پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 19:28

پژوهش و مساله شناسی در مطالعات شهری پاوه/سیروس امین زاده

پژوهش و مساله شناسی در مطالعات شهری پاوه/سیروس امین زاده

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: اداره شهر بعنوان کالبدی انسانی که دارای روح خواهان تعالی است الزامات ویژه و متفاوت از برنامه ریزی شهری دهه های قبل را می طلبد. شرایط متفاوت زیستن شهری شهرنشینان امروزی موجب گردیده است؛که زیستن زندگی شهری درون یک کالبد بی روح که شامل ساختمان و خیابان و امکانات رفاهی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: اداره شهر بعنوان کالبدی انسانی که دارای روح خواهان تعالی است الزامات ویژه و متفاوت از برنامه ریزی شهری دهه های قبل را می طلبد. شرایط متفاوت زیستن شهری شهرنشینان امروزی موجب گردیده است؛که زیستن زندگی شهری درون یک کالبد بی روح که شامل ساختمان و خیابان و امکانات رفاهی صرف باشد بدون توجه به درک هوشمند سازی ارتباط انسان با محیط پیرامون امکان پذیر نباشد. در جوامعی که بصورت مدرن و هوشمند فضا های شهری در ارتباط و تعامل سازنده با انسان هستند شهر مسیر رشد و توسعه  خود را آگاهانه و طی یک فرایند ارگانیکی طی می کند. یعنی الزامات محیطی و فهم و تحلیلی “خود مردم نگاری شهروندان” درون داد های یک فرآیند برنامه ریزی شهری را تشکیل می دهد. اما برنامه ریزی شهری در جوامع سنتی مانند شهر پاوه که بصورت مکانیکی و خطی عمودی اداره می شود؛ این نظرات  وفهم تک ساختی مدیران از مشکلات عینی شهر است که داده هایی از فرآیندی را تشکیل می دهند که برون داد آن نیز تحت پردازش ذهنی همان مشاهده کننده تک ساخت نگر می باشد.سیروس امین زاده

این نوشتار بدنبال یافتن پاسخ به پرسش چرایی و چگونگی عدم مساله شناسی در طراحی برنامه های مدیریت شهری پاوه است؟ تا فرضیه عدم توجه ساخت های عرفی و قانونی تاثیر گذار بر فرهنگ مدیریت شهری بر مساله پژوهش مردم نگاری و بویژه شاخه نوین “خود مردم نگاری” شهروندان را مورد آزمون قرار دهد؛ بلکه دریک پارادایم تفسیری مبتنی بر یک رهیافت هنجاری_ انتقادی بتوان اقداماتی پژوهشی متفاوتی با هدف بازتعریف فرآیند مسئله گشایی در طراحی شهری پاوه انجام داد.

بر این اساس “گروه مطالعاتی توسعه پایدار جامعه” کتابخانه های عمومی شهرستان پاوه یکی از مهمترین موانع مساله شناسی در مدیریت شهری پاوه را  فقدان توجه به پژوهش های علمی کاربردی مردم نگاری شهری در برنامه ریزی های مدیریت شهری می داند.که با استناد بر پارادایم تفسیر و تحلیلی  بتوان بدنبال کاربردی نمودن روش پژوهشی مردم نگاری شهروندی و بخصوص “خود مردم نگاری” در مساله شناسی مطالعات شهری اقداماتی فرآیند محور رشد و توسعه جامعه را انجام داد. بدیهی است برنامه استراتژیکی که در آن تجربه های زیسته شهرنشینان و نحوه تعامل فرهنگی اجتماعی آنها با کالبد شهری در قالب شهروند_پژوهشگر مجازی بعنوان داده های یک فرایند برنامه ریزی شهری مورد استفاده قرارگیرد مورد توجه است؛ تا بتوان با استفاده از نظریه ارتباطی_ راهبردی بدنبال بیشنه سازی حداکثری منافع شهروندان با در نظر گرفتن محدودیت های ساختاری و محیطی شهر پاوه باشد.

بدون تردید منافع تاثیر پژوهش های کاربردی که در قالب محتوا ها ی توصیفی_ تطبیقی و قیاسی یا مرم نگارانه واقعی و علمی انجام شده باشد در فهم مساله شناسی در مطالعات شهری بعنوان دست آوردی درخور توجه  تلقی خواهد شد. دستاورد ی که مدل واحدی از فرآیند مسئله گشایی در طراحی شهری پاوه را مطرح  خواهد کرد که ورودی ها و خروجی های هر مرحله از یک فرآیند برنامه ریزی را بصورت شفاف و عینی و قابل آزمون مشخص خواهد کرد.

برنامه ریزی برای رسیدن به فرایندی راهبرد محور که افق استراتژیک آن را فهم و تجزیه و تحلیل شهروندان از مشکلات درون شهری تشکیل دهد مستلزم توجه بیشتر به مطالبات نهاد های علمی و عقلایی جامعه مانند؛ دانشگاه و سازمان های مردم نهاد و سرمایه های علمی و عقلایی جامعه است تا با بهره گیری از دانش روز و کارآمد به شناخت مشکلات عینی قابل تامل شهری و تبدیل آنها به مسال قابل حل طی یک فرآیند سبک محور استراتژیک اقدام گردد.

“گروه مطالعاتی توسعه پایدار جامعه” کتابخانه های عمومی پاوه معتقد است؛  این فرآیند توجه به مردم نگاری شهری در مساله شناسی را می توان به گونه های مختلفی انجام داد که افتراقات و اشتراکات مراحل هر گونه مبین مراحل معینی برای فرآیند مسئله گشا در مطالعات شهری پاوه  باشد. که در این زمینه نشست های تخصصی و علم محور مطالعاتی با محوریت نخبگان علمی و دانشگاهی و بدنه اجرایی و تصمیم ساز بازوان اصلی مدیریت شهری مانند شورای شهر، شهردار و شهروندان می تواند به مدد برنامه تبدیل مشکلات شهری به مسال قابل حل برای مدیریت شهری پاوه برآید ؛ بلکه در این نشست های کاربردی بتوان ضمن استفاده از پتانسیل بالقوه مشارکت مردمی در تصمیم سازی و اجرای برنامه های شهری با کمک پژوهش و تفحص در مراحل  مختلف فرآیندهای مسئله گشایی، فرآیند معینی در طراحی شهری پیشنهاد داده شود؛ که  شامل شناختن، جمع بندی، تجزیه و تحلیل، هدف گذاری، ایده پردازی، گزینه دادن، راه ساختن، راهنما دادن و طرح دادن باشد.

لذا به منظور عملیاتی سازی برنامه پیشنهادی فوق اولین نشست تخصصی گروه مطالعاتی توسعه پایدار جامعه در این زمینه در تاریخ چهار شنبه ۱۵/۱۰/۱۴۰۰راس ساعت ۱۵ با حضور رسانه های خبری و تحلیلی به نمایندگی و قضاوت افکار عمومی  و دعوت از سرپرست محترم فرمانداری شهرستان، اعضای محترم شورای شهر و شهردار ، ریاست محترم دانشگاه پیام نور پاوه، نخبگان علمی و دانشگاهی و شهروندان فرهیخته در محل کتابخانه عمومی بعثت پاوه برگزار خواهد شد.

سیروس امین زاده

گروه مطالعاتی “توسعه پایدار جامعه” کتابخانه های عمومی شهرستان پاوه