پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 14:37

هر خانه مسافری اقامتگاه بوم گردی نیست/لزوم تسریع در صدور مجوزهای بوم گردی جهت توسعه پایدارمنطقه

هر خانه مسافری اقامتگاه بوم گردی نیست/لزوم تسریع در صدور مجوزهای بوم گردی جهت توسعه پایدارمنطقه

به گزارش سلام پاوه:جلسه هم اندیشی جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان کرمانشاه با حضور اعضای مجمع و مدیران و کارشناسان گردشگری در اقامتگاه سنتی ریوار برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی استان کرمانشاه طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار حوزه گردشگری اظهار داشت: همانطور که استحضار دارید طبق […]

به گزارش سلام پاوه:جلسه هم اندیشی جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان کرمانشاه با حضور اعضای مجمع و مدیران و کارشناسان گردشگری در اقامتگاه سنتی ریوار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی استان کرمانشاه طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار حوزه گردشگری اظهار داشت: همانطور که استحضار دارید طبق آمار رسمی شیوع کرونا ویروس در دوسال گذشته بالغ بر دو هزار میلیارد تومان به بخش های بوم گردی خسارت وارد کرده است و بیش از ۲۲۰۰ نفر در این بخش بیکار شده اند. متأسفانه در این خصوص عملکرد وزارتخانه میراث فرهنگی کشور ضعیف بود و علیرغم مشکلاتی که گریبانگیر فعالین این حوزه بود به جای اینکه مشوقات و کمک هایی را برای این افراد آسیب دیده در کسب و کارهای گردشگری در نظر بگیرد مصوباتی در سال گذشته مطرح کرد که غریب اکثر این مصوبات نامه هایی بیش نبود و در حوزه عمل قابلیت اجرایی نداشت چراکه اکثر ارگان های ذیربط از قبیل بانک و…اقدامی برای این مصوبات انجام ندادند و یا تمکین نکردند، لذا به جز یأس و ناامیدی چیزی دیگری را همراه نداشت.

از طرف دیگر یکی از مشکلات و موانع فعالین گردشگری خصوصا اقامتگاه های بوم گردی انجام دستورالعمل جدید پروسه های زمان بر و پیچیده ی درون وزارتخانه‌ای بود که اشخاص برای تمدید پروانه و اخذ صدور پروانه و مجوز های مربوطه در گیر فرایند کند و زمان‌بری میباشد.

انتظار می‌رفت در این شرایط بحرانی وزارتخانه میراث فرهنگی چنین فرآیندهای کاری را تسهیل دهد که فعالین این حوزه خیلی درگیر مباحث کارهای اداری نباشند. اما با وجود الکترونیکی شدن بعضی بخش ها و ایجاد سامانه جانا که کارهای تمدید و صدور پروانه را انجام می دهد متأسفانه بخش بوم گردی را دچار اختلال کرده است چرا که پروسه های زمان‌بری را در بر دارد و همین امر باعث ایجاد و فعالیت خانه های مسافر غیرمجاز و بدون مجوز شده است که مسیر کوتاه تر و آسانی برای کسب درآمد دارد و این امر باعث گردید اکثر اقامتگاه های بوم گردی انگیزه ادامه فعالیت را نداشته باشند و ایجاد خانه های غیرمجاز به اسم اقامتگاه بوم گردی عملاً باعث بدنامی و بدبینی جوامع محلی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی شده است.

رشیدی افزود: متأسفانه به سمتی می‌رویم که مجوز های دائمی ارزش جایگاه های خود را از دست داده است چرا که قانون نظارت فقط متمرکز بر اماکن دارای مجوز است که در کنار سختگیری های صدور و تمدید مجوز انگیزه ای باقی نگذاشته است و بستری برای ایجاد خانه مسافرهای بدون مجوز را ایجاد کرده است.

رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی استان در خصوص هم اندیشی فعالین این حوزه گفت که انجمن بوم گردی ها بر حسب ضرورت موضوعات و همچنین به صورت ماهیانه یا فصلی نشست هایی را در یکی از اقامتگاه های بوم گردی همراه با همکاران محترم جامعه بوم گردی های استان و مدیرکل محترم میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان و معاونین گردشگری و سرمایه گذاری و… آن اداره کل و همچنین کارشناسان مربوطه در حوزه سرمایه گذاری و بوم گردی ها و… این جلسات معمولا در یکی از اقامتگاه های بوم گردی برگزار می شود.

هفته پیش نیز در این خصوص جلسه‌ای در اقامتگاه سنتی ریوار برگزار گردید که به مسائل پیرامون ذکر شده و همچنین مشکلات فعالین این حوزه از جمله عدم امهال وام ها، همکاری دستگاه های خدمات رسان، مباحث بیمه ای و تمدید و صدور پروانه ها و مواردی در خصوص مشکلات عدم آنتن دهی موبایل در برخی مکان هایی که اقامتگاه بوم گردی دارد همچنین موضوعات مربوط به راهسازی و ایجاد زیرساخت جاده ای مناسب برای این مناطق توسط دستگاه های اجرایی و خدمات رسان و…..به آنها پرداخته شد.

هدف ما در جلسه بررسی چنین موضوعات و ایجاد راهکارهای مناسب برای فعالیت این حوزه میباشد و اعضای هیئت رئیسه و مدیران و معاونین گردشگری در پی رفع مشکلات این عزیزان می پردازند.

رشیدی گفت: برابر نظر همکاران و سیاست های اتخاذ شده نشست ها معمولا به صورت اقامتگاه محور برگزار می‌شود تا با ایجاد همدلی و همراهی بیشتر و با حضور حداکثری اعضا و همچنین بعضاً الگوبرداری از رسومات و معماری و اقدامات سنتی دیگر که هر کدام از همکاران با سلیقه شخصی و آیین های سنتی محلی خود در اقامتگاه ها انجام میدهند الگو برداری برای سایر اعضا باشد و باعث شناخت جامعه محلی به گردشگران شود.

دوستان خواهشا به این نکته توجه بفرمایید که اقامتگاه های بوم گردی صرفا یک مکان و یا فقط محل اسکان و اقامت نیست بلکه باید به گونه ای باشد که گردشگرانی که به اقامتگاه ها مراجعه می کنند بتوانند بخش کوچکی از آیین و فرهنگ و سنت محلی را اعم از صنایع دستی محلی، پوشش لباس ، گویش، معماری سنتی، غذاهای محلی و … را در این اقامتگاه بوم گردی ببینند و حس متفاوت تری را نسبت به جاهای دیگر داشته باشند چرا که بوم گردی معرف فرهنگ و رسالت و آیین یک منطقه است و باید توجه داشته باشند که “‘هر خانه مسافری اقامتگاه بوم گردی نیست.”

رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی همچنین در خصوص انتظارات از مسئولین اظهار داشت: مسئولین باید توجه داشته باشند که اقامتگاه های بوم گردی می توانند با عملکرد مناسب خود سهم خوبی در اشتغالزایی و بهبود معیشت روستاییان ایجاد کرده و این نیازمند توجه مدیران کل استان می باشد. اگر به دنبال توسعه پایدار هستید اگر به دنبال توانمندسازی جوامع محلی هستید اگر به دنبال درآمدهای پایدار و اشتغالزایی هستید موضوعات سرمایه گذاری در تمامی بخش ها خصوصا بخش گردشگری، به ویژه اقامتگاه های بوم گردی را باید بیشتر توجه داشته باشید.

اقامتگاه های بوم گردی در یک دهه اخیر بیشترین سهم و نقش را در آبادانی روستاها داشته و تا جایی که در برخی از روستا باعث مهاجرت معکوس شده است.

فرامرز رشیدی با ابراز گله مندی که در سال جاری متأسفانه جلسات کمیته فنی برنامه ریزی گردشگری یا در اداره کل برگزار نشده یا اگر هم برگزار شده بدون دعوت از نماینده جامعه استان بوده است افزود: در دو سال گذشته تنها در دو مورد نماینده صنف در جلسات کمیته فنی و برنامه ریزی گردشگری دعوت شده، در صورتیکه حضور در تمامی جلسات خصوصا جلساتی که در آن مسائل مربوط به اقامتگاه های بوم گردی بررسی می شود با حضور و دعوت از نماینده صنف مربوطه الزامی باشد.

بارها عرض کردم جامعه بوم گردی ها در این چهار سال(دو سال زلزله و دو سال کرونا)با مشکلات عدیده دسته و پنجه نرم کرده بلاخص در این اواخر مشکلات زیادی داشته ایم که به طور جدی به آن توجه نشده است، یکی از نکات برجسته برگزاری نشست های ماهیانه و فصلی در این است که همکاران با بیان مشکلات خود و هیئت رئیسه محترم هم نارسایی ها و مطالبات را دسته بندی کرده و در این جلسات که مدیرکل و معاونین و کارشناسان اداره کل دعوت به جلسه می شوند مطرح می شوند که موضوعاتی مربوط به اداره کل باشد در حضور مسولین مطرح و بررسی می شوند و دیگر موضوعات در ادارات دیگر بصورت مکاتبه و…پیگیری می شوند.

شایان ذکر است برای نشست فوق الذکر علیرغم هماهنگی‌های لازم با سرپرست محترم اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و معاونین ایشان و همچنین کارشناسان گردشگری و سرمایه گذاری برای شرکت در جلسه، متأسفانه هیچ کدام از بزرگواران حضور به عمل نیاوردند ؟؟!!! و این امر باعث نگرانی همکاران ما در اقامتگاههای بوم گردی استان به ویژه همکاران محترمی که با صدها کیلومتر بعد مسافتی را طی کرده بودند تا در جلسه ای که از قبل اعلام شده بود با حضور مدیرکل و معاونین و…برگزار می شود شرکت کنند تا با حضور حضرات مشکلات و نارسایی های خود را مطرح کنند غافل از اینکه هیچ کدام شرکت در نشست را لایق ندانستند؟؟!!!

بلافاصله نگرانی خود و همکاران در جلسه را بعد از اتمام نشست به سرپرست اداره کل انعکاس دادیم. متاسفانه پاسخ هایی که……..قطعا اداره کلی که بیش از یکسال بصورت سرپرستی اداره می شود داده شد که توقعی بیش از این نیست؟؟!!!آ

در پایان از دکتر رضایی ریاست محترم مجمع نمایندگان استان و همچنین دکتر باباخانی معاونت اقتصادی استاندار و مهندس اسکویی مدیرکل حوزه استانداری که در هفته هایی که گذشته فرصت گفتگو و نشستی با این بزرگواران بوجود آمد تا در خصوص موضوع و مشکلات اقامتگاه های بوم گردی به گفتگو بپردازیم و با صبر و حوصله به مشکلات و صحبت های جامعه بوم گردی گوش فرا دادند تشکر و قدردانی می کنیم و توقع داریم در همین راستا جلساتی دیگر خصوصا مدیرکل حوزه استاندار تدابیر و هماهنگی لازم داشته باشند تا انشالله نشستی را با استاندار در همین ماه برگزار کنیم و بخشی از مشکلات ما به واسطه استاندار و مجمع نمایندگان استان بررسی شوند.

گزارش و گفتگو: سپیده زارعی