ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 00:19

لزوم تشکیل هسته های فکری و علمی در فرمانداری پاوه برای تحقق شعار سال

لزوم تشکیل هسته های فکری و علمی در فرمانداری پاوه برای تحقق شعار سال

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سیروس امین زاده *بدون تردید شناخت و بیان سطحی بسیاری از مشکلات موجود در مدیریت توسعه شهرستان پاوه گرچه لازم و ضرورتی انکار ناپذیر در یک حکمرانی خوب است. و هر مدیری در مقام شفافیت و پاسخگویی مسئولیت پذیری خود باید در تعامل با افکار عمومی قرار گیرد اما […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سیروس امین زاده *بدون تردید شناخت و بیان سطحی بسیاری از مشکلات موجود در مدیریت توسعه شهرستان پاوه گرچه لازم و ضرورتی انکار ناپذیر در یک حکمرانی خوب است. و هر مدیری در مقام شفافیت و پاسخگویی مسئولیت پذیری خود باید در تعامل با افکار عمومی قرار گیرد اما این به تنهایی شرط لازم و کافی اقدامات توسعه گرا نخواهد بود؛ بلکه آنچه در این شرایط حساس مدیریت شهرستان به آن نیازمند است؛ پذیرش جایگاه علوم کاربردی و دانش بنیان در سیاستگذاری و برنامه ریزی های اجرایی به منظور اتخاذ مدیریتی استراتژیک و تصمیم گیری های راهبردی می باشد: بدیهی است آنگونه که مجامع و موسسات علمی وتحقیقاتی و دانشگاهی تابع سیاست ها تصمیم سازی های اجرایی هستند لازم است که مدیریت نوین شهرستان پاوه نیز نقش و جایگاه مجامع علمی و نخبگان و اندیشمندان محلی، استانی و کشوری را در تصمیم سازی های اجرایی بپذیرد زیرا؛

مشکلات موجود در سر راه توسعه شهرستان پاوه زمانی قابل حل خواهند بود که بتوان ضمن بررسی علمی و تحلیل داده ای در اندیشکده های تخصصی، برنامه های منطقه ای با توجه به توانش و سبک محلی و در مسیری استراتژیک و منطبق بر راهبردی کوتاه مدت و بلند مدت تدوین گردند. راهبرد هایی که از دل واقعیت های آماری موجود و بدون هیچگونه اغماض و ملاحظه ای وضع گردند. بدیهی است که ظرفیت های ادراکی و عاطفی و جسمانی منابع انسانی مورد نیاز اجرای این راهبرد ها باید منطبق بر توانش مورد نیاز اجرایی کردن آنها باشد. توانش مدیران اجرایی  و قدرت انتطباق این توانش بر سبک و سیاق اجرای راهبرد های توسعه گرای شهرستان را باید از هم اندیشی با ظرفیت های علمی و عملی دانشگاهی جستجو نمود؛ نه به مانند ادوارگذشته مدیریتی پشت میز جلسات کلیشه ای شورا های اداری خسته و بدون برنامه بدنبال تلفیق علوم نوین و دانش بنیان با ثروت ناملموس جامعه برای توسعه کار آفرینی واشتغال گشت. بدیهی است هرگونه تغییر و تحولات عجولانه و انتخاب افراد بدون نگرش های علمی و تحقیقاتی بر توانمندی آنها افتادن به دام تکرار مکررات خواهد بود و مسیر رسیدن به رشد و توسعه شهرستان را منحرف تر خواهد کرد.

توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شهرستان با بهینه سازی و ارتقائ هم افزایی علم و ثروت فکری و اقتصادی جامعه در قالب طرح های توسعه ای استراتژیک  واتخاذ راهبرد های رسیدن به افق و چشم انداز کشوری و منطقه ای قابل دسترسی است.

چشم اندازی به مانند تحقق شعار امسال را باید با  مدیریتی استراتژیک و تصمیم گیری های راهبردی و تفکری سیستمی برنانه ریزی کرد. هرگونه برنامه ریزی راهبردی در مسیر تحقق شعار امسال در شهرستان پاوه باید بر حول محور یک کار تیمی سازماندهی شده ای باشد که منابع انسانی آن را افرادی توسعه یافته و دارای توانایی های ادراکی و ذهنی منطبق بر علوم دانش بنیان تشکیل دهند تا بتوان سازمان های دولتی را در مسیرکارآفرینی و تشویق بنگاه ‌های اقتصادی دولتی و دستگاه های اجرایی کشور جهت بهره گیری از یافته های فناوری های شکل یافته نوین قرار دهند. زیرا؛ کار آفرینی منطقه ای و محلی، تحقق اهداف علمی کشوردر فضایی منطقه ای و محلی وگسترش و کاربرد اختراعات و نوآوری ها، افزایش درآمد بنگاه های علمی محدود شهرستان، جذب و تبدیل طرح های نوین به محصول و مشاغل پایدار مانند ایده به کاربری صنایع خلاق در حورزه گردشگری شهرستان، هم افزایی علم و ثروت به همراه ارزش افزوده بالا، ارتقای فرهنگ عمومی کار آفرینی و تجاری سازی یافته های علمی و تحقیقاتی و… زمانی رنگ واقعیت و عینی به شعار امسال توسعه ملی و منطقه ای خواهد داد؛ که  منابع انسانی توانایی برنامه ریزی و اجرای فهم نوین از هم افزایی علم وثروت جامعه را داشته باشند.

تا بتوان ضمن تعین عمق های استراتژیک خارج از شهرستان با بهره گیری از تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی با نخبگان علمی واقتصادی کشوری و محلیسیاست هایی را اتخاذ نمایند که ضمن  تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط )برنامه ریزی ها منجربه تشکیل هسته های اولیه ازشرکت های دانش بنیانی در شهرستان پاوه گردد که اساساَ در مرحله اولیه کالا تولید نمی کنند یا زمین و ماشین آلات خاصی نیز ندارند. بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت  هایی خواهند شد که زمینه توسعه کار آفرینی را مهیا خواهند کرد.

بدون تردید تشکیل هسته های فکری و علمی در فرمانداری پاوه می تواند منتهی به تولید محصولات دانش بنیانی گردد که زمینه رشد و توسعه نیل به اشتغال بالا در شهرستان را که هدف اصلی شعار امسال نیز می باشد را به دنبال داشته باشد. یقینا به بهره گیری از علوم دانش بنیان می توان با تلفیق علوم میان رشته ای و ثروت اقتصادی و اجتماعی جامعه در پناه برنامه ریزی و سیاستگذاری علمی ضمن جلو گیری ازکسری اعتماد عمومی زمینه فرهنگ سازی عمومی توسعه کار آفرینی و تشکیل شرکت های دانش بنیان خصوصی و تعاونی های دانش بنیان عمومی را نیز مهیا نمود.

بدون شک اگر بتوان بستر مناسب فعالیت شرکت های دانش بنیانی را در شهرستان فراهم نمود که فعالیت هایی توسعه گرا را در راستای تحقق اهداف شعار امسال توسعه کشور داشته باشند می توان به تحقق حداکثری اهداف شعار سال در پناه برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت امیدوار شد. شرکت هایی که می توانند با فعالیت در زمینه هایی فکری و نرم افزاری خلاق درآمد زایی پیوسته و اشتغال پایدار را برای جامعه توسعه نیافته پاوه به ارمغان آورد. فعالیت هایی مانند؛

۱-انجام تحقیقات کاربردی در حوزه های خدماتی تخصصی، گردشگری نوین، صادرات و واردات پایانه های مرزی بر مبنای ایده های خلاق فکری ۲-ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی) ۳-تولید محصولات یا فناوری نوین(توسعه فناوری) ۴-انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی،اجرایی و مشاوره ای۵ – ارایه ی خدمات توسعه کار آفرینی ۶-ایجاد مراکز رشد و توسعه ی کسب و کار۷-ارایه ی خدمات توسعه ی محصول جدید نرم افزاری( تولید محتوی الکترونیکی و…) ۸-ارایه ی خدمات ورود کسب و کار حوزه های گردشگری، باغداری نوین، صنایع بسته بندی و برندیگ سازی محصولات کشاورزی و… شهرستان به بازار بین المللی و جهانی کردن آن ها ۹- برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی ، منطقه ای و محلی و…. ۱۰ بهبود شاخص تولید نا خالص داخلی شهرستان و ترمیم شکاف های اقتصادی و اصلاح ساختار های رقابتی در پایانه های مرزی با بهره گیری از تولیدات فکری نخبگان تحصیلکرده شهرستان و….

سخن پایانی

آنچه در شهرستان پاوه در راستای تحقق شعار سال باید مورد توجه تصمیم سازان و برنامه ریزان تقنینی و اجرایی محلی و ملی قرر گیرد نگرش نو و علمی به وجود توانمندی های بالقوه و شیوه و راهبرد بالفعل سازی این توانمندی های مالی و انسانی و طبیعی است که همواره مورد غفلت برنامه های توسعه ای محلی قرار گرفته است. بطور مثال در تمام برنامه های توسعه ای دهه های اخیر هیچگاه مطالعات و پژوهش های کاربردی و دانشگاهی مورد توجه برنامه ریزان و تصمیم سازان سیاست های عمومی شهرستان قرار نگرفته است.

امید که مدیریت نوین و علمی و آکادمیک شهرستان در راستای تحقق اهداف شعار امسال ضمن بهره گیری از بدنه اجتماعی و عقلایی جامعه مدیریت شهرستان را در مسیر بهینه سازی حداکثری منافع عمومی با بهره گیری از فضای تحقیقاتی و علمی دانشگاهی قرار دهد و در این مسیر ضمن اتخاذ نگرش های استراتژیک با تصمیم سازی های راهبردی مدیرت سنتی و منابع انسانی غیر فعال شهرستان را در مسیر تلاش برای تحقق اهداف توسعه پایدار جامعه قرار دهد.

*دانش آموخته علوم سیاسی