د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:23

بافت با ارزش روستای شرکان در حال ویران شدن است/جلال محمودی

بافت با ارزش روستای شرکان در حال ویران شدن است/جلال محمودی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: جلال محمودی از فعالین مدنی و اجتماعی در یادداشتی انتقادی از ویران شدن روستای شرکان که در سازمان یونسکو ثبت شده است و دارای ارزش جهانی است،می گوید و از فرماندار پاوه و رئیس ستاد بحران شهرستان درخواست میکند که نزارید میراث کهن روستای شرکان با بی توجهی و بی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: جلال محمودی از فعالین مدنی و اجتماعی در یادداشتی انتقادی از ویران شدن روستای شرکان که در سازمان یونسکو ثبت شده است و دارای ارزش جهانی است،می گوید و از فرماندار پاوه و رئیس ستاد بحران شهرستان درخواست میکند که نزارید میراث کهن روستای شرکان با بی توجهی و بی مدیریتی از بین برود.

سالها باید که تا یک سنگ اصلی زآفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
ماهها باید که تا یک پنبه دانه ز آب و خاک
شاهدی را حله گردد یا شهیدی را کفن
روزها باید که تا یک مشت پشم از پشت میش
زاهدی را خرقه گردد یا حماری را رسن
عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع
عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن
قرنها باید که تا از پشت آدم نطفه ای
بوالوفای کرد گردد یا شود ویس قرن
“سنایی غزنویی”

صنعت گردشگری و توریسم در اقتصاد جهانی و تولید ثروت و فرهنگ و قدرت کشور ها نقش اساسی دارد.کشورهایی هستند که چاهای نفت و گاز دارند شریان صنعت و اقتصاد جهانی به تصمیمات و حکمرانی آنها و ابسته است کشورهای دیگری موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک آنها را دخیل در معادلات جهانی ساخته است و کشورهایی هستند که صنعت توریسم زیر بنای اقتصاد آنهاست.

سهم کشور ترکیه از در آمد توریسم چند برابر فروش نفت ایران است و کشورهای خلیج فارس علاوه بر در آمد نفت گاز بزرگترین سرمایه گذاری را در صنعت توریسم و گردشگری دارند و این مثال ها در همسایگی ایران ما بود.کشور ایران نقطه اتصال شرق و غرب کشور سرزمین زبانها و اقوام و ملل مذاهب و فرهنگ ها کشور کوه و دشت و صحرا و کویر و بیابان و دامنه و پایه مملکت هفت اقلیم و چهار فصل و خلاصه از دریا کنار و سواحل جنوب و کویر مرکزی و زاگرس و البرز و وسعت بیش از یک میلیون کیلومتر مربع سرزمین عجایب است که آثار تاریخی و باستانی و طبیعی آن در کنار فرهنگ شهره آفاق مردمان آن پذیرای گردشگران و مسافران از اقصی نقاط جهان بوده و هست اما در سایه بی توجهی و غفلت مسولان و وزیران متولی میراث و گردشگری و فرهنگ می رود تا رقیبان منطقه ای و بین المللی ایران جای خود را محکم نموده و ایران به حاشیه رود.

ببستون و تخت جمشید و چهل ستون و ارگ بم در کنار میراث ملموس و ناملموس و مناظر طبیعی و فرهنگی و بافت با ارزش جهانی و ثبت در یونسکو همگی بیشتر از چاهای نفت و گاز دارای ارزش اقتصادی و ثروت افرین هستند.برای نمونه بافت با ارزش و منظر فرهنگی هورامان در کنار ما ذهن هر سیاح و مسافر و تازه واردی را مسحور می کند که میراث طبیعت و یادگار رنج و زحمت طاقت فرسا و هنرمندانه مردمان دیار هورامان است.

برای نمونه روستای شرکان در شهرستان پاوه دارای بافت با ارزش معماری سنتی و اصیل برگرفته از دانش و تجربه استادان ماهر و کارگران زحمتکش است که نماینده یونسکو در بازدید از منطقه و برآورد ارزش و اعتبار آن را مسحور نمود و به تحسین وا داشت. دست نوشته کهن به دست حبیب نامی به نام و اسم شرکان در یونسکو ثبت گردید. اما در سایه بی مهری و کم توجهی مسولان و متولیان به فراموشی می رود و آیندگان از چنین میراث بزرگ و برجسته محروم خواهند ماند.

گره کار چیست و چاره کار کجاست؟مخاطب ما فرماندار محترم پاوه است که نماینده عالی دولت و رییس قوه مجریه در منطقه می باشد که جناب فرماندار برای حفظ بافت بارزش و میراث همه مردم ایران در روستای شرکان چه تمهیداتی اندیشیده و چه برنامه هایی دارید؟آیا از ریزش کوه در چند سال گذشته و خسارت آن اطلاع دارند و کوچ اجباری و ترس مردم را از ریزش دوباره آن بر طرف نمودند.

جناب دکتر رستمی آیا می دانید ریزش سنگ و خسارت به بافت ماشین و روحیه مردم در صبح چهارشنبه قابل پیشگیری بود؟فرماندار محترم آیا به چرایی حادثه و رویدادی چنان هولناک که مردم را وحشت زده و سراسیمه نموده بود ترتیب اثر داده و تکرار نشدن آن را به مدیران و چاره اندیشی آن را به مسولان امر نموده اید یا اینکه با گزارشات خود در اوردی و ماسمالی واقعه و ماجرا ذهن توانای حضرت عالی را از توجه به موضوع و عواقب وخیم ان باز داشته اند؟

آقای دکتر چاره و علاج واقعه و ماجرا با توضیحات مردم روستا و شورای اسلامی آن به حصرت عالی قابل پیشگیری است و تکرار آن جز ضعف در مدیریت بحران نخواهد بود.

جناب فرماندار خواسته مردم و شورای اسلامی شرکان مدیریت بحران ریزش سنگ از چهار سوی آن است که صد البته قابل کنترل مهار و پیشگیری است و شورای اسلامی و مردم با دادن راهکار عملی به آن جناب آمادگی داشته و شما را لایق مدیر و توانا در حل بحران می داند که بدیهی است شرکان و بافت با ارزش جهانی و چنار و آبشار و مسجد ثبت ملی دارای متولی و صاحب بوده و مراتب به مقام عالی وزارت و نماینده سازمان یونسکو اطلاع داده خواهد شد و بی توجهی و سهل انگاری ادارات متولی از دید مقامات عالی استان و کشور مخفی و کتمان نخواهد بود.

جلال محمودی_کنشگر اجتماعی

 

تصاویری از ریزش سنگ به داخل روستا و دادن تلفات به خودروهای جمعی از اهالی روستا