ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 10:19

 یک شورای موفق/آدم غلامی

 یک شورای موفق/آدم غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:به گمان من شورای شهری می تواند دو رویکرد کاملا متفاوت را در پیش گیرد.در رویکرد نخست شورا بخشی از بدنه شهرداریست و شهرداری را در راستای وظایف خویش یاری می دهد و بخشی از وظایف شهرداری را بر دوش می کشد. بی تردید چنین رویکردی چندان ثمر بخش نخواهد بود […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:به گمان من شورای شهری می تواند دو رویکرد کاملا متفاوت را در پیش گیرد.در رویکرد نخست شورا بخشی از بدنه شهرداریست و شهرداری را در راستای وظایف خویش یاری می دهد و بخشی از وظایف شهرداری را بر دوش می کشد.

بی تردید چنین رویکردی چندان ثمر بخش نخواهد بود و ای بسا کار موازی با شهرداری تداخل مسولیت را پیش خواهد آورد و مدیریت شهری با بحران پیش خواهد رفت و با گذشت زمان ناکارامدی شوراها بیشتر و بیشتر عیان خواهد گشت.

اما در رویکرد دوم شورا به عنوان نماینده مردم در شهرداری حضور خواهد یافت و کار یک نماینده ترسیم استراتژی مورد نیاز یک شهر برای برون رفت از چالشها و بحرانها و رسیدن به اهداف پیش روست.ترسیم استراتژی شهری به معنای مشخص نمودن اهدافی کلی و برنامه ریزی و اقدام در رسیدن به آنهاست.

می توان در راستای شهر نشینی و اداره شهر اهداف زیر را در نظر گرفت:شهرسازی،اقتصادی،اجتماعی ،زیست محیطی،علوم انسانی.به عبارتی یک شورای موفق بایستی بجای دخل و تصرف در وظایف شهرداری چشمندازی روشن را برای شهر ترسیم و دنبال نماید و برای رسیدن به این هدف ضرورت دارد از طریق مجاری قانونی از جمله نماینده مجلس شورا، مرکزی را با عنوان مرکز پژوهش،مطالعه و برنامه ریزی تأسیس نماید مرکزی که در حوزه اهداف شهری(شامل شهرسازی،اقتصادی،اجتماعی،زیست محیطی و علوم انسانی)بصورت کاملا مستقل عمل نماید.

این مرکز می تواند تمام حوزه یک نماینده مجلس را پوشش دهد و بودجه های پژوهشی را که مجلس برای نمایندگان حوزه های مختلف تحت نام کمسیونها و غیره در نظر می گیرد به خود اختصاص دهد به گمان من شورای شهری با همکاری شوراهای یک حوزه می توانند از توان نماینده برای تأسیس چنین مرکزی سود جویند. با انجام چنین امر مهمی تمام دستگاههای اداری و اجرایی از جمله شهرداری و فرمانداری و سایر ادارات اجرایی در مسیر پژوهش،مطالعه و برنامه ریزی این مراکز پژوهشی پیش می روند.

این اقدام نخستین گام ماندگار برای یک شورای کارامد در شرایط کنونیست در کنار چنین اقدامی یک گام دیگر نیز ضروری به نظر می رسد. تلاش برای شفاف سازی در نهاد شورا و شهرداری گام دوم است. در این راستا تمام صورت جلسات شورای شهر و مصوبات آنها در اختیار مردم قرار داده شود و هر شهروندی مجاز باشد تا هر صورت مجلسی را درخواست نماید همچنین پروژه های شهری زیر نظر مرکز پژوهشی پیش روند و در راستای احترام به شهروندان در خصوص پروژه های مطالعه شده نظر خواهی عمومی برگزار شود.