پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 10:00

رسالت رسانه/دکتر جزا ولدبیگی

رسالت رسانه/دکتر جزا ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  رسانه در دنیای امروز مهم ترین ابزار، برقراری و تسهیل ارتباطات و نیز پلی میان مجموعه حاکمیت و مردم بوده و وسعت تاثیر گذاری آن بر همگان مبرهن است. به دلیل همین میزان تاثیرگذاری عظیم، همیشه مورد کنترل، حمایت و یا در معرض اتهامات قرار گرفته اند. پاره ای از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  رسانه در دنیای امروز مهم ترین ابزار، برقراری و تسهیل ارتباطات و نیز پلی میان مجموعه حاکمیت و مردم بوده و وسعت تاثیر گذاری آن بر همگان مبرهن است. به دلیل همین میزان تاثیرگذاری عظیم، همیشه مورد کنترل، حمایت و یا در معرض اتهامات قرار گرفته اند. پاره ای از رسانه ها در جهان، به واسطه وابستگی ها،ارتزاق از منابع قدرت و تامین منافع آن ها صرفا بازتاب دهنده منویات آنها خواهند بود و نه تنها در کلیت  جهش جامعه، تاثیر گذاری ندارند بلکه هیچ نقشی نیز در توسعه و اطلاع رسانی جسورانه و صادقانه ندارند و به همین دلیل جامعه، فرهیختگان آن و حتی نهادهای مختلف  اجتماعی  اعم از دولتی و غیر دولتی نیز آنها را جدی نمی گیرند.

میزان تاثیر گذاری یک رسانه بستگی به توانمندی مدیر و مجموعه عوامل آن رسانه در برجسته سازی ضعف ها، کاستی ها و نیز نقد وضعیت موجود، فارغ از جایگاه افراد، نهادها و همچنین انعکاس اخبار، رویدادها و اطلاع رسانی واقعی در جهت رسیدن به نقطه مطلوب می باشد.

در طول تاریخ، بعضی رسانه ها به دلیل صداقت در انجام رسالت های ذاتی خویش که همان پرتو انداختن به نقاط تاریک جامعه و تنویر آن است مورد هجمه های مخرب و محاکمه ها و مجازاتها قرار گرفته اند اما متولیان و صاحبان رسانه هایی که صادقانه توسعه کلیت جامعه، فارغ از تفاوتها  و اطلاع رسانی مبتنی بر شفافیت را خط مشی و از اصول بنیادی خود قرار داده اند در اذهان و حافظه تاریخی جاودان مانده اند.

بایستی بپذیریم که یک رسانه واقعی نمی تواند مورد تایید همه طبقات اجتماعی باشد چرا که در دوران فعالیت و حرکت به سمت نقطه مطلوب، کسانی یا منافعشان با منافع عامه در یک راستا نخواهد بود و یا اطلاع رسانی شفاف میزان توانایی آنها را در انجام حوزه فعالیت بر همگان روشن خواهد کرد و متعاقب آن موجب پاسخگویی و چه بسا ازدست دادن جایگاه شان گردد و به همین دلیل این افراد اعم از شخصیت های حقیقی یا حقوقی از عدم حضور رسانه ها و نیز نبودن نقد و شفاف سازی، بیشترین بهره را خواهند برد و در این جاست که رسانه در معرض آماج حملات قرار گرفته و نهایتا حذف خواهند شد.

 با مراجعه به تاریخ فعالیت رسانه ها، در خواهیم یافت که مسئولیت پذیری بعضی افراد در جامعه و بی تفاوت نبودن به تحولات اجتماعی علی رغم محدودیت ها، به توسعه و روشن گری منتهی گردیده است.

در ادوار مختلف و در نقطه مقابل آن، دگم اندیشان و صاحبان سرمایه، قدرت و مسئولیت، بیشترین تلاش را در جهت کم رنگ کردن نقش رسانه های مستقل و حذف آن رسانه ها را داشته اند اما جانب انصاف را هم باید رعایت کرد چرا که انسان‌های آگاه در هر جایگاهی که بوده اند در برار فشارها و ناملایمات از رسانه ها که آنها نیز مصون از خطا نیستند دفاع و چه بسا با ارائه راهکار، رسانه و گردانندگان آنها را به سمت انجام هرچه بهتر رسالت خویش هدایت کرده اند.

 باید به این واقعیت نیز اذعان کنیم افرادی نیز بوده و هستند رسانه ها را تاز مانی که در جهت منافع آنها حرکت کنند تحمل می نمایند لذا این  نگاه و نگرش فرصت طلبانه قطعا از نگاه تیز بین افکار عمومی در امان نخواهد بود و در یادها خواهد ماند.

رسانه به صورت عام و بالاخص رسانه های حوزه جغرافیایی اورامانات، می بایست در بطن جامعه و در جهت نقد اوضاع، مسئولیت ها و اطلاع رسانی های مبتنی بر شفافیت در جهت هر چه بهتر شدن وضعیت در حوزه های مختلف فعالیت داشته باشند لذا باید بپذیریم که در حوزه فعالیت رسانه ای همیشه محدودیت هایی وجود دارد که این محدودیت ها و عبور از آنها که مسئول رسانه هدفی جز اطلاع  رسانی نخواهد داشت موجب تحمیل هزینه هایی می گردد که در پاره ای اوقات منتهی به خاموشی چراغ رسانه گردیده است.

 علی هذا ضمن تبریک روز خبرنگار شایسته است که  خبرنگاران عزیز بسان گذشته صدای واقعی مردم و مطالبات آنها  باشند امید است جامعه اورامانات از ظرفیت این ایثارگران عرصه خدمت در جهت آرامش بیشتر و توسعه و آبادی فزونتر نهایت بهره را ببرند.

یک پاسخ برای “رسالت رسانه/دکتر جزا ولدبیگی

  • عطاالله قادری در تاریخ مرداد 18, 1400 گفت:

    ضمن عرض تبریک روز خبرنگار به ایثارگران این عرصه و خصوصا خبرنگاران پرتلاش منطقه اورامانات، از مرقومه جناب دکتر ولدبیگی نهایت استفاده را بردیم. براستی که وجود رسانه های مستقل نیاز جامعه امروز می باشد و روشن نمودن نقاط تاریک بدون قصد و غرض و جانبداری منجر اصلاح امور می گردد. ولی خدا نکند که روزی مشخص شود که رسانه ای له یا علیه جریانی قلم بزند، آنروز دیگه روز مرگ آن رسانه می باشد. رسانه ای تاثیرگذار است که همواره بی طرفی خود را حفظ کند.