پ 20 اردیبهشت 1403 ساعت 02:08

تعرض به پیاده رو ها و لزوم رعایت فرهنگ شهروندی

تعرض به پیاده رو ها و لزوم رعایت فرهنگ شهروندی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :این روزها مشکلات شهر پاوه را می توان در چند بخش دسته بندی کرد و بدون شک یکی از دسته بندی های آن را می توان به فرهنگ شهروندی اختصاص داد .  فرهنگ شهروندی مقوله ای فرهنگی مربوط به مجموعه رفتارهای افراد یک جامعه است. به طور خلاصه، فرهنگ شهروندی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :این روزها مشکلات شهر پاوه را می توان در چند بخش دسته بندی کرد و بدون شک یکی از دسته بندی های آن را می توان به فرهنگ شهروندی اختصاص داد .

 فرهنگ شهروندی مقوله ای فرهنگی مربوط به مجموعه رفتارهای افراد یک جامعه است. به طور خلاصه، فرهنگ شهروندی مجموعه ای از قوانین و مقررات اجتماعی به سد معبراضافه توانمندی های اکتسابی تک تک افراد جامعه را گویند. این فرهنگ وظیفه تعیین و تنظیم ارتباطات متقابل مردم یک جامعه و وظایف آنها در قبال یکدیگر را بر عهده دارد. فرهنگ شهروندی همچنین زمینه های لازم برای رشد افراد جامعه تصحیح رفتارهای ناهنجار اجتماعی و تعیین جایگاه افراد یک جامعه را بر عهده دارد. بر همین اساس، ارتقای سطح فرهنگ شهروندی در یک معنا بهبود قوانین و مقررات فرهنگی-اجتماعی، ارائه آموزش های لازم به مردم برای آگاهی از حقوق اجتماعی خود و دیگران و تعیین معیارهایی برای رفتار صحیح افراد جامعه است.

امروزه شهرمان پاوه بیش از هر موقعیت دیگری نیازمند رعایت و توجه به مقوله فرهنگ شهروندی است مقوله ای که بدون هیچ شک و گمانی یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت و توسعه است اما باید پرسید من شهروند تاچه حددر زمینه فرهنگ شهروندی موفق عمل کرده ام ؟ آیا حقوق شهروندان دیگر را که یکی از اصول فرهنگ شهروندی است را رعایت می کنم ؟

 امروزه در پیاده روهای شهر پاوه شاهد مواردی از نقض حقوق دیگر شهروندان هستیم که شاید در شهرهای دیگر این امور اصلا وجود نداشته باشد، برخی اوقات مغازه داران اجناس خود را به پیاده روها آورده و کل عرض پیاده رو را اشغال می نمایند به طوری که کسی نمی تواند از پیاده رو عبور نماید ومتاسفانه بدونه هیچ توجهی به خیل جمعیت که باید وارد خیابان شده و نیازمند استفاده از پیاده رو ها است این مکانهای عمومی را سد می کنند.

آویزان کردن پارچه در پیاده روهای جلوی پارچه فروشی ها ، چیدن جعبه های میوه، سبزی و خوراکی های مختلف در پیاده رو های جلوی مغازهها، گذاشتن میز و صندلی و لوزام خانگی در پیاده روها ، پارک کردن خودرو و موتور سیکلت در پیاده روهاو… اینها البته فقط بخشی از سد معبرهایی است که صورت می گیرد که در بسیار از موارد باعث آزار و ناراحتی شهروندان شده است .

پیاده رو ها

نکته مهم این است که در شهری مثل پاوه چون اصول معماری و شهرسازی به طور دقیق و کامل رعایت نمی شود، بسیاری از پیاده روها از “عرض مفید” بی بهره هستند و آن اندک راهی که به عنوان پیاده رو در نظر گرفته شده است نیز توسط مغازه داران بلعیده می شود. به گونه ای که گاهی رهگذران برای ادامه مسیر در یک پیاده رو مجبور هستند وارد فضای عبور ماشین ها و خیابان ها شوند.

منظور از “عرض مفید” پیاده رو بر اساس تعاریف مهندسی شهری، جایی است که افراد به راحتی بتوانند از آن عبور کنند. عرض مفید با توجه به اینکه پیاده رو در کجا پیاده روقرار دارد، متفاوت است. برای نمونه، در مناطق مسکونی و کوچه های فرعی حداقل عرض مفید پیاده رو باید حدود یک و نیم متر و در خیابان های برخوردار از مغازه و پاساژ باید حدود دو متر باشد. البته این اعداد فقط مربوط به همان عرض مفید است.

بدون شک از جمله پیامدهای ناخوشایند نقض این اصل فرهنگ شهروندی و سد و محدود کردن فضای پیاده روها، آزار رساندن به افراد پیر، معلولان یا خردسالان نوپا است. این گروه از افراد برای حرکت نیازمند مسیری هموار با کمترین تغییر مسیر هستند. ولی وقتی فضای حرکتی پیاده رو محدود می شود، این نوع افراد دچار مشکل می شوند. این مشکلات وقتی بیشتر می شود که پیاده رو مورد نظر شلوغ باشد و افراد برای حرکت با محدودیت های حرکتی بیشتری نیز مواجه شوند.

هر چند تصویب قانون هایی سختگیرانه تر و توجه به اعمال قانون توسط بخش های اجرایی اهمیت دارد و بسیار مهم است، اما گره اصلی در مسایل روانشناختی و عمومی جامعه نهفته است. یعنی برای اینکه اشخاص سد معبر نکنند، باید موضوع خودخواهی و خودمحوری در جامعه کاهش پیدا کند و افراد به سمت قانون مداری سوق یابند.

در جامعه ای که بیشتر افراد آن مفهوم خودخواهی را با به دست آوردن حق اشتباه می گیرند و برای دستیابی به خواسته های خودشان حاضرند حقوق دیگران را زیر پا بگذارند و نادیده بگیرند، سد معبر یکی از جلوه های خودمحوری افراد چنین جامعه ای محسوب می شود. در زمینه تغییر چنین شرایطی رسانه ها می توانند تاثیر زیادی داشته باشند.

شهرداری ضمن اینکه در زمینه اعمال قانون تلاش می کند، باید راه های فرهنگی و تبلیغی و تشویقی را نیز مد نظر داشته باشد.

پیاده رو سد معبر

8 پاسخ برای “تعرض به پیاده رو ها و لزوم رعایت فرهنگ شهروندی

  • تویوتا 3 اف در تاریخ بهمن 10, 1393 گفت:

    عزیزم اگر جنس را داخل پیاده رو نگذاریم که فروش نمیرود
    اونم با این بازار خراب

  • مسافر در تاریخ بهمن 9, 1393 گفت:

    گذاشتن پارچه وکفش وغیره درپیاده رو درست نیست اماچیزهای که بیشتر با فرهنگ وسلامتی مردم تناقض دارد مواد غذایی ازجمله نان. قارچ ومرغ ومخصوصا شیر ولبنیات است که نباید در پیاده روها گذاشت بلکه باید درشرایط خاصی در مغازه ودرون یخچال نگهداری شوندچون علاوه بر سد معبر ارتباط مستقیم با سلامتی مردم دارد ومهم اینکه این نه تنها کار سدمعبر شهرداری است بلکه همزمان وظیفه بهداشت محیط است

  • محله بلوار در تاریخ بهمن 9, 1393 گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شهردار محترم :یکی از اون مکان هایی که واقعا مزاحم مردم وحتی خانواده ها هم امنیت ندارند وحتی همین امسال هم منجر به تصادف ومتاسفانه مرگ یک دختر بچه شد بلوار جانبازان می باشدنمایشگاههای ماشین (بنگاه دارها)می دانم اینها اکثرا انسانهای قلدری هستند وممکنه شهرداری هم نتونه باهاشون بر خورد کنه ولی خواهشا به مردم وخانواده ها هم باشید

  • گلاله در تاریخ بهمن 8, 1393 گفت:

    بابا يه فكري بكنيد شهردار محترم خواهش لطفا
    از پياده رو ميخواي رد بشي راه نيس چون ما بايد بريم وسط خيابون رد بشم آخه پياده رو ببخشيد جاي پارك ماشيناس اگرم گاهي وقتا يكم راه باشه ميري پياده رو چند قدم ديگه بايد بام بپري وسط خيابون بوق رانندها رو نگو ديگه واي پارچه هاي آويزون وسط پياده روهارو يا ميره تو چشمت يا انقد جلوي خودت رو نميبيني كه با يا عابر تصادف ميكني ببخشيد ببخشيد رو بعضي وقتا قبول نميكنن گاهيم پارچه ها همرامون ميان آخه ميچسبن به زيپ كيفمون من كه خجالت كشيدم بجاي …………..

    • ذره بین در تاریخ بهمن 8, 1393 گفت:

      زیاد خوت رو ناراحت نکن فدات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      این از من …… رد شدن تو جنگل های آمازون ……… راحتتر تا رد شدن از پیاده رو های پاوه

  • گلاله در تاریخ بهمن 8, 1393 گفت:

    بابا يه فكري بكنيد شهردار محترم خواهش لطفا
    از پياده رو ميخواي رد بشي راه نيس چون ما بايد بريمسط خيابون رد بشم آخه پياده رو ببخشيد جاي پارك ماشيناس اگرم گاهي وقتا يكم راه باشه ميري پياده رو چند قدم ديگه بايد بازم بپري وسط خيابون بوق وبدوبيراه رانندها رو نگو ديگه واي پارچه هاي آويزون وسط پياده روهارو يا ميره تو چشمت يا انقد جلوي خودت رو نميبيني كه با يا عابر تصادف ميكني ببخشيد ببخشيد رو بعضي وقتا قبول نميكنن گاهيم پارچه ها همرامون ميان آخه ميچسبن به زيپ كيفمون من كه خجالت كشيدم بجاي …………..

  • ذره بین( شهروند گرفتار) در تاریخ بهمن 8, 1393 گفت:

    سلام به کلیه مغازه داران محترم

    جای چند نکته اینجا است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1-تیتر اشتباه زدی: تجاوز رهگذر به حریم پیاده رو تنها با اجازه مغازه دار مجاز است

    2-وای وای وای از دست این مغازه دارها!!! خدا نکنه بخوری به بساط چیپس و پفکشون!!! اینقدر بد دهن هستن که آخرش دعوا میشه!!! شهرداری اگه راست میگه بساط این مغازه دارها رو از تو پیاده رو جمع کنه مردم ما با دستفروش ها مشکلی ندارن چون میدونن اگه اونا شرایط اقتصادی مناسب داشتن دستفروشی نمیکردن میرفتن مغازه اجاره میکردن.

    3-خبر جان لطفا این تیتر رو هم خبر بزن مغازه دارها فضای پارک خودرو جلو مغازه رو هم با زور و گردن کلفتی صاحب شدن وهیچ مرجع قانونی از رانندگان خودرو که عوارض و مالیات خیابان و پارک در حاشیه گذر رو پرداخت میکنن حمایت نمیکنه یه صندلی شکسته و یا یه پیت حلبی قراضه سند مالکیت اغلب مغازه دارها برای جلو گیری از پارک خودرو شماست واقعا بعضی دردها رو کجا باید درمان کرد و مسیولش کیه

  • ذره بین در تاریخ بهمن 8, 1393 گفت:

    برخی از فروشندگان به اشتباه می اندیشند که پیاده رو حیاط جلوی فروشگاه آنهاست و آنها حق دارند هراندازه از اجناس خود را که جذابیت تبلیغاتی بیشتری دارند را در آن جای دهند.

    برخی از پیاده رو های شهر نیز بر اثر رشد بی رویه فروشگاه های اجناس دست دوم و یا به اصطلاح عامیانه سمساری ها به میدانی برای مسابقات دو با مانع تبدیل شده و درصورتی که افراد پیاده یارای گذشتن از موانع پیش رو را نداشته باشند ، مجبورند مسیر خود راکج کرده و یا با یک دور ۱۸۰ درجه به مسیر اول خود ادامه دهند.