ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 22:12

انزوا و محرومیت اجتماعی بزرگترین چالش پیش روی معلولین /صدیق اسدی

انزوا و محرومیت اجتماعی بزرگترین چالش پیش روی معلولین /صدیق اسدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد معلول در سر اسر جهان زندگی می کنند.از ۵ معلول ۴ نفر(۸۰%) در کشورهای در حال توسعه هستند.همچنین تحقیقات نشان می دهد که این افراد ۴ تا ۱۰ برابر بیشتربه نسبت افراد عادی در معرض خشونت قرار می گیرند. در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد معلول در سر اسر جهان زندگی می کنند.از ۵ معلول ۴ نفر(۸۰%) در کشورهای در حال توسعه هستند.همچنین تحقیقات نشان می دهد که این افراد ۴ تا ۱۰ برابر بیشتربه نسبت افراد عادی در معرض خشونت قرار می گیرند.

در ایران به نقل از معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور ۱.۶ میلیون نفر در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور به عنوان معلول ثبت شده اند و این در حالی است که تعداد قابل توجه ای به دلایل مختلف از جمله (وضعیت مالی خوب،عدم دسترسی به امکانات دولتی ،عدم اطلاع و…… )هنوز معلولیت آنها در سامانه بهزیستی ثبت نشده است. و این در حالی است که هر ساله براثر سوانح و حوادث و همچنین بیماریهای عفونی و غیره بر تعداد معلولین اضافه می شود.

در شهرستان پاوه به صورت رسمی بیش از ۱۳۰۰نفر با انواع معلولیت ثبت شده اند که اگر تعداد جانبازان و همچنین افرادی را که به عناوین ذکر شده به این آمار اضافه کنیم رقم قابل توجهی خواهد شد.

یکی از بزرگترین آفت و چالش پیش رو ، محرومیتها ومحدودیتهای اجتماعی با منشاء جامعه و خانواده به صورت یک تهدید بالقوه سلامت روانی و جسمی این عزیزان می باشد.

در تبیین این موضوع این گونه میتوان گفت که :سطح آگاهی ودانش افراد جامعه نسبت به تواناییها و نیازهای این افراد و چگونگی برخورد با احساسات و عواطف نیاز به آموزش دارد.مثلاً احساس ترحم به یک توانخواه جسمی حرکتی از طرف اعضای خانواده و یا افراد جامعه نه تنها تاثیر منفی ندارد بلکه لازم و ضروری به نظر می رسد.اما همین ابراز ترحم در مواجه با یک روشندل تاثیرات منفی و عمیقی خواهد گذاشت، ما به دلیل عدم رفتار حرفه ای بعضا”باعث رنج و عذاب بیشتر خواهیم شد.

از طرفی دیگر اعضای خانواده به دلیل ترس از ترد شدن افراد توانخواه توسط جامعه بسیاری از فرصتها را از این عزیزان می گیرندو حاضرنیستن از امکانات عمومی برای پیشرفت و بالفعل رساندن استعداد این افراد بهره بگیرند.

موضوع دیگر عدم ایجاد بستر مناسب برای حضور این افراد در جامعه می باشد که علی رغم تصویب و تائید قانون جامع حمایت از معلولین در فروردین ۹۷ که به تایید شورای محترم نگهبان نیز رسیده ، که اگر اجرا شود گامی بلند در جهت تحقق اهداف و خواستهای این قشر جامعه برداشته خواهد شد.

طبق ارزیابی کارشناس مناسب سازی بهزیستی شهرستان بیش از ۵۰ درصد ادارات و اماکن عمومی و ساختمانهای با کاربری عمومی شهرستان هنوز مناسب سازی نشده است که امید می رود در سال جاری دراین خصوص اقدامات موثری انجام شود.

لازم به ذکر است که جامعه توانخواهان بهزیستی علی رغم تمام محدودیتهای موجود توانسته اند موفقیتهای بی نظیری را با اراده و تلاش خود تحقق بخشند که برای بسیاری از افراد غیر قابل تصور است.حفظ کامل و یا قسمت بیشتری از قرآن کریم ، کسب رتبه جهانی در چندین رشته ورزشی توسط ورزشکاران ،کسب مدارک دکترا در رشتهای مختلف علمی از جمله این موفقیتها می باشند.

اهتمام به رفع مشکلات جامعه معلولین یعنی سرمایه گذاری در به شکوفا رساندن استعدادهای بی نظیر در حوزهای مختلف می باشد.به امید روزهای بهتر