پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 20:17

۴۲ سال فریاد ما برای مرز شوشمی نتیجه اش فقط تردد چند کامیون خاک و سیمان است!!

۴۲ سال فریاد ما برای مرز شوشمی نتیجه اش فقط تردد چند کامیون خاک و سیمان است!!

به گزارش سلام پاوه : امام جمعه پاوه در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: تأسف ما اینجاست که ۴۲ سال است فریاد می‌زنیم این مرز را سروسامان دهید، اما تنها چند ماشین خاک و چند ماشین سیمان در این مرز ردوبدل می‌شود و بس!! و این درحالی‌ است که جاده‌های ما را خراب […]

به گزارش سلام پاوه : امام جمعه پاوه در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: تأسف ما اینجاست که ۴۲ سال است فریاد می‌زنیم این مرز را سروسامان دهید، اما تنها چند ماشین خاک و چند ماشین سیمان در این مرز ردوبدل می‌شود و بس!! و این درحالی‌ است که جاده‌های ما را خراب کرده‌اند و تاکنون شهرستان پاوه از مرز شوشمی هم هیچ نفعی نبرده است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : نماز جمعه امروز پاوه با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، با حضور پرشور مردم مومن پاوه در محل مسجد­ جامع و به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری اقامه شد.

خطیب جمعه پاوه در بخشهایی از خطبه های امروز گفت :دیروز با برادر محترم جناب آقای بالایی سرپرست فرمانداری پاوه حدود یک ساعت صحبت کردیم. گفتم: از شما تشکر میکنم که دارید کار می‌کنید؛ اما من هم با دیدن اوضاع غصه می‌خورم؛ دولت گذشته رفته است و دولت جدید هم تاکنون که چند ماه به سال جدید باقی است، در خصوص ابقا و یا تعیین استاندار و فرمانداران کاری انجام نداده است.

حاج ماموستا قادری افزود: عرض کردم؛ در هفتۀ گذشته وزارت کشور دو نامه خطاب به استانداری و اداره کل گمرک کرمانشاه ارسال کرده و اعلام نموده حلبچه رسماً به استان تبدیل شده و مرز سازان نیز تعیین تکلیف شده و به‌ عنوان مرز بین استان حلبچه و پاوه تبدیل و مقبول شد؛ یعنی مرز شوشمی که صدسال مرز بوده باید کنار برود این جای تأسف است. البته اگر سازان مرز مبادلات و شوشمی هم‌مرز مسافری شود بنده به این امر بسیار خوشحالم چون مردم جوانرود هم می‌توانند از مرز سازان استفاده کنند و برای آن‌ها هم خوب است.

وی افزود : تأسف ما اینجاست که ۴۲ سال است فریاد می‌زنیم این مرز را سروسامان دهید، اما تنها چند ماشین خاک و چند ماشین سیمان در این مرز ردوبدل می‌شود و بس!! و این درحالی‌ است که جاده‌های ما را خراب کرده‌اند و تاکنون شهرستان پاوه از مرز شوشمی هم هیچ نفعی نبرده است.

امام جمعه پاوه ادامه داد و گفت :نهایت اینکه اگر هر دو مرز بازشوند مشکلی نخواهد بود اما تصور نمی‌کنم در حیات من نه شوشمی برای مسافر و نه مرخیل برای تبادلات مرزی بازشوند.

وی با اشاره نشست سال گذشته با استاندار حلبچه گفت : کاک آزاد استاندار محترم حلبچه پارسال به فرمانداری پاوه آمد و من را هم دعوت کردند. در آن جلسه بنده صحبت‌هایی کردم که آن‌ها را برای آینده ضبط کرده‌ام. کاک آزاد اصرار داشت تنها سازان و مرخیل به‌ عنوان مرز فعالیت داشته باشد اما بنده عرض کردم پس شوشمی که صدسال مرز است چه می‌شود؟ مگر تویله جزء استان حلبچه نیست؟ اما او فقط به مرز سازان اصرار داشت و عملاً برای مرز نوسود و پاوه حساب باز نمی‌کرد.

ماموستا قادری افزود :من نمی‌دانم آه‌ و افسوس و درد خود را به چه کسی بگوییم؟ از آن‌طرف مرز به ما فحش و ناسزا می‌دهند و می‌گویند: شما نوکر جمهوری اسلامی هستید و فلان و فلان و از داخل هم جمعی از مسئولان جمهوری اسلامی به ما می‌خندند. اگر واقعاً بحث تبادلات مرزی است لطفاً مرز شوشمی را هم دریابید. شما یک ماشین پر از بار را از باینگان به‌طرف مرخیل حرکت دهید اگر یک ماشین دیگر توانست از طرف دیگر حرکت کند من به شما جایزه می‌دهم.

وی گفت : مگر ما هم جزء این مملکت نیستیم؟ و الله رهبری نظام و مسئولان بالای نظام نسبت به این شهر نظر مناسب و خوبی دارند پس چرا شما ما را اذیت می‌کنید؟ نمی‌دانم چرا این‌چنین روی ما حساب می‌شود!!! جای تأسف است!

ماموستا قادری:  دلیل جلوگیری از ارسال کالا از پاوه به شهرهای دیگر چیست؟

امام جمعه پاوه در بخش دیگری از سخنانش گفت :دو روز پیش مدیرکل پست استان کرمانشاه مهمان بنده بود و درد و دل همدیگر را شنیدیم.

ماموستا قادری افزود: همه می‌دانیم که امروزه کسب‌ و کارهای اینترنتی رونق گرفته است. در ادارات پست سایر شهرها در شبانه‌ روز هزاران بسته مبادله می‌شوند و هر هفته بیش از ۵۰۰ بستۀ سفارشی از سیستان و بندرعباس و بندر گناوه و سایر نقاط ایران به شهر پاوه وارد می‌شوند اما ما در شهر پاوه نمی‌توانیم حتی یک وسیله به سایر شهرها ارسال کنیم و در سه‌راهی سریاس به بهانه قاچاق جلو آن‌ها گرفته و بدون اجازه این بسته‌ها را باز می‌کنند.

وی افزود: چرا اجازه نمی‌دهید جوانان ما کاسبی کنند!؟ امروز در شهرهای دیگر زمینه فراهم شده و جوانان دارند کار می‌کنند ولی در شهر ما در ورودی و خروجی شهر دژبانی گذاشته شده و جای نفس کشیدن نیست!!؟ چرا این کسب‌ و کار در جوانرود و سرپل ذهاب و مریوان قاچاق نیست؟ چرا فقط در پاوه قاچاق است؟

امام جمعه پاوه گفت : نهایت امر چون جوانان ما در شهرستان پاوه اجازه کاسبی ندارند، دو دسته شده‌اند دسته‌ای دارند به اروپا می‌روند و معلوم نیست برگردند و دسته دیگری در ازگله و مریوان ساکن شده‌اند و در آنجا سفارشات مردم پاوه را به سایر شهرهای کشور ارسال می‌کنند. واقعاً این امر برای ما سخت است؛ یعنی اگر در اصفهان یک شخص بخواهد از پاوه سفارش بگیرد که برایش ارسال شود، این امر از طریق پست پاوه امکان‌پذیر نیست و در سه‌راهی سریاس جلوی آن گرفته می‌شود. پاوه یک نوع زندان محترم است.

ماموستا قادری افزود :جناب آقای بالایی که در مسجد حضور دارید، لطفاً این مسئله را به مسئولان برسانید به خدا ما دوستدار نظام و وفادار به جمهوری اسلامی هستیم. چرا باید با این مردم این‌گونه برخورد شود؟

وی خطاب به فرمانده انتظامی پاوه گفت :به فرمانده محترم انتظامی پاوه عرض می‌کنم شما بگویید دلیل قاچاق بودن بلوط چیست؟ که مأموران شما آن را توقیف می‌کنند چرا اجازه نمی‌دهید مردم برای باغات خود کود حیوانی ببرند؟ اگر هدف شما مبارزه با قاچاق است، مرز را بگیرید و پاوه را آزاد کنید.

خطیب جمعه پاوه افزود :بنده به این خاطر این درد دل‌ها را عرض کردم می‌دانم مسئولان از من ناراحت می‌شوند ولی اگر من این حرف‌ها را نگویم چه کسی بگوید. نهایت امر دوست نداشتم این درد دل‌ها را به مسجد بیاورم. اما چاره ای نبود.

ماموستا قادری در پایان گفت :مردم هم این درد دل‌ها را می‌شنوند اما به‌محض خروج از مسجد فراموش می‌کنند باید با هماهنگی برای رفع این مشکلات قدم برداریم و مأیوس نباشیم.خدایا خودت شاهد باش امروز آنچه مصلحت مردم و نظام و خاصتاً مقام معظم رهبری بود، بیان کردم. دیگر چگونه از آن برداشت شود مهم نیست.