پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 13:38

مراسم فاتحه خوانی پاوه و لزوم ساماندهی آن / صهیب زربان

مراسم فاتحه خوانی پاوه و لزوم ساماندهی آن / صهیب زربان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  صهیب زربان: در دهه های گذشته (سالهای ۶۰ و ۷۰) آن زمان چنانچه کسی به رحمت خدا میرفت و فوت می‌نمود در مساجد پاوه و مناطق اطراف سه روز مراسم فاتحه خوانی و تعزیه برپا بود و مردم با جمعیت زیادی در مساجد شرکت نموده و با خانواده صاحب […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  صهیب زربان: در دهه های گذشته (سالهای ۶۰ و ۷۰) آن زمان چنانچه کسی به رحمت خدا میرفت و فوت می‌نمود در مساجد پاوه و مناطق اطراف سه روز مراسم فاتحه خوانی و تعزیه برپا بود و مردم با جمعیت زیادی در مساجد شرکت نموده و با خانواده صاحب عزا ابراز همدردی مینمودند چه بسا مردم به مسجد رفتن در مدت سه روز قانع نبوده و شب ها هم به منزل فرد متوفی رفته و باز تا پاسی از شب مینشستند که این علاوه بر مشکلات خاصی که داشت هزینه‌های مادی هم‌ برای خانواده صاحب عزا به وجود می آورد.

بعد از چند سال این رویه منسوخ و علماء اعظام با همراهی مردم اعلام کردند که فقط یک روز را در مسجد مراسم تعزیه برپا کنند و این رویه تا زمان آمدن ویروس کرونا ادامه داشت که جولان کرونا در کشور و تذکرات بهداشتی و مخالفت های وزارت بهداشت با توجه به سرایت زیاد ویروس برپایی مراسم تعزیه این روند مراسم تعزیه را به کلی قطع کرد و اعلام شد که مردم از طریق فضای مجازی و کانال اموات پاوه یا تماس تلفنی با صاحبان عزا ابراز همدردی نمایند که در مدت دو سال گذشته تا حدود زیادی رعایت شد. همچنین به لحاظ شرعی و طبق سنت رسول الله (ص) مراسم تعزیه آنطور که در احادیث صحیح آمده است فقط حضور و شرکت در مراسم تشییع جنازه و مراسم کفن و دفن ضروری و شرعی است بقیه مسائل دور از سنت اسلام است و برپایی مراسمات اضافه و رسم و رسومات اضافه آن گناه بوده و جایز نیست.

لذا با توجه به کمرنگ و ضعیف شدن ویروس کرونا در شهرستان برای خیلی از مردم پیش می آید که آیا دوباره مراسم تعزیه همچون سالهای گذشته یک روز در مسجد برپا شود یا به کلی دیگر مراسم تعزیه در منطقه(شهرستان پاوه) برپا نشود و این رسم به صورت سنتی ادامه پیدا کند و یا از طریق همان فضای مجازی آن هم با تغییراتی دنبال شود.از طرفی جهت سهولت امر و رعایت حال مردم و دستورات شرعی آن پیشنهاد میگردد که یک روز در مسجد به دو تا سه‌ ساعت در یک محل مشخص در شهر همچون سالهای گذشته در مسجد شهداء یا مسجد دیگر به صورت مشخص انجام شود و یا اینکه کسانی که نتوانستند به هر دلیلی شرکت کنند از طریق فضای مجازی و با صاحبان اصلی تماس گرفته و نهایت ابراز همدردی خودشان را به صاحبان خانواده و بازماندگان متوفی اعلام کنند.

حال امید است با همکاری و همفکری سایر ماموستایان و علماء دین،ائمه جمعه و جماعت در شهرستان و نظرات کارشناسی آنها به نظر واحدی جهت سهولت و رفاه حال شهروندان این مهم انجام شود و امید است مردم هم به نتایج آن صحه گذاشته و این مهم را که به صلاح اسلام و نفع جامعه و مردم‌ باشد رعایت کنند.

2 پاسخ برای “مراسم فاتحه خوانی پاوه و لزوم ساماندهی آن / صهیب زربان

  • پ در تاریخ دی 4, 1401 گفت:

    با سلام مراسم فاتحه خوانی حضور و غیاب است کی آمده و کی نیامده . و ماموستایی نیست که یک سره مراسم فاتحه خوانی را بردارد .

  • فرهنگی در تاریخ دی 3, 1401 گفت:

    با سلام و احترام
    همانطوری که جنابعالی فرمودید:
    ” به لحاظ شرعی و طبق سنت رسول الله (ص) مراسم تعزیه آنطور که در احادیث صحیح آمده است فقط حضور و شرکت در مراسم تشییع جنازه و مراسم کفن و دفن ضروری و شرعی است بقیه مسائل دور از سنت اسلام است و برپایی مراسمات اضافه و رسم و رسومات اضافه آن گناه بوده و جایز نیست.”
    لذا برگزاری این مجالس به جز غیبت کردن حضار و فخر فروشی صاحب عزا به جهت برگزاری مراسم، هیچ خیری نه برای متوفی و نه برای مردم و جامعه به دنبال ندارد.
    با حترام