د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 20:52

مطالعه و اجرای ۲۸هزار هکتار عملیات آبخیزداری در شهرستان پاوه

مطالعه و اجرای ۲۸هزار هکتار عملیات آبخیزداری در شهرستان پاوه

به گزارش سلام پاوه:رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه گفت: تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح ۲۸ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان مطالعه و اجرا شده است و عملیات آبخیزداری اجرا شده شامل بند گابیونی ، بند سنگی ملاتی ، بندسار ، خشکه چین ، سکوبندی ، تراس بندی و…می باشد. هادی […]

به گزارش سلام پاوه:رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه گفت: تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح ۲۸ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان مطالعه و اجرا شده است و عملیات آبخیزداری اجرا شده شامل بند گابیونی ، بند سنگی ملاتی ، بندسار ، خشکه چین ، سکوبندی ، تراس بندی و…می باشد.

هادی حیدری راد در گفنگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت: با احداث ۱۵بند سنگی -ملاتی درحوضه های شهرستان  ضمن کنترل فرسایش خاک و رسوب، ۵۰۰۰۰ متر مکعب از روان آبهای سطحی سالانه درپشت بندها ذخیره می شود

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای عملیات آبخیزداری در سال ۱۴۰۱ را ۲۱ میلیارد و ۳۱ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ملی، …..بیان کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاوه افزود این پروژه ها شامل اجرای عملیات آبخیزداری درحوضه آبخیز داریان شامل زیر پروژه های عملیات گابیون به میزان ۶۳۱ مترمکعب و عملیات بند خشکه چین به میزان ۹۰۰ مترمکعب با اعتبار ۸ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال، اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز سردره شامل زیر پروژه های عملیات سکوبندی به میزان ۱۹۰۰مترمکعب و عملیات بند خشکه چین به میزان ۱۱۴۲ مترمکعب با اعتبار ۶ میلیارد و ۱۲۱ میلیون ریال و همچنین مرمت و تکمیل عملیات آبخیزداری حوضه های تین وزردویی -مزیدی ومیرعبدلی شامل زیر پروژه های عملیات سنگی – ملاتی به میزان ۲۱۶ مترمکعب و عملیات بند خشکه چین به میزان ۱۴۴ مترمکعب با اعتبار ۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال اجرا و به اتمام رسیده اند.

وی اظهار کرد: با اجرای این عملیات حجم وسیعی از روانآب ها که موجب فرسایش خاک و ایجاد سیل در منطقه می شود مهار شده و آب های زیرزمینی نیز تغذیه می شود.

مهندس حیدری راد، هدف از اجرای این طرح را در حوزه های آبخیز یاد شده کنترل فرسایش خاک و رسوب، کنترل و مهار سیل ، ذخیره سازی آب ، تقویت سفره های زیر زمینی ، جلوگیری از خسارت سیلاب به باغ های و مزارع بیان کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به شدت کاهش و از خسارات سیلاب نیز جلوگیری کرد.

وی در خاتمه گفت: برنامه‌های آبخیزداری چند بعدی و چند منظوره است و نتایج و اهداف پروژه‌های منابع آب، کشاورزی و منابع طبیعی معمولاً در چار‌چوب بخش خاص خود محصور است در حالی که نتایج پروژه‌های آبخیزداری همزمان نه تنها در بخش‌های آب و کشاورزی و منابع طبیعی اثرگذار است بلکه همزمان اثرات اجتماعی، فرهنگی آنها هم در مناطق پایین دست و حوزه‌های اطراف به خوبی قابل مشاهده است.