چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 23:47

سنجش میزان آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان جاده ای در پاوه/ عکس

سنجش میزان آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان جاده ای در پاوه/ عکس

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت هفته پدافند غیرعامل جهت سنجش و ارزیابی میزان آمادگی و عملکرد ادارات و نهادهای مرتبط با حوادث غیرمترقبه و سوانح و تصادفات  جاده ای مانوری در محور پاوه به روانسر برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : به مناسبت هفته پدافند غیر عامل و به منظور کاهش خسارات […]

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت هفته پدافند غیرعامل جهت سنجش و ارزیابی میزان آمادگی و عملکرد ادارات و نهادهای مرتبط با حوادث غیرمترقبه و سوانح و تصادفات  جاده ای مانوری در محور پاوه به روانسر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : به مناسبت هفته پدافند غیر عامل و به منظور کاهش خسارات وارده در هنگام وقوع حوادث و سوانح مانوری جهت ارزیابی و سنجش میزان آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان جاده ای شامل راهداری، پلیس راه، هلال احمر، فوریتهای پزشکی، آتش نشانی شهرداری بانه وره در محور پاوه به روانسر در محدوده سریاس برگزار گردید.

در این مانور که مدیریت صحنه و فرماندهی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه برگزار گردید بر اساس سناریوی پیش فرض در اثر ریزش کوه جاده مسدود شده با حضور پلیس راه برای هدایت ترافیکی مسیر به سرعت توسط راهداری جاده پاکسازی شده و در این هنگام یک فقره تصادف بین دو دستگاه سواری که منجر به آتش‌ سوزی و جرحی گردیده رخ می‌دهد که بلافاصله نیروهای امدادی هلال‌احمر و فوریتهای پزشکی وارد عمل شده و در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به انتقال مجروحین می نمایند.

شیخی معاون سیاسی فرمانداری پاوه در حاشیه این مانور به خبرنگار سلام پاوه گفت؛ این مانور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل طراحی و اجرا شد که بر اساس سنیاریویی که در اداره راهداری به اتفاق سایر دستگاه ها که در امر حوادث جاده‌ای اتقاق می افتد انجام شد.

وی به تشریح نحوه برگزاری این مانور پرداخت و گفت؛در ابتدای امر ترانشه‌ای که از کوه ریزش کرده بود، عوامل راهداری آمدند و آن را از سطح جاده کنار زدند و بعد از آن عوامل آتش نشانی به موقع در محل حضور پیدا کردند و نسبت به اتفای حریق اقدام کردند سپس عوامل امداد جاده‌ای و اورژانس به موقع در محل صحنه حاضر شدند و براساس سناریویی که از قبل چیده بودند دو خودرو سواری باهم برخورد کرده بودند و عوامل امدادی سرنشینان خودرو را به طور احسن پیاده کردند و سناریو به طور احسن انجام شد.

شیخی به اهداف برگزاری این مانور پرداخت و افزود؛ با توجه به وقوع حوادث احتمالی، این مانور در راستای سنجش و ارزیابی میزان آمادگی  و تقویت هرچه بیشتر دستگاه های مربوطه برگزار شد تا ان شاءالله در حین وقوع احتمالی حادثه آمادگی لازم را برای مدیریت حوادث داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت پدافند غیرعامل به عنوان یک اصل اساسی اشاره کرد و بر لزوم توجه هرچه بیشتر آن به عنوان یک راهبرد تاکید کرد.

سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پاوه نیز در حاشیه اجرای این مانور به وضعیت حوادث جاده ای و توسعه راه های اورامانات پرداخت و به خبرنگار سلام پاوه گفت ؛منطقه اورامانات در چند سال گذشته رشد بسیار زیادی در زمینه توسعه گردشگری داشته است و این رشد به واسطه معرفی منطقه در فضای مجازی و وجود استعدادهای موجود آن در منطقه به کانون توجه گردشگران و مسافران تبدیل شده است.

فرزاد محمدی افزود؛ به تبع حضور گسترده گردشگران به اورمانات مخصوصا شهرستان پاوه قطعا نیازمند توسعه بیشتر راه ها و زیرساخت هاست.

وی افزود؛ متاسفانه زیر ساخت راه در حد فاصل قزانچی تا پاوه به نسبت توسعه منطقه از نظر گردشگری رشده نکرده است و همین امر باعث شده است که ما متاسفانه در ۸ سال گذشته شاهد روند روبه رشد تصادفات و داغدار شدن تعداد زیادی از خانواده ها در منطقه اورامانات باشیم‌.

محمدی با اشاره به برگزاری چنین مانور هایی جهت آمادگی هرچه بیشتر دستگاه ها برای مقابله و حضور به موقع در صحنه حوادث گفت؛مانور امروز در این راستا است که دستگاه های خدمات رسان متوجه این موضوع بشوند که در زمان وقوع حادثه چه دستگاه هایی درگیر هستند؛ در کنار راهداری که باید کار بازگشایی راه ها را انجام بدهد، هلال احمر حضور پیدا کند و بررسی کنند اگر تعداد پایگاه ها جوابگو نیستند آنها را ارتقاء بدهند و در کنار آن اورژانس سریعا به محل برسد و عملیات امدادی را به موقع انجام دهند.

وی با اشاره به یکی از دلایل منجر به فوت تعداد زیادی از شهروندان در حوادث این چند ساله اخیر اورامانات گفت ؛ در کنار سایر عوامل نباید دیر حاضر شدن نیروهای امدادی در محل حادثه را که می‌تواند منجر به فوت شهروندان شود نادیده گرفت. و این مانور می تواند آمادگی و سرعت و العمل را بیشتر کند.

سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پاوه افزود؛ کمبود تجهیزات و شاید عدم استقرار و تعداد مناسب پایگاه های جاده ای و یاجانمایی آنها نیاز به ارتقاء دارد. مخصوصا حدفاصل قزانچی – پاوه که عمده مسافران در این مسیر و محور هستند.

فرزاد محمدی گفت ؛قطعا یک مانور نمی تواند ضریب آمادگی این تیم ها را بالا ببرد و ضمن تداوم این مانور ها نشست های مشترک شورای ترافیک بدلیل وقوع تصادف ها در حوزه راه روانسر و پاوه لازم و ضروری بنظر می رسد.

وی گفت؛به جناب فرماندار نیز پیشنهاد داده ام جلسات شورای ترافیک که قبلا چند ماه یک بار برگزار شده است اکنون بصورت ماهانه و مشترکا با حضور هر ۴ شهرستان اورامانات برگزار شود تا نتیجه این نشست‌ها و مانورها منجر به کاهش تصادفات شود .