س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 20:10

آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر پاوه

آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر پاوه

به گزارش سلام پاوه : سرزمین پر نقش و نگار پاوه این سرزمین فرهنگ و تمدن سرشار از زیبایی‌های متنوع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری است که یکی از شگفت انگیزترین آنها آبشارها هستند. آبشارها طرحی دل‌انگیز و برجسته از تابلو طبیعت هستند و هر گوشه‌ای از شهرستان چهار فصل پاوه سرشار از زیبایی و طراوت، […]

به گزارش سلام پاوه : سرزمین پر نقش و نگار پاوه این سرزمین فرهنگ و تمدن سرشار از زیبایی‌های متنوع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری است که یکی از شگفت انگیزترین آنها آبشارها هستند.

آبشارها طرحی دل‌انگیز و برجسته از تابلو طبیعت هستند و هر گوشه‌ای از شهرستان چهار فصل پاوه سرشار از زیبایی و طراوت، شگفتی‌های طبیعی دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و یکی از این پدیده‌های طبیعی آبشارهای شگفت انگیز است که در دل دره‌ها و کوه‌های بی نظیر پاوه قرار گرفته است.

آبشارهای دیدنی همچون آبشار دریبر، شولخه، دشه، تافه، شیلماو، مجموعه آبشارهای شرکان، آبشار نودشه، بل و… همه بخشی از جاذبه‌های طبیعی پاوه هستند که در ایام نوروز و فصل بهار مقصد مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.

آبشار شیلماو

آبشار شیلماو در غرب روستای خانقاه واقع در ۳ کیلومتری غرب شهرستان پاوه از ارتفاعات موسوم به کوه آتشگاه سرچشمه گرفته است و کوه آتشگاه یا همان آتشکده علاوه بر جاذبه تاریخی و باستانی دارای جاذبه طبیعی فراوان، آبشارهای چندگانه شیلماو را در خود جای داده و با شروع فصل بهار و جوشش چشمه‌ها، آبشار زیبای شیلماو طی مسیر کرده و از دامنه کوه آتشگاه به سمت روستای زیبای خانقاه ریزش می‌کند و منظره‌ای بی بدیل خلق می‌کند و به عنوان یکی از جاهای دیدنی پاوه باید در برنامه سفر گردشگران قرار دارد.‌

آبشار دریبر

آبشار دریبر یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان پاوه است که در لابه لای پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه زیبایی خاصی را به منطقه داده است و این آبشار زیبا پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد. کوه پایه‌ها و دامنه‌های زاگرس پر از آبشارهای فصلی و دائمی است و رشته کوه شاهو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ آبشارهایی که هر کدام به حسب موقعیت زیبایی خاصی دارند.

آبشار شولخه

شولخه در موقعیت جغرافیایی در استان کرمانشاه واقع است و آبشار دوقلوی شولخه در ۷ کیلومتری پاوه قرار دارد اما به علت آنکه در زیر جاده واقع شده از چشم رهگذران دور بوده و برای دیدن آن باید مسافتی را طی کرد. این آبشار پس از ریزش اولیه از ارتفاع حدود ۳۰ متری و طی کردن نزدیک به ۸۰۰ متر مجدداً از ارتفاع ۵۰ متری ریزش نموده و منظره زیبایی را می‌آفریند. این آبشار از چشمه‌ای به نام چشمه سیلی سرچشمه گرفته و آبشاری فصلی است.

آبشار دشه

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید بازدید از آبشار دشه را در برنامه‌هایتان بگذارید. این آبشار یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است و از بلندی‌های زاگرس جاری می‌شود. در پای آبشار می‌شود از باغ‌های انار و گردو دیدن کرد. آبشار دشه بعد از عبور از باغ‌ها به پاوه‌رود می‌پیوندد و در ادامه به رودخانه سیروان می‌رسد.

مجموعه آبشارهای شرکان

در هر گوشه از شهر پاوه آبشاری روان است که طبیعت زیبای کرمانشاه را نشان می‌دهد. در شمال غربی پاوه و در روستای شرکان، چند آبشار از دامنه کوه دالانی جاری هستند. «سولوکافرا» بلندترین آبشار این مجموعه است و و بلندایش به ۳۰ متر می‌رسد. آبشار دیگری به اسم «وزن» کنار این آبشار است که کمترین میزان آب را دارد. این مجموعه آبشار در کنار هم قابی تماشایی از طبیعت را برایتان می‌سازند. می‌توانید در ۳۰ کیلومتری شهر نوسود مجموعه آبشارهای شرکان را پیدا کنید.

آبشار نودشه

در ادامه رود سیروان، آبشاری تشکیل می‌شود که آن را نودشه نامیده‌اند. آبشار نودشه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که از بلندی‌های اطراف روستای نودشه جاری می‌شود. نودشه از روستاهای مرزی کرمانشاه است. مسیر دسترسی به این روستا سخت است؛ اما صحنه‌های تماشایی از صخره‌ها و دامنه سرسبز کوه‌هایش شما را شگفت‌زده می‌کند. در روستای نودشه هم طبیعتی بکر با چشم‌اندازهایی بی‌نظیر انتظارتان را می‌کشد تا از آن‌ها دیدن کنید.

آبشار بل

آبشار بل، در نزدیکی روستای زیبای «حجیج» از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه واقع شده است. این آبشار علاوه بر زیبایی و جلوه کم‌نظیرش از جمله آبشارهایی است که آب آن خواص درمانی دارد. آب سالم و معدنی این آبشار، در بسته‌های متنوع نوشابه‌ای به کشورهای همسایه صادر می‌شود.