پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 09:23

واگذاری اراضی دولتی حریم روستاها به خانوارهای واجد شرایط در روستا/بهروز بابایی

واگذاری اراضی دولتی حریم روستاها به خانوارهای واجد شرایط در روستا/بهروز بابایی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی،بمنظور کمک به خانه دار شدن طبقات محروم و کمتر برخوردار جامعه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شد،که انصافا بعنوان یک تجربه موفق پس از انقلاب از زمان احداث و شروع بکار خود در بیست و پنج اردیبهشت پنجاه و هشت تا امروز، توانسته […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی،بمنظور کمک به خانه دار شدن طبقات محروم و کمتر برخوردار جامعه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شد،که انصافا بعنوان یک تجربه موفق پس از انقلاب از زمان احداث و شروع بکار خود در بیست و پنج اردیبهشت پنجاه و هشت تا امروز، توانسته گام های بسیار مهمی در جهت راستای اعمال و برنامه های محرومیت زدایی بردارد.بهروز بابایی

مسکن به فرمان شخص امام خمینی(ره ) در فروردین سال پنجاه و هشت احداث گردید.که در متن فرمان امام به صراحت آمده که ثمره انقلاب باید به مردم وستمدیدگان جامعه برسد،و هم اکنون زمان باردهی ثمره انقلاب برای مستمندان است،مشکل زمین باید حل شود و تمام ملت از این موهبت الهی برخوردار گردند،هیچ کس در هیچ گوشه ای از این مملکت اسلامی نباید بدون سرپناه بماند و دولت اسلامی موظف به پیگیری احقاق حقوق اوست،اینجانب حسابی را به شماره یکصد نزد بانک ملی اعلام نموده و از تمام کسانی که وسع مالی دارند تقاضامندم به این طرح کمک نمایند، کسانیکه مالک زمینهای بزرگ اطراف این طرح هستند،تقاضامندم زمینهای شان را در اختیار این طرح بگذارند.

کم کم با پیشرفت آماری و فیزیکی جوامع شهری و روستایی،دیگر کروکیهای قبلی مهیا گردیده،جهت انجام خدمات دولتی برای ساکنین،اندازه نبوده و حریم شهر و روستاها به سرعت گسترده ترمیگشتند،امورات تغییر حریم شهرها که بحث موضوع ما نیست،توسط عزیزان مسکن و شهر سازی مانند دستورات روستایی انجام میشود،و درباره  تغییرات والحاقات اراضی دولتی روستاها،مراحل ،مشکلات ،مزایا ومعایب این تغییرات،سئوالاتی دراینباره را از ریاست محترم بنیاد مسکن وشهر سازی شهرستان پاوه جناب مهندس رضایی جویا شدیم،که گشاده رویی،اوج تواضع،نحوه رفتار وتعامل با محیط پیرامون، که نشان ازپرنسیپ بالای آن والا مقام داشته،بنده را واداربه تحقیقات بیشتر درباره این نهادواین پروژه نمود.

بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی سال شصت و شش با هدف خدمات رسانی با برنامه در روستاها، طرحی را بنام طرح هادی احداث و طراحانش را به تمامی روستاها اعزام و فضای داخلی روستاها را در داخل نقشه ای طراحی نمودند،و تمام خدمات رفاهی ازجمله:خدمات، معابر،کوی و خیابان را شامل طرح گرداندند،تسهیلات احداث بنا و اخذ سند ثبتی را برای سازندگان مهیا نمودند.امروزه با رشد جمعیتی ومیزان ساخت و سازهای روستایی و وسیع شدن روستاها درابعاد مختلف،نقشه طرح هادی قبلی پر و نیاز است که وسعت این نقشه نیز متناسب با وضعیت حال روستاها متحول گردد،که به همین خاطربنیاد مسکن درخواست تعیین تکلیف مالکیت اراضی حریم روستاها،واگذاری اراضی دولتی ارگانهای دیگربه این بنیاد و الحاق آنها به زیر سایه چتر حمایتی طرح هادی را هر چند سال به امور زیر بنایی استان در قالب درخواستی ارائه میدهد و مقدمات کار را راه اندازی مینمایند.با رسیدن طرح گسترش روستاها و واگذاری اراضی دولتی به متقاضیان،به تمامی روستاهای شهرستان و اجرایی شدن آن، روستا پس از روستا درآتیه ای نزدیک، در جهت تنویر اذهان عمومی روستاییان عزیز، جواب سئوالات را با شما عزیزان در میان میگزاریم:

۱-جناب مهندس رضایی بزرگوار با سلام، آیا واگذاری اراضی حریم روستاها،که شامل اراضی ملی،مستثنیات،اراضی موات و غیره بوده در قالب طرح مشخصی از جانب شخص یا نهاد مشخصی بوده یا خیر در اساسنامه کاری شما وجود داشته و یک روال است؟ قبل از جواب ،خدمت همه همشهریان عزیزم، شما وتمام جوانان عزیز و علاقمند به موضوع عرض سلام و ادب داشته و از شما آقای بابایی تشکرویژه دارم. واگذاری این اراضی در آیین نامه مقرراتی بنیاد آمده و موضوع به امسال و چند سال پیش مربوط نمیشود،بلکه بنیاد مسکن روستایی،با استفاده از نقشه و داده های مربوط به هر روستا درخواست الحاق زمینهای حریم روستا را با توجه به پیشرفتهای ساخت و ساز در آن روستا را به امور زیر بنایی استان ارسال نموده و آنها بعد از بازرسی و تهیه نقشه های متناسب زمینه را برای ادامه امورات فراهم میسازند.

۲-سال آغاز این طرح از چه سالی بوده؟ از ابتدای تنظیم اساسنامه بنیاد در هفدهم آذر ماه سال شصت و شش به بعد.ودر تمامی استانهای ایران در حال اجراست،در منطقه نیز در زمینه واگذاریها خوشبختانه شهرستان پاوه موفقیت چشمگیرتری داشته و موانع کمتری سر راه بوده است.

۳- فرمودین موانع،چه موانعی در سر راه این واگذاریها موجود بوده و نحوه تعامل شما بعنوان مجری با این موانع چگونه است؟همانگونه که بعرض رساندم،شهرستان پاوه نسبت به سایرشهرستانها ازموانع کمتری در سر راه برخوردار بوده و الحمدلله تا این لحظه تمامی اختلافات و اعتراضات را بصورت مصلحتی به اتمام رساندیم،بطور مثال افرادی در روستاها هستند که با حصار کشی و تحجیر این اراضی ادعای ماکیت فاقد سندآنها را دارند، که اگر ادعایی درباره مالکیت وجود دارد،فقط از طریق مراجع قضایی ودادگستری میتوانند به آن بپردازند، وجز  با رای دادگاه هر گونه نقل و انتقال مالکیتی با اسناد عادی،استشهادهای روستایی،نامه شورا،دهیاری،و… تخلف مغایر با قانون اراضی ملی است.

۴-فرمودین اراضی ملی درسته؟ بله. چرا تنها این ارگان؟ از آنجاییکه حریم و مراتع روستاها در نقشه اراضی ملی به ثبت رسیده اند،تنها مالک حقوقی و قانونی این اراضی اداره منابع طبیعی است و تمامی این واگذاریها به استناد سند ثبتی این ارگان بوده است.

۵-واگذاری این اراضی به بنیاد مسکن یعنی زیر طرح هادی رفتن این اراضی درسته یا خیر؟بله کاملا درسته

۶-آیا تمامی خدماتی که در طرح هادی ارایه میگردد به این اراضی نیز تعلق خواهد گرفت؟ بلی کارگروه زیر بنایی استان که عرض نمودم در زیر گزارشات واصله خود امضاء و تعهد مینماید که خدمات به تک تک این اراضی وسع داده شود.

۷- تا بحال در کدام روستای شهرستان پاوه این طرح اجرا شده است؟ روستاهای شمشیر،مزیدی،ساتیاری نمونه های واگذاری داشته ایم.

۸- -نحوه و شرایط واگذاریها که دغدغه اصلی مردم بوده را میشه بصورت کامل توضیح دهید؟ حتما.همانگونه که آرمان و برنامه های بنیاد از بدو تاسیس تا هم اکنون به عملیات تقسیم اراضی میان مستمندان و فاقدان اراضی مشخص و پدیدار است،این طرح نیز در جهت راستای همان سیاست گزاری پیاده شده و تنها هدف آن ایجاد سرپناهی برای مستمندان و مستحقین است، فلذا هر فردی صرف ساکن بودن در روستا نمیتواند از این اراضی استفاده نماید،واجدین شرایط این واگذاریها : ۱- ایرانی الاصل بودن۲-متقاضی بومی فاقد مسکن و زمین در روستا ۳-سپردن تعهد جهت اقدام به ساخت و ساز بعد از سه ماه از تحویل زمین۴-خانم های بی سرپرست یا سرپرست خانوار در اولویت میباشند.

۹-این افراد با شرایطیکه فرمودین برای اقدام چکار باید انجام دهند؟فعلا نیاز به هیچ اقدامی در روستاهایی که اعلام نکرده ایم نیست،این اراضی بعد از واگذاری به قطعات تفکیکی تبدیل و نقشه شهر سازی یعنی حد عبور جاده،کوچه، آب،برق،گاز،و تمام خدمات شهری در آن تعیین و تدوین و ترسیم گردیده و به قواره های مختلف و آماده دریافت سند و خدمات رفاهی مبدل میگردند،در این مرحله هم از طریق اعضای محترم شورای اسلامی روستاها و هم از طرق مختلف به درخواست ها ترتیب اثر داده خواهد شد.

۱۰-تکلیف مدعیان یا تحجیر کنندگان اراضی حواشی روستاها،سبق تصرف چندین ساله آنها بر این املاک بعد از این واگذاریها به چه صورت میشود؟ ببینید اگر تحجیر یا تصرفی بوده بر اساس قانون نبوده و تحجیر مال غیر بوده است که میتوان جرم تصرف عدوانی نیز به این متصرفین داد،فلذا از نظر قانونی این عمل آنها نه تنها هیچگونه حق مالکیتی برای آنها نمی آورد بلکه یک تخلف است. مگر مالکینی که از طریق مراجع قضایی یا اداره ثبت و اسناد مالکیت خود را به اثبات رسانیده باشند، در غیر اینصورت قانون هیچ حقی برای این عزیزان در نظر نگرفته است.

۱۱-نهاد نهایی تصمیم گیرنده در واگذاری این اراضی به مردم کدام نهاد است ؟ در اصل تنها و اصلی ترین تصمیم گیرنده، شرایط موجود اجتماعی و مالی متقاضیان است اگر کسی جزء شرایط اعلامی باشد،بدون واسطه هم به این حق خواهد رسید.

۱۲ -نقش و وظیفه اعضای شورا یا دهیاری روستاها درباره این اراضی و واگذاری آنها چیست؟ در کتاب مجموعه قوانین و مقررات نحوه واگذاری زمین به مسکن روستایی هیچ نقشی برای دهیاری روستا در اینباره تعریف نشده وفلذا نمیتواند دخالتی در این امور داشته باشد،اما اعضای شورای اسلامی روستاها را موظف به نگهداری از این اراضی در مقابل هر گونه تصرفی گردانده و در همین ماده آورده که  اعضای شورای اسلامی روستاها حق هیچ گونه معامله،معاوضه,واگذاری،فروش یا اقدامی نسبت به این اراضی را ندارند.

۱۳-واجدین شرایطی که از زمین دولتی استفاده نمایند،آیا میتوانند ازتسهیلات دولتی ساخت مسکن نیزاستفاده کنند؟ ببینید واگذاری این اراضی به متقاضیان،با عنوان فروش به آنها واگذار شده و یک نرخ دولتی بابت هر قواره اخذ میگردد و در اصل متقاضیان این زمینها را به صورت قانونی از بنیاد خریداری میکنند و مشکلی بابت ثبت نام تسهیلات در این باره ندارند.

۱۴-در پایان ضمن ابراز قدردانی از امعان نظر و بذل عنایت حضرت والا در پاسخ دهی شفاف به سئوالات اگر احساس میکنید،نکته ای هست که بنده فراموش کردم ،در خدمتم.سپاسگزارم،ازشما و تمام عزیزان استانی و شهرستان که زحمت انتشار مطالب را متحمل میگردند، کمال تشکر و قدر دانی دارم،لازم به ذکر است در این واگذاریها گاهی تناقض کروکی ها،انطباق نشدن نقشه ها و یک سری مشکلات سر راه ،جزء لاینفک این طرح بوده که با سعه صدرو اندکی تامل همه این مشکلات قابل حل شدن میباشند.

بعد از خداحافظی با مهندس رضایی و یک سرچ ساده در رابطه با مالکیت زمین ازجانب رعیت و قشرآسیب دیده جامعه در تمام ادوار تاریخ، در میان همه بحبحه های کذب و نمایشی طراحی شده از سوی عده ای از طراحان شوروی، نوکران توده ای ،دایه های دلسوزتر از مادر،وطنیان خائن به این اراضی از ابتدا دریافتیم،تنها انقلاب اسلامی  سوای تمامی ابعاد مختلف آن،انقلاب مالکیت اراضی برای روستاییان ،مستمندان و بینوایان بوده و به دوران رعیت اربابی درحق مالکیت این اراضی پایان بخشیده،و برای همیشه تاریخ ثابت کرده،تنها در زیر سایه این انقلاب، فقرا صاحب سند مالکیتی زمین و مسکن گردیدند،چقدربا ارزش و شیرین است ادامه این روند سیاست گزاری در بین مستضعفان و مستمندان!چقدر واجب و بجاست تجدید میثاق با آرمانهای چنین معمار و سازنده ای! خداوند منان را هزاران بار شکر از آن جهت که همان گونه امام یکسال بعداز انقلاب ثمره مادی نتایج انقلاب را درمیان مستضعفین مفروز نمود،ثمره معنوی تفکرات این مرد بزرگ منش، در احساس دین نسبت به تقبل مسئولیت خدمت به مستضعفین نیز، امروزه به جرات آغایی تمام عیار ریاست بنیاد مسکن و شهرسازی شهرستان پاوه،زحمات خالصانه و بی دریغانه شبانه روزی جناب آقای مهندس بکری عزیز در حیطه وظایف کاری یا وظایف اصول شهروندی،و همه وهمه زحمتکشان امور مسکن،دراین شهرستان است،که بنده به نیابت از تک تک خانوارهای شهرستان ،مراتب تشکر و قدر دانی خود را به محضر آن بزرگمردان بی ادعا به تسلیم میرسانم .

عزیزانی که در شهر و روستاهای پاوه بومی منطقه، فاقد زمین مسکونی، و یا با عدم توانایی خرید زمین با توجه به مبالغ حبابی و کذب این اراضی مواجه اند، میتوانند بصورت کتبی درخواست استفاده از زمینهای دولتی مسکونی را به شورای محل یا بنیاد مسکن شهرستان ارائه نمایند و چنانچه با همین شرایط زمینی برای کشاورزی و یا اجرای طرح اشتغالزایی نیاز دارند،میتوانند درخواست خود را به اداره منابع طبیعی شهرستان،ارائه و محل زمین را جهت سیر مراحل واگذاری به این عزیزان معرفی نمایید.