ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 06:34

زیرساخت هایی که یک به یک تکمیل می شوند …!/سید نظام سلیمانی

زیرساخت هایی که یک به یک تکمیل می شوند …!/سید نظام سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی کنارگذر پاوه با اعتباری نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان آغاز گردید . می دانیم مطالعات فاز یک این پروژه در سال ۱۳۷۴ و مطالعات فاز دو آن در ابتدای دهه ۹۰ انجام شده است . شروع عملیات اجرایی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی کنارگذر پاوه با اعتباری نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان آغاز گردید . می دانیم مطالعات فاز یک این پروژه در سال ۱۳۷۴ و مطالعات فاز دو آن در ابتدای دهه ۹۰ انجام شده است .

شروع عملیات اجرایی پروژه سه دهه بر زمین مانده ی کنارگذر پاوه ،بعنوان اقدامی زیربنایی و موثر در توسعه پایدار شهرستان پاوه ، بی تردید نشان از تلاش های خستگی ناپذیر نماینده محترم جناب آقای دکتر لهونی دارد ؛ آنچه که در سخنان معاونت محترم وزیر در مراسم شروع پروژه هم برجسته گردید.

اما آغاز اجرای کنارگذر پاوه ادامه روندی سه ساله در ایجاد و تکمیل زیرساخت های توسعه منطقه بعنوان اولویت و راهبرد نماینده محترم است ؛ روندی که با وجود همه عقب ماندگی های تاریخی به نظر می رسد همین امروز هم آثار و نتایج آن در پیشرفت منطقه قابل مشاهده است . با توجه به شناخت نگارنده از وضعیت شهرستان پاوه به برخی از این اقدامات اشاره خواهد شد بدون تردید با توجه به نگاه متوازن و بدون تبعیض نماینده محترم در دیگر شهرستان های حوزه اورامانات هم می توان نمونه های بیشتری در این زمینه برشمرد.

به حدود سه سال پیش یعنی خرداد ۱۳۹۹ باز می گردیم …

شهر پاوه در خرداد ماه ۱۳۹۹ ماهها با قطعی شدید آب مواجه بود بسیاری از قسمت های شهر تنها چند ساعت آب داشتند ؛ در همان سال با پیگیری های مناسب و اختصاص بودجه لازم وضعیت پروژه آب هانه کوان و آب شرب پاوه در شرایط پایدار و مناسبی قرار گرفت . و امروز علاوه بر شهر پاوه مشکل مزمن تامین پایدار آب شرب در مناطق الحاقی ( دوریسان ، چورژی ، سرکران و نوسمه ) نیز مرتفع گردیده است.

بیمارستان پاوه سه سال پیش و یک سال قبل تر در حالی افتتاح شده بود که از نظر امکانات در شرایط فاجعه باری قرار داشت در اوج همه گیری کرونا ، مدتها نصب و راه اندازی سی تی اسکن به یکی از مهمترین مطالبات شهرستان تبدیل شده بود ! در چنین شرایطی بیمارستان پاوه ترمینالی برای اعزام بیمار به مرکز استان و شهرستان های همجوار قلمداد می شد ! اما امروز با همه اقدام های صورت گرفته در خبرهای چند هفته اخیر بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، در بازدیدی از بیمارستان پاوه با عنوان بهترین و باامکانات ترین بیمارستان شهرستانهای استان نام می برد و ….

خرداد ۱۳۹۹ گازرسانی به دو شهر نوسود و نودشه به عنوان آخرین شهرهای استان تکمیل یا اجرا نشده بود ، گاز رسانی به شهر نوسود با موانع جدی در مسیر انتقال مواجه بود ! و امروز علاوه بر تکمیل گاز رسانی به این شهرها گاز در دورترین روستاهای شهرستان و از جمله روستای هانی گرمله و دهستان شرام به عنوان دورافتاده ترین روستاهای مرزی استان افتتاح گردیده است !

سه سال پیش بخش نوسود و بیشتر روستاهای آن در تنش شدید آبی و احتمال مهاجرت و تخلیه برخی روستاها مواجه بودند و امروز پروژه “رویایی” انتقال آب چشمه بل به نوسود و مرز شوشمی و همه روستاهای بخش نوسود در مراحل نهایی اجرا قرار دارد …

آب ، برق ، گاز و راه روستایی و ایجاد و بهبود زیربناهای توسعه روستاها و شهرهای شهرستان پاوه در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارند …

با الحاق چهار روستاها به شهر پاوه در اواخر سال ۱۳۹۹ ، شهر بزرگتر پاوه پرجمعیت تر و وسیع تر در مسیر احیای جایگاه تاریخی خود قرار دارد ؛ پاوه امروز ، علی رغم همه کمبودهای موجود در مناطق الحاقی ، تاثیرگذارتر ، بزرگ تر و با امکانات تر از سال های گذشته است.

در مورد مرز شوشمی قرائن و شواهد از خبرهایی امیدبخش حکایت دارد در سه سال گذشته مرز فراموش شده شوشمی شاهد اقدام های بی سابقه ای در جهت ایجاد و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز بوده است با اقدامات صورت گرفته در قدیمی ترین مرز کشور با اقلیم کردستان بیش از هر زمان دیگری به تردد رسمی مسافر از شوشمی نزدیک شده ایم . اتفاقی که در صورت تحقق آثار فراوانی در جهت توسعه شهرستان پاوه اورامانات و استان کرمانشاه به همراه خواهد داشت.

با همه آنچه گذشت علی رغم همه تلاش های صورت گرفته اما واقعیت آن است حجم کمبودها و مشکلات و عقب ماندگی ها در شهرستان پاوه و در سطح اورامانات بسیار است و تا رسیدن به نقطه مطلوب راهی طولانی در پیش است .پیگیری تصویب طرح تجارت مرزی ، رفع کمبودها و نارسایی ها در مناطق الحاقی شهر پاوه از جمله احداث بلوار ورودی شهر پاوه ، بهسازی راهها بویژه در حوزه بین استانی ( به استان کردستان ) و بهسازی راه های حوزه شهرستان ، ساماندهی فاضلاب حوضه شمشیر رود ، توجه بیشتر به زیرساخت های گردشگری منطقه ، تقویت زیرساخت های اموزش عالی و …. برای شهرستان پاوه از آن جمله است .

ضمن قدردانی از همه اقدام های صورت گرفته امید است در یک سال پیش رو گام ها در جهت رفع مشکلات و ایجاد و تکمیل دیگر زیرساخت های مورد نیاز در جهت توسعه هر چه بیشتر منطقه محکم تر و استوارتر برداشته شود …( ان شاءلله )