکن های موقتی مانند رفع پیچ ها و لکه گیری و گاها هم روکش آسفالت بسنده می شود که مطلقا چاره کار نبوده و گره گشای بحران جاده های اورامانات نیست.

بنظرم با روکش و این قبیل اقدامات سطحی و موقتی به استاندارد سازی نخواهیم رسید و شاید هم بر میزان تصادفات بنوعی افزوده هم بشود چرا که باعث حرکت برخی خودروها با سرعت بالا و غیر مجاز می شود و چونکه ایمن سازی لازم انجام نشده درصد و ریسک حوادث هم طبیعتا بالاتر می رود.

پس چاره کار چیست؟

پس از سالها کار و تجربه در حوزه توسعه اورامانات می توان گفت که راه چاره اینست که اولا درجه و نوع راههای اصلی اورامانات را از قازانچی تا (روانسر و پاوه و جوانرود و ثلاث ) به سطح بزرگراه یا حداقل جاده اصلی درجه یک ارتقاء داد تا در گرفتن اعتبارات اساسی و آغاز پروژه های زیربنایی در حوزه راههای اورامانات بتوان گام های اصولی و موثر برداشت و الا با روکش چند کیلومتر و تعریض چند پیچ و … نمی توان این راهها را ایمن و از بروز حوادث تلخ و مرگبار کاست.لذا به مسئولین امر و کسانیکه می خواهند در این حوزه کاری انجام بدهند پیشنهاد می کنم که در اولین اقدام به ارتقاء درجه راههای منطقه فکر کنند.

چونکه با شرایط فعلی اداره کل راهداری فقط توان و مجوز لکه گیری و روکش چند متری و چند کیلومتری را هم ، با فشار اعتباری دارد و نمی توان به اقدام آن اداره و مدیرکل آن دلخوش و امیدوار بود.به فرمانداران اورامانات ، نماینده مجلس، اداره کل راهداری و … توصیه می کنم که به این مسئله بپردازند و با محوریت استاندار محترم پیگیر این موضوع در سطح وزارت راه باشند.

نماینده می توانند وزیر راه را به منطقه دعوت کنند و با همفکری و همراهی با استاندار زمینه این تحول را فراهم نمایند.با تغییر درجه بندی راههای منطقه می توان به تحول ، گشایش اعتباری ، تعریف پروژه های زیربنایی و در نتیجه خاتمه دادن به تراژدی این جاده ها اندیشید در غیر اینصورت هر روز باید منتظر خبرهای ناگوار جاده ای در مسیرهای اورامانات باشیم.