پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 15:06

پیگیری سهم آبه ما از سیروان/سعدی قادری

پیگیری سهم آبه ما از سیروان/سعدی قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: علی رغم اینکه منطقه پاوه و اورامانات،به ویژه شهرستان پاوه میانگین بارش در حد متوسط جهانی دارد (حدود ۷۵۰ میلی متر در سال) و این میزان بارش بیش از سه برابر متوسط کشوری است (حدود ۲۲۰ میلی متر) اما اغلب شاهد کم آبی و حتی نبود آب شرب هستیم؛ اگرچه شرایط […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: علی رغم اینکه منطقه پاوه و اورامانات،به ویژه شهرستان پاوه میانگین بارش در حد متوسط جهانی دارد (حدود ۷۵۰ میلی متر در سال) و این میزان بارش بیش از سه برابر متوسط کشوری است (حدود ۲۲۰ میلی متر) اما اغلب شاهد کم آبی و حتی نبود آب شرب هستیم؛ اگرچه شرایط توپوگرافی منطقه و خارج شدن روان آبها از آن، کمبود بارشهای فصلی به موقع، تغییر اقلیم و تبدیل بارش‌های برف به باران و … در کم آبی تاثیرگذار بوده‌اند، اما به باور نویسنده مسائل مدیریتی، جزیی نگری، عدم خواستن، عدم شناخت دقیق مشکل، عدم آینده نگری،  نبود متخصصان و کارشناسان دلسوز در برخی نهادها، کم توجهی دولت و … تاثیرات به مراتب بدتری در کم آبی و نبود آب پایدار در منطقه داشته‌اند.

با توجه به شرایط موجود و خشکسالی امسال و بحث کمبود آب شرب، موارد ذیل را به استحضار مردم شریف، مدیران و مسئولان محترم و همه دلسوزان واقعی منطقه می‌رساند:ما در سالیان گذشته هم شاهد خشکسالی و کم آبی بوده‌ایم و از این بحران‌ها و شرایط اضطراری عبور کرده‌ایم، آنچه از آن غافل بوده‌ایم آن است که ریشه مشکل را به درستی نیافته‌ایم و آن را حل نکرده‌ایم و با داروی مسکن (جیره بندی و …) آن را سپری کرده‌ایم و برنامه بلندمدت برای داشتن آب پایدار و حل اساسی مشکلات و معضلات نداشته‌ایم.

با داشتن چندین حلقه چاه آب شرب و با حداقل دبی بیش از ۱۰۰ لیتر در ثانیه، نباید کمبودی برای آب شرب با جمعیت حدود چهل هزار نفر داشته باشیم (با سرانه مصرف ۲۰۰ لیتر در ثانیه که بسیار مناسب است). البته پارسال و سالیان قبل هم به خاطر همین ضعف با وجود ترسالی و آبدهی بیشتر، باز هم شاهد قطعی آب بوده‌ایم.ضعف در طراحی سیستم انتقال و توزیع آب شرب و عدم توجه به این مشکل در چند سال اخیر و یا چند دهه گذشته بسیار جای تامل دارد و گرنه آب بسیاری داشته و داریم (برای چهل هزار نفر و بیشتر)

مصرف بیش از حد مردم با فرهنگ پاوه (حدود ۳۲۰ لیتر در شبانه روز) نیز در شان این مردم نیست. به احتمال زیاد این آب در جاهای دیگری از جمله باغات و یا انشعابات غیرمجاز مصرف می‌شود و باید با آن برخورد کرد و گرنه این مردم شریف و بافرهنگ این قدر مصرف بالا ندارند.پروژه انتقال آب گرمسیری سالیانه بیش از ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب برای حدود ۵۳ هزار هکتار از زمین‌های کرمانشاه و ایلام با تونل‌های ۲۳ و ۲۶ کیلومتری با ظرفیت انتقال ۴۵ مترمکعب در ثانیه (۴ برابر ظرفیت خط انتقال آب کرج به تهران و نیز ۲ برابر ظرفیت تونل انتقال آب از الیگودرز به قمرود) ۵۲ کیلومتر خط انتقال اصلی، ۲۲۰ کیلومتر انشعاب لوله فرعی، ۸ ایستگاه پمپاژ، و ایستگاه‌های پست فشار قوی و … یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال آب کشور می‌باشد.

سئوال اساسی این است که چه سهمی از این پروژه بسیار بزرگ عاید شهرستان و مردم شده است؟ اشتغال به کار چندین نفر، برخی کارهای عمرانی در منطقه و تخصیص ۱۲ میلیون مترمکعب برای باغات؛ هرچند جای تشکر دارد، اما این مقدار بسیار ناچیز است.

اگر ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب سالیانه از سیروان به زمین‌های دیم در جایی دورتر منتقل می‌شود(تا حدود ۴۰۰ کیلومتر دورتر هم می‌رود)، چرا بخشی از این آب برای زمین‌های روانسر که ۴۸۰۰۰ هکتار زمین دیم دارد منتقل نمی‌شود؟ چرا در حین اجرای این پروژه عظیم، آب شرب پایدار، حداقل برای شهرستان پاوه (تمام شهرها و روستاها) با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر درنظرگرفته نشد؟ چرا با هزینه‌ سرسام آور این پروژه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی و بیشتر، پروژه چندین ساله انتقال آب هانی کوان به پاوه (نیاز در حد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار) تکمیل نشد؟

به دلیل عدم وجود مذاکره کنندگان کارشناس و قوی برای گرفتن سهم آبه از سیروان بزرگ و این ابر پروژه، هم در شهرستان، استان و در وزارت نیرو، حق طبیعی و بدیهی مردم در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت دیده نشده است و هیچ پیگیری جدی و نتیجه بخشی انجام نشده است. با این حال هنوز دیر نشده و درصورت تشکیل یک تیم قوی و کارشناس می‌توان با حمایت همه دلسوزان منطقه، مدیران و افراد سیاسی و ذی‌نفوذ شهرستان و استان حداقل امتیازات را گرفت.

اگر از پروژه انتقال آب قمرود که فقط سالیانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از الیگودرز را به قم و ۲۰ شهر و روستا منتقل می کند، برای دو شهرستان گلپایگان و خوانسار حدود یک سوم این آب را برای شرب و کشاورزی تخصیص داده‌اند، چرا از این پروژه عظیم حداقل ۱۰ درصد برای شهرستان پاوه تخصیص داده نشده است؟! اگر از خلیج فارس ایران آب شور دریا با هزینه‌های هزاران میلیاردی به یزد، کرمان، اصفهان و خراسان برای صنعت منتقل می‌شود و ظاهرا توجیه دارد، آیا برای مردم این منطقه که بیشترین خدمات و رشادتها را برای انقلاب و کشور انجام داده‌اند، تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت از آب شیرین و در نزدیکی خود امکان پذیر نیست؟

تلاش و عزم جدی از سوی جناب دکتر لهونی نماینده محترم، جناب ایده پور فرماندار محترم، شوراها، سمن ها و … و با مداخله جناب حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه معزز و فرهیخته پاوه برای گرفتن حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال (برای شرب پایدار شهرستان، کشاورزی، صنعت، باغات و محیط زیست برای افق ۱۴۲۵) ضروری است.

جدول پیشنهادی ذیل برای تخصیص سهم آبه از سیروان برای منطقه ارائه شده است.درصورت نیازسنجی و گرفتن آمار و اطلاعات از دیگر شهرستان ها و به ویژه روانسر امکان درخواست سهم آبه بیش از این می‌تواند در دستور کار متولیان امر قرار گیرد. نحوه اجرا و چگونگی انجام این پروژه هم به صورت کلی قابل ذکر است که در این مقاله نمی گنجد.