چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 00:55

شخصیت شهری و بحران برف / صهیب قادری

شخصیت شهری و بحران برف / صهیب قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: با فهم فقدان هاست که شهر رو به جلو حرکت می کند و با نقادی کردن جامعه شکل می گیرد و اگر بیدار نشویم قطعاً از تغییر و تحولات جامعه جهانی عقب می مانیم. شهر شکلی از آگاهی است ، که قلمرو بررسی آن بسیار وسیع و متنوع است، از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: با فهم فقدان هاست که شهر رو به جلو حرکت می کند و با نقادی کردن جامعه شکل می گیرد و اگر بیدار نشویم قطعاً از تغییر و تحولات جامعه جهانی عقب می مانیم.

شهر شکلی از آگاهی است ، که قلمرو بررسی آن بسیار وسیع و متنوع است، از معماری گرفته تا راه‌بندان‌های خیابانی، تجربه زندگی شهری، رفتار انبوه مردم، ساخت مسکن، برنامه‌ریزی شهری و غیره می باشد.به ساختمان، خیابان و میدان، شهر گفته نمی شود و نمی توان ساختار شهری را ترسیم نمود.

پاوه شهری نسبتاً کوچک است ولی نباید مفاهیم و قاعده های شهری در آن نادیده گرفته شود،شاید بخشی از اتفاقات و تصادفات امروز نشان از عدم برنامه‌ریزی مناسب شورا و شهرداری باشد.میزان بارش برف این هفته نسبت به سال‌های قبل بسیار کمتر بود ، اما مدیریت ضعیف در برف روبی و نمک پاشی معابر سوژه خبری فضای مجازی و رسانه های شهری شد.

جای تاسف است که مدیریت ضعیف شهرداری با شعار کمبود امکانات و ماشین آلات خیال خود را راحت کند، حال اینکه سازمان هواشناسی چند روز قبل هشدار بارش برف را اطلاع رسانی نمود، اما تمهیدات لازم و کاربردی جهت برف روبی معابر شهری صورت نگرفت. ضعف در برنامه ریزی و مدیریت ترافیک شهری و برف روبی معابر و صف‌های طولانی ترافیک در خیابانهای شهر نشان از بی توجهی به زمان و زندگی شهروندان است که هر روز با آن مواجه هستند.

بهتر نبود به جای عکس های تبلیغاتی با نیسان نمک پاش فرسوده و شومن های کاری کمی بیشتر تلاش می کرید!؟ روال کار در شهرهای کوهستانی معمولاً خرید برف روب های مجهز و مدرن جهت مقابله با بحران‌های احتمالی است و یا حداقل کار ممکن، بستن قرارداد با شرکت های خصوصی جهت برف‌روبی معابر سطح شهر است تا در این گونه مواقع دچار مشکلات نشویم .امروز بالغ بر ۱۰ خودروی سبک و سنگین در معابر اصلی دچار تصادف یا واژگونی شدند که شهرداری با برنامه‌ریزی صحیح می توانست، مانع از حوادث و خسارات به شهروندان شود. شهرداری نباید در امور شهری ضعیف عمل کند و به افکار عمومی بی تفاوت باشد.

چرا شورا و شهرداری بعد از چهار دهه هنوز موفق به مدیریت ترافیک شهری و ساخت پارکینگ طبقاتی وعمومی نشده است، با وجود اینکه بهترین زمین های سطح شهر در اختیار شهرداری بوده است.امید است با مدیریت اصولی و صحیح و همفکری با افراد متخصص ، راهکارهای مناسبی جهت برون رفت از این معضلات شهری صورت گیرد.

 

یک پاسخ برای “شخصیت شهری و بحران برف / صهیب قادری

  • محمد کریمی در تاریخ دی 27, 1401 گفت:

    خطا درآزمودن آزموده ها

    در گذر تاریخ شهرستان از حداقل هفتاد سال اخیر می‌توان به مواردی از خطاهای ساختاری اشاره نمود که شهرها را در مقطعی از زمان از بی برنامه گی به سوی مشکلات بزرگی در آینده سوق داده است.
    یکی از این مشکلات که همکنون در ‌‌شهر پاوه نمود واقعی یافته است جاده کنار گذر یا به اصطلاح کمر بندی است که زمانی اجرا نشده و حال اجرایش خیلی سخت یا محال شده است و ترافیک روزمره باعث کاهش رونق و آسیب جدی بر سیمای شهر پاوه شده است .
    در سال‌های ۱۳۳۶تا ۱۳۴۰که خیابان‌های پاوه عریض و طویل شد مانند تمام شهرهای دنیا یک مدیریت می‌توانست آینده را در نظر گرفته و خیابان عریض تر و کمربندی را از همان زمان احداث نماید. عرض من همین جاست آن آزموده ای که در سال‌های پیشین همه حسرتش را برای انجام ندادنش در شهر پاوه را می‌خورند همین حالا بر سر نودشه آمده و علنا فرماندار و فنی فرمانداری با کمربندی و کنار گذر آن مخالف و یا اصلا بی مبالاتی می نمایند تا ۵۰سال دیگر که ترافیک گره بخورد.
    شوخی نیست اگر نودشه در مسیر تردد به مریوان وتردد مردم روستاهای هانه گرمه و دزآور که ماشالا بر اثر تردد فراوان آنها گاهی برای تجارت مرزی و افزایش جمعیتشان می‌توان به آنها شهرهای کوچولو لقب داد می رود که ترافیک نودشه برای تمام شهروندان آن و عابران مشکل ساز شود. البته مضاعف بر همه اینها اشتباه در اجرای طرح خیابان شهرنودشه در سال ۱۳۶۱و شیب تند وسط آن است که مشکلات وصف ناپذیر برای تردد مخصوصا در زمستان ایجاد نموده که براحتی با بودجه کمتر در وقت خویش در آن سال قابل اصلاح و بهبود بود.
    از این رو در عرصه معماری شهرستان؛ واژه «آزموده را آزمودن خطاست» باید تابلویی در مقابل دیدگان معماران شهری شهرستان باشد تا اشتباهات تاریخی تکرار نشود…