پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 07:14

الحاق چهار روستا به پاوه/نه تنها این روستاها بلکه خود شهر پاوه طرح جامع ندارد!

الحاق چهار روستا به پاوه/نه تنها این روستاها بلکه خود شهر پاوه طرح جامع ندارد!

به گزارش سلام پاوه : موضوع الحاق چهار روستای دوریسان ، چورژی ، سرکران و نسمه به شهر پاوه مدتی است در صدر اخبار شهرستان پاوه قرار دارد و سوالات گوناگونی ذهن مردم را به خود مشغول کرده است که در این راستا و تشریح هرچه بهتر این موضوع گروه هم اندیشی پاوه متشکل از […]

به گزارش سلام پاوه : موضوع الحاق چهار روستای دوریسان ، چورژی ، سرکران و نسمه به شهر پاوه مدتی است در صدر اخبار شهرستان پاوه قرار دارد و سوالات گوناگونی ذهن مردم را به خود مشغول کرده است که در این راستا و تشریح هرچه بهتر این موضوع گروه هم اندیشی پاوه متشکل از جمعی از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه های مختلف با حضور مهندس دانا آذری به تحلیل و بررسی الحاق چهار روستا به شهر پاوه پرداختند

محوریت مباحث مطروحه و جمع بندی مطالب ارائه شده توسط مهندس نظام سلیمانی از جوانان دغدغه مند و توسعه گرای منطقه اورامانات، انجام گرفته است.دانا آذری شهردار پاوه

شهردار پاوه در آغاز سخنانش گفت:من در این مدت بحث هایی که در این گروه مطرح شد با توجه به طاقت و توان خویش توانستم بسیاری از این بحث‌ها را دنبال نمایم و استفاده کردم ؛ اما نکته ای که وجود دارد و شاید نیاز است که همه ما به آن توجه نماییم در سیستم اجرایی و اداری که اکنون حاکم است فاصله بین نظریه علمی و نظریات و علم نظری و اجرا یعنی آنچه که در کتاب ها و در نظریات به آن اشاره می شود به صورت ایده آل از آن صحبت می‌شود و آنچه که در عمل و در میدان عمل و اجرا می شود فاصله بسیاری وجود دارد یعنی مسائل و مشکلات بسیار زیادی در اجرا وجود دارد حواشی بسیار زیادی وجود دارد که در حین اجرا دست و پای مدیران اجرایی را می بندد که این مسائل شاید در هیچ کتاب و هیچ نظریه علمی بحث نشده است .

 

شاید بسیاری از این مسائل را نشود و شاید به صلاح نباشد رسانه ای شود ؛ بنابراین اگر می بینیم که بسیاری از مسائل که در این گروه عزیزان کارشناس و صاحب‌نظر بحث می‌کنند و در عمل می بینیم که اتفاق نمی افتند به این موضوعی که خدمت شما عرض کردم بر می گردد.

 

سوال جناب آقای شهردار؛ دیدگاه جنابعالی و مجموعه شهرداری پاوه به موضوع الحاق چهار روستا به شهر پاوه چیست؟ فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در الحاق روستاها به شهر پاوه چیست؟ پس از الحاق از نظر وسعت و جمعیت شهر پاوه چه تغییراتی خواهد داشت؟

قطعا موضوع الحاق این چند روستا از نظر شهرداری و شورای شهر امری مبارک است . و از همه کسانی که در این زمینه سهم داشته اند از همکاران خود در شهرداری پاوه ، شورای شهر ، فرماندار ، جناب امام جمعه محترم شهرستان ، استاندارمحترم ، مجموعه معاونت عمرانی ، معاونت سیاسی ، و در نهایت جناب نماینده محترم اورامانات و نمایندگان ادوار گذشته،  مجموعه وزارت کشور که در این پروسه زحمت کشیدند تا این موضوع تحقق پیدا کند به نوبه خود تقدیر و تشکر دارم .

هرچند همه معتقد هستیم این الحاق دیر اتفاق افتاده است ؛ و ای کاش مسئولین ذی ربط و بالا دستی ، موضوع الحاق را به صورت جدی چندین سال قبل تر پیگیری می نمودند تا این الحاق چندین سال پیش اتفاق می افتاد که شاید حجم مشکلاتی حاد که امروز در این مقیاس و این حجم اکنون با آن مواجه هستیم بسیار کمتر می بود .

هرچندطبق آن مثل این اتفاق اکنون هم منفعت است! به هر صورت ان شاالله این الحاق برای کل منطقه بخصوص شهرستان پاوه باعث خیر باشد . همانطور در جریان هستید عملاً طی چند سال اخیر به دلیل شاید عدم نظارت و عدم جلوگیری مناسب از ساخت و سازهای غیر مجاز از روی زمین و بصورت فیزیکی عملا این اتصال و الحاق عملاً اتفاق افتاده بود . و در این زمینه به یک خط فرضی که در نقشه به عنوان مرز پاوه و این روستا ها اکتفا شده بود . بنابراین ما بیاییم در واقع فرصت و چالش رو نگاه کنیم بالاخره هرکاری مشابه اتفاق در هر جایی اتفاق بیفتد یک سری منافع و مضرات خواهد داشت . اما در کل قطعا فرصت و منافع به حدی زیاد است که به مقابل مضراتش اصلا قابل قیاس نیست مختصرا به برخی از فرصت های الحاق اشاره می کنم :

مزیت های الحاق روستا های الحاقی به شهر پاوه

۱-ساخت ساز ها با وجود این الحاق زیر نظر شهرداری و مجموعه مدیریت شهری پاوه تا حدود زیادی ضابطه مند می شوند .

۲-حفظ کاربری باغات موجود ؛ در واقع با آوردن این باغات به طرح جامع شهری آن مقدار از باغات که در طرح جامع قرار می گیرند حفظ کاربری آن در وظایف شهرداری قرار خواهد گرفت و ساز و کاری برای آنها تعریف خواهد شد در واقع به نوعی شناسنامه دار میشوند و کاربری باغی وحفظ آن به عهده شهرداری خواهد بود .

۳-جلوگیری از حاشیه نشینی خود به خود با الحاق این روستا ها: ما عملاً حاشیه نشینی در اطراف پاوه را نخواهیم داشت ، این هم یکی از مزیت های این الحاق است .

۴-توزیع عادلانه کاربری ها و خدمات عمومی ها با این الحاق هاکه صورت گرفته تمام این روستا ها به عنوان یک مجموعه واحد شناخته می شود و باید کاربری عمومی خدماتی به صورت عادلانه و برابر در طرح جامع جدید توزیع شود .

۵-ایجاد ارزش افزوده برای املاک شهروندان محله های الحاقی که مزیت های این الحاق به شمار می آید .

۶- به عنوان بعد اجتماعی به مزیت ها اشاره نمایم تناقضات و اختلاف های جزیی که از قبل داشتیم یعنی مجموعه این روستا با خود شهر پاوه به عنوان شهر جدید شناخته می شود یعنی کاملا منافع همه یک سو و یک جهت خواهد بود ومضرات هم همچنین برای همه یک چیز واحد است یعنی یک نوع وحدت بهتر از گذشته میان شهروندان این شهر جدید انشالله ایجاد خواهد شد که قدرت و پتانسیل بزرگی برای شهر پاوه است .

۷- اثرات درازمدت این الحاق میتوان به آن اشاره کرد کاهش ترافیک مرکز شهر پاوه است یعنی خود به خود با ایجاد یک سری خدمات در این مناطق الحاقی دیگر نیازی به مراجعه به مرکز شهر برای رفع نیاز های خود وجود ندارد و در نتیحه تردد به مرکز شهر کمتر خواهد شد در زمینه رفع ترافیک مرکز شهر پاوه در دراز مدت با درست کردن امکانات خدماتی در مناطق الحاقی میتواند مزیت باشد.

چالش هایی که در این الحاق میتوان به آن اشاره کرد برای شهرداری یا مدیریت شهری پاوه مطرح شود خلاصه وار به آن اشاره خواهم کرد :

۱-همزمان با اعلام رسمی این الحاق توسط رسانه ها متاسفانه توقعات و انتظارات مردم این مناطق الحاقی نسبت به شهرداری خود به خود ایجاد می شود. این هم بار روانی برای شهرداری ایجاد میکند که انتظار ارائه خدمات سریع از طرف مجموعه مدیریت شهری در حالی که میدانیم شهرداری همان شهرداری است قد و قواراه حجم اندازه شهرداری همان شهر داری قبلی است اما به هرحال این بار روانی قطعا روی شهرداری ایجاد میشود در خصوص خدمات رسانی سریع شهرداری به این شهروندان به وجود آمده است .

۲- موضوع ساخت و ساز در این مناطق الحاقی واقعیت ضابطه مند نبوده است یعنی ساخت و ساز به نوعی آزادی عملی داشته است به نوعی که کسانی که می خواستند در حوزه مسکن سرمایه گذاری انجام بدند در این مدت چون ساخت ساز در این مناطق به نوعی هزینه های که باید در شهر به شهرداری پرداخت شود در آن محدوده مطرح نبوده یا خیلی کمرنگ بوده است از جمله هزینه مربوط به تفکیک کاربری و که این موضوع باعث شده سرمایه گزاران بخش مسکن در آن مناطق ساخت ساز انجام می دهند ساخت سازی که محدودیت نداشتند و جلوی چشمه همه ما است الان این موضوع که ساخت ساز در این مناطق باید براساس قوانین شهرداری باشد و هزینه هایی دارد برای این افراد وتن دادن به این قوانین چالش بزرگی برای شهرداری مطرح است .

۳- کمرنگ شدن یا از بین بردن فعالیت کشاورزی دامداری باغداری که قبلا هم کمرنگ بوده که این الحاق میتواند این نوع فعالیت ها را کمرنگ تر از گذشته کند به عنوان فعالیت شاخص روستای که میتوان به عنوان چالش به آن اشاره کرد.

۴-شهر پاوه به واسطه عوارض های طبیعی و به واسطه باغاتی که در منطقه داریم باعث شده رشد پاوه متوازن طول عرضی نباشد بر عکس خود به خود به واسطه این موضوع رشد طولی داشته باشد و این شهر، شهر طولی شناخته شود و خدمات شهر طولی برای شهرداری هزینه بردار است و الان هم با الحاق این روستا ها متاسفانه شهر پاوه طولی تر شده است و زحمات شهرداری در ارائه خدمات مضاعف شود و میتوان به عنوان چالش به آن اشاره کرد .

۵-فعلا مصوبه ای در روی کاغذ نوشته شده که این روستا ها ملحق شده است دیگر این موضوع زمان بر است تا در درجه شهرداری متناسب با این جمعیت و این وضعیت از نظر ساختاری برابر روابط مقررات پروسه خود را طی بکنند. و ارتقا درجه پیدا بکند و ساختار پرسنلی شهرداری متناسب با این الحاق تغییر پیدا کند و مصوبه شود در مراجع مربوطه برای ارائه خدمات به این مناطق متناسب با مساحت و جمعیت آنجا ، ماشین آلات عمرانی خدماتی در اختیار شهرداری قرار بگیرد اعتبارات ویژه متناسب باشد در این رابطه قرار بده متناسب با جمعیت که زمان بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد که میتوان برای شهرداری در این مدت چالش محسوب شود.

۶- متاسفانه این چند روستا طبق بررسیی که انجام شد طرح هادی قانونی که اعتبار مانده باشد ندارند یعنی افق طرح هادی چند سال پیش تمام شده و باید طرح های بازنگری شده بود مصوب کرده بودند که متاسفانه طرح های مصوب بازنگری شده انجام نگرفته و این هم میتواند به عنوان چالشی برای شهرداری محسوب شود که قانونا طرحی الان ندارند برای انجام کارهاش در واقع به آن استناد شود.

۷ -از نظر جمعیتی هم متاسفانه آماری دقیق به روز شده در دسترس نیست اما بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۹۵بر آوردی که نسبت به آن سال انجام می شود حدود تخمینی ۱۲ هزار نفری مجموعه این چهار روستا الحاقی جمعیت داشته باشند که این جمعیت تقریبا۴۵ درصد جمعیت پاوه است حدودا که به جمعیت شهر پاوه اضافه می شود . بخاطر اینکه مقایسه ای صورت بگیرد الان تقریبا جمعیت چهار شهر نوسود نودشه باینگان بانه وره جمع شود تقریبا معادل این جمعیتی می شود که الان قراراست به جمعیت شهر پاوه اضافه شود.

از لحاظ وسعت هم حدود صد سی هکتار حدود پنجاه درصد سطح موجود پاوه در واقع به شهر جدید پاوه اضافه می شود ، البته این مساحت برابری طرح های قبلی این روستا ها است و قطعا وضع موجود اجرا شده از صد وسی هکتار بیشتر است و زمانی که طرح جامع شهر پاوه جدید تهیه و مطالعه و تصویب شود خود را کامل نشان میدهد.

سوال: به نظر می‌رسد نابسامانی ، در هم ریختگی ، عدم وجود زیرساخت ها و آشفتگی فراوان میراث جنابعالی و شهرداری پاوه از این الحاق می‌باشد از اولویت‌ها و برنامه‌های مورد نظر جنابعالی و شهرداری پاوه برای محله های الحاقی بفرمایید چه کارهای بیشتری لازم است در این بخش الحاقی به شهر پاوه صورت گیرد؟ در مصاحبه شهریور ماه جنابعالی در این گروه لزوم و اهمیت تهیه برنامه جامع توسعه شهر را یادآور شدید از آخرین اقدامات در این زمینه بفرمائید…

همانگونه که جنابعالی هم در متن سوال اشاره کرده‌اید متاسفانه درست است این نابسامانی و به هم ریختگی و عدم وجود زیر ساختها وجود دارد و اکنون تحویل شهرداری می شود !

با توجه به اینکه چند سال است موضوع الحاق در بین مردم و مسئولان مطرح است ، احساس می شود نوعی بی انگیزگی در میان دستگاه‌های متولی در زمینه مسئولیت پذیری در خصوص ساخت و سازها در این محدوده حاکم بوده است ؛ از طرف دیگر همانطور که قبلا هم اشاره کردم به هر حال ساخت و ساز در این قسمت برای مالکین و سازندگان بسیار کم هزینه تر بوده است و همه آن محدودیت هایی که در شهر وجود داشته است در این محدوده وجود نداشته است و از طرف دیگر حریم تاسیساتی اداره راهداری که عملاً بخشی از ساخت و ساز در این محدوده قرار گرفته است دستگاه های متولی به واسطه این حریم نتوانسته اند پروانه صادر کنند اما از طرف دیگر نتوانستند مانع ساخت و ساز افراد شوند؛ همه این موارد به هرحال دست در دست هم داده اند تا ساخت و سازهای بسیار زیاد و غیر مجاز در این محدوده شکل گیرند و حتی در کاربری های عمومی در تعدادی موارد متاسفانه شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم و اکنون شاید بزرگترین چالش شهرداری در بحث الحاق ، سر و سامان دادن به این موضوع باشد ..

شهرداری در این مرحله عجالتا علی رغم کمبود نیرو و امکاناتی که وجود دارد به همان یک اکیپ پلیس ساختمان که در شهر پاوه فعالیت می‌کند مأموریت داده‌شده است تا این محدوده الحاقی را نیز در محدوده فعالیت تحت پوشش قرار دهد ، بازدید ها را انجام دهند و اخطاریه های کتبی و شفاهی به کسانی که در این محدوده در حال ساخت و ساز هستند بدهند تا مانع ادامه ساخت و ساز غیرمجاز شوند و آنها را توجیه نمایند تا بیشتر از این مشکلات در این زمینه ادامه نداشته باشد .

اما موضوعی که در این مقطع زمانی برای ما مهم است برداشت وضع موجود است تا ما بدانیم در واقع چه چیزی را تحویل میگیریم ، برداشت سرزمینی وضع موجود در کمترین زمان ممکن برای مجموعه شهرداری دارای اهمیت بسیاری است ؛برداشت به صورت نقشه برداری زمینی که شاید دقیق ترین روش باشد با توجه به آنکه زمانبر است نمی تواند جوابگوی نیاز باشد با مشورتی که با مجموعه همکاران در شهرداری پاوه داشتیم به این نتیجه رسیدیم برداشت هوایی به وسیله پهپاد بهترین و سریعترین روش فعلی برای شهرداری است تا بتوانیم برداشتی صحیح و درست را از وضع موجود در محدود داشته باشیم ؛ چراکه چنانچه وضع موجود در دسترس ما وجود نداشته باشد امکان برنامه ریزی در این زمینه را نخواهیم داشت.

مهم ترین و ضروری ترین اقدامی که هم برای این محدوده و هم برای شهر پاوه لازم است پیگیری شود شروع سریع مطالعه و تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر جدید پاوه است .

طرح جامع و تفصیلی که تهیه ، تصویب و ابلاغ می شود به عنوان نقشه راه و برنامه کاری ده سال آینده شهر پاوه خواهد بود که تمام برنامه ریزی های اجرایی ؛ عمرانی و خدماتی آن بر اساس و در چهارچوب این طرح ها باید انجام شود . متاسفانه در حال حاضر نه این روستا های الحاقی همانطور که اشاره کردم طرحی مصوب زمان دار قانونی دارند تا بتوانیم بر آن اتکا نماییم چون افق طرح این روستاها هم چند سال قبل به پایان رسیده است و طرح جدید آنها هم هنوز بازنگری نشده است و خود شهر پاوه هم به همین صورت عمر طرح جامع شهر پاوه هم به اتمام رسیده است و در این زمینه لازم بود مطالعات طرح جامع جدید شهر پاوه شروع شود ؛ اما چون قانون تصریح دارد بلافاصله همزمان یا پس از تصویب طرح جامع شهر طرح تفصیلی شهر هم تهیه شود در شهر پاوه متاسفانه این اتفاق رخ نداده است ؛ لازم بود هشت نه سال پیش طرح تفصیلی شهر پاوه تهیه و تصویب شود متاسفانه این کار انجام نشده است به دلایلی که امکان ورود به آن در این گفت و گو وجود ندارد ، اما به هر حال متاسفانه این کار انجام نشده است و همین موضوع مستمسک و نقطه ضعفی شده است و اداره راه و شهرسازی با تهیه طرح جامع جدید شهر پاوه موافقت نمی کند و تهیه طرح جدید جامع را خلاف قانون قلمداد می کند اینکه طرح جامع وجود داشته باشد و طرح تفصیلی تهیه نگردد و طرح جامع جدید تهیه و تصویب شود و طبیعتا انصافا هم از نظر قانونی آنچه اداره راه و شهرسازی بیان می‌کند صحیح و درست است ..

و به هر حال شرایط در شهر پاوه به اینگونه پیشرفته است با توجه به الحاق محدوده های به شهر پاوه این دستگاه دستگاه‌های متولی با توجه به ضرورت لازم است مجوز تهیه طرح جامع جدید شهر جدید پاوه را صادر کنند تا در اولین زمان ممکن مطالعات این طرح جامع جدید شروع شود چون هر چه این موضوع به تاخیر بیفتد ناهماهنگی و آشفتگی بیشتری اتفاق می افتد و چالش مشکلات این ساخت و سازها روز به روز بیشتر خواهد شد ما به عنوان مجموعه شهرداری با هماهنگی هایی که با مجموعه شورای محترم شهر فرماندار و مجموعه استان داشته ایم قرار است در اولین فرصت ممکن جلسه‌ای در حضور استاندار محترم داشته باشیم تا مجوز این طرح جامع را مطرح نماییم ؛ همچنین لازم است تعدادی ماشین آلات و اعتبارات ویژه عمرانی از استاندار محترم درخواست نماییم تا این بار روانی که ایجاد شدهاست را بتوانیم پاسخگو باشیم واضح است شهرداری پاوه با توجه به وضع موجود و با امکانات و تجهیزات فعلی و مضیقه مالی که وجود دارد نمی تواند جوابگوی این افزایش خدمات با توجه به جمعیت اضافه شده باشد…

سوال: آیا امکان ایجاد بلوار از خروجی روستای شمشیر تا ابتدای بلوار شهر پاوه به عنوان کاری آینده نگرانه برای شهر پاوه ممکن است؟ برنامه‌های مورد نظر در این زمینه چیست ؟ آیا در زمینه اصلاح معابر مورد نیاز میدان ها و … مطالعات و بررسی هایی صورت گرفته است ؟ اجازه می خواهم این سوال را هم مطرح کنم آیا از میدان دف به طرف ترمینال نوسود در بخش غربی آیا عرض خیابان امکان ایجاد بلوار دیگر برای شهر پاوه را خواهد داد ؟ برنامه ای در این زمینه وجود دارد ؟

در پاسخ به این سوال ؛ به مورد خوبی اشاره کرده اید یکی از اولویت های شهرداری شهر جدید پاوه ایجاد بلوار در ورودی شهر جدید پاوه در محدوده روستاهای الحاقی به شهر است که دقیقا تا ورودی دوریسان ادامه پیدا می‌کند بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که در این محدوده رعایت حریم ۴۵ متر به صورت مناسب انجام شده است هرچند در محل تقاطع کوچه های فرعی به خیابان بنا بر شرایط اختلاف ارتفاعی که وجود داشته است تجاوز هایی صورت گرفته است اما در مجموع فضای بسیار مناسبی به وجود آمده است و نیاز است که شهرداری در این زمینه به عنوان یک اولویت ایجاد این بلوار را در نظر بگیرد اما در خصوص رعایت کف ساختمان هایی که در این محدوده ایجاد شده است ، کف از معبر به صورت مناسب رعایت نشده است و از سی سانتی متر تا یک متر این اختلاف کف در این محدوده قابل مشاهده است و حتی در مواردی بیش از یک متر اختلاف از کف خیابان نیز در این محدوده قابل مشاهده است و این موضوع هزینه‌های مضاعفی را به شهرداری در بحث ایجاد بلوار و پیاده رو تحمیل خواهد کرد ؛ در صورت ایجاد بلوار و پیاده راه سازی متاسفانه موضوع موجب ایجاد هزینه‌های مضاعفی برای شهرداری خواهد بود اما در مجموع در این قسمت پتانسیل بسیار خوبی برای ایجاد بلوار وجود دارد که انشاالله شهرداری در آینده بتواند یکی از زیباترین بلوارهای حداقل استان کرمانشاه را در این محدوده ایجاد کند و طراوت و زیبایی خاصی به ورودی شهر پاوه اعطا نماید ورودی شهر پیشانی شهر و ویترین شهر می باشد که هر مسافری که در واقع وارد یک شهر می شود ورودی آن شهر را به عنوان نماد و سمبل آن شهر می شناسند و در ذهن مسافر می ماند مقدمات و اجرای این بلوار حتما و حتما تهیه و مطالعه طرح جامع شهر جدید پاوه یعنی ما ابتداً باید این طرح جامع شهر مطالعه و تصویب شود و کیفیت و نحوه اجرای این بلوار در این طرح بررسی و تصویب شود…

اما در خصوص احداث بلوار خروجی شهر پاوه از محدوده میدان دفتر ترمینال نوسود قبلاً من بر روی این موضوع فکر کردم ؛ مشورتهایی با همکاران در شهرداری پاوه انجام دادم و مشخص شد که این طرح قبلاً و در دوره های قبلی در شورای ترافیک با توجه به عرض کم جاده بر مورد تصویب قرار نگرفته است و بنابراین بنده هم آن را از دستور کار خارج نمودم

سوال :به نظر می رسد گسترش طولی شهر پاوه پس از الحاق از معبر اصلی شهر به حدود نه کیلومتر رسیده است ؛ آیا در چنین شرایطی ایجاد دو منطقه شهرداری برای شهر پاوه عملی ، ممکن و مناسب خواهد بود ؟ لطفا در این زمینه توضیح بفرمایید .

اما در پاسخ به این سوال در رابطه با امکان ایجاد منطقه دیگری برای شهرداری پاوه ، خدمت شما عرض شود تا آنجایی که این جانب اطلاعات دارم برای ایجاد منطقه جدیدی برای شهرداری ملاک جمعیت در این زمینه حرف اول را میزند ؛ حداقل میزان جمعیتی که برای چنین امکانی در نظر گرفته‌ شده است جمعیت ۲۰۰ هزار نفر میباشد و به نظر می رسد این نقطه دوباره به نوعی دیگر ضعف قانون را نشان می دهد که تنها ملاک جمعیت را در این موضوع در نظر گرفته است . چون همانطور که جنابعالی هم اشاره نمودید شهر جدید پاوه با توجه به این الحاقات جدید شهری بسیار طولی است و دوری این مناطق الحاقی به مرکز مدیریت شهر که شهرداری است باعث می شود ارائه خدمات به این شهروندان در مناطق الحاقی به راحتی صورت نگیرد و باعث مقداری تاخیرات و مشکلاتی در این زمینه شود ؛ مخصوصاً با توجه به ترافیکی که در محدوده هایی از شهر پاوه شاهد هستیم ، بنابراین اگر به نحوی می توانستیم در محدوده الحاقی شهر یک منطقه شهرداری ایجاد می‌کردیم به نحو مطلوب تر و مناسب تر ارائه خدمات از سوی شهرداری ممکن می شد و همان‌طور که اشاره شد با توجه به ملاک جمعیت که مورد نظر قانونگذار در این زمینه است بعید است با این درخواست موافقت شود و این موضوعی است که در ملاقات هایی با استاندار و معاون عمرانی وزیر کشور که در حال برنامه‌ریزی است بر روی آن اصرار و پافشاری خواهیم کرد که با توجه به شرایط توپوگرافی خاص شهر جدید پاوه با این درخواست موافقت کنند .

اگر موفق شدیم که بهتر و و چنانچه در این زمینه توفیق حاصل نشد به نظر می‌رسد باید به فکر تغییر محل ساختمان فعلی شهرداری پاوه باشیم به نحوی به نحوی که این ساختمان دارای مرکزیتی برای همه محلات شهر پاوه باشد .

سوال: پس از خبر الحاق روستاها به شهر پاوه نگرانی های فراوانی در مورد بویژه الحاق روستای نسمه به شهر پاوه مطرح گردید ، نگرانی هایی در مورد تخریب باغ های بی نظیر موجود در محدوده روستاهای الحاق شده وجود دارد ، از سویی فضایی مناسب در بخش غربی شهر پاوه جهت گسترش آینده نگرانه شهر تا کل هه له و یار وجود دارد ، آیا لازم است با نظارت های بیشتر و مصوبات مناسب گسترش در روستاهای ملحق شده به شهر پاوه را محدود کرد ، و گسترش شهر را به محدوده مناسب از نظر فضایی غربی شهر پاوه با برنامه ریزی مناسب سوق داد ؟ جنابعالی فرایند برنامه ریزی جهت توسعه شهر پاوه را چگونه ارزیابی می فرمایید ؟

در پاسخ به این سوال عرض می کنم قطعاً در موضوع باغ ها به طور عام و باغ های نسمه به صورت خاص ما می توانیم هم به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید در موضوع الحاق به آن نگاه کنیم همانگونه که حتما دوستان اطلاع دارند حفظ کاربری باغات به دو قسمت تقسیم می شود : باغ هایی که در محدوده شهری قرار میگیرند حفاظت کاربری آنها در محدوده وظایف شهرداری قرار می گیرد و باغ هایی که خارج از محدوده شهر قرار می گیرد حفاظت از کاربری آنها از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است . چه شهرداری و چه سازمان جهاد کشاورزی ، هر دو می توانند مدیریت شده به نوعی به نحوی شایسته از کاربری این باغ ها حفاظت کنند ؛ به صورتی که مالکین باغ ها هم در قالب طرح‌های گردشگری بتوانند از این باغها هم بهترین استفاده را ببرند و من در مورد باغ هایی که در داخل طرح و محدوده شهری قرار می گیرند توضیحاتی را عرض می کنم به نظر می رسد در طرح جامع شهر جدید پاوه که قرار است بزودی مطالعه و تهیه گردد در بخش ضوابط طرح ما می توانیم پیشنهاد کنیم مشاور در تهیه طرح برای مالکین باغها به ویژه در محدوده روستای نسمه به صورت محدود و برنامه ریزی شده که قابلیت گردشگری دارند جهت ارایه خدمات گردشگری و سفره خانه های سنتی در نظر گرفته شود که البته این موضوع تاکید می شود که به صورت محدود و مدیریت شده باشد که در این صورت هم منافع این کار به مالک می‌رسد و هم کاربری باغات هم حفظ خواهد شد . اگر این مقوله به صورت ضابطه مند منطقی طرح جامع تهیه و تصویب شود و شهرداری در اجرا کاملاً جدی باشد به نظر می رسد کاربری این باغ ها محفوظ می ماند و استفاده بهینه ای در مقوله گردشگری می توانند از این باغ ها داشته باشند هیچ محدودیت و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد .

و اما در خصوص پاسخ به قسمت دوم این سوال به نظر اینجانب نیز در طرح جدید شهر جدید پاوه نیز که برای ده سال آینده لازم است تهیه و تصویب شود قطعاً توسعه شهر و مساحتی که قرار است برای ده سال آینده جهت توسعه شهر در نظر گرفته شود عنوان سرانه های مورد نیاز برای این شهر ده سال آینده ی یکی از جاهایی که مناسب است برای این موضوع زمین های موجود در قسمت غربی شهر پاوه است حالا چه زمین هایی که پایین تر از معبر اصلی هستند و چه زمینه‌هایی که بالاتر از معبر اصلی . و به ویژه زمین هایی که در پایین تر از معبر هستند قرار دارد قسمت شهرک کارگاهی به طرف به طرف صدا و سیما و نوریاب زمین هایی که در این حد فاصله هستند به فاصله به واسطه به اینکه این زمین ها هم هموار هستند و در این محدوده تخریب باغ ها و منابع طبیعی یا اصلا وجود ندارد یا بسیار کم است و هم از لحاظ ارتفاع و زونی که برای آبرسانی لازم است به نظر می رسد این زمین ها مناسب برای توسعه شهر هستند اما همانگونه که مطلع هستید شهرداری در این زمینه تنها پیشنهاد دهنده است و اگر مشاور طرح جامع تشخیص دهد که این جهات مناسب توسعه شهر هستند تازه این موضوع در کمیسیون های تخصصی راه و شهرسازی انجام می‌شود که اکثر ادارات در آن کمیسیون عضو هستند از جمله اداره آب و فاضلاب اداره برق منابع طبیعی جهاد کشاورزی امور اراضی میراث فرهنگی آب منطقه‌ای و نظام مهندسی و … و همه این ادارات از نظر مسائل خاص مربوط به خود باید توافق داشته باشند بر روی جهات توسعه شهر و مناطقی که قرار است الحاق در آنها صورت گیرد و نیازمند تایید از سوی همه این ادارات است در هر صورت من نکته ای که می توانم خدمت شما عرض کنم به نظر من در طرح آینده جامع شهر پاوه حائز اهمیت است و قبلاً مغفول مانده است ما باید در طرح جامع شهر پاوه حفظ بافت پلکانی شهر پاوه را مورد توجه و دقت قرار دهیم به گونه ای که محدودیت‌های فراوانی در این زمینه صورت گیرد کسانی که واقعاً قصد آپارتمان سازی و بلندمرتبه‌سازی بیش از ۳ یا ۴ طبقه دارند مجوز صادر نشود و این دسته از افراد به لکه ها و نقاط مشخصی از شهر هدایت شوند تا بهترین مهم ترین مزیت شهر پاوه که بافت پلکانی و کم نظیر این شهر است حفظ شود و همینطور لازم است از ملاحظات خاصی در خصوص نمای ساختمان شهر پاوه قید شود تا کمتر از نماهایی که بیگانه با بافت بومی شهر پاوه اهرم های تشویقی در این زمینه ارائه شوند کسانی که از نماهای همگون با بافت سنتی و بومی پاوه استفاده می کنند از یکسری تشویقات در موضوع ساخت و ساز برخوردار شوند این نکاتی است که لازم است در طرح جامع جدید شهر پاوه به نظر من مراعات شود ….

سوال: آنچه در ۷ ماهه اخیر از عملکرد نماینده محترم شاهد بودیم قدرت مذاکره فوق العاده در بالاترین سطوح استان و کشور در پیگیری دلسوزانه و صادقانه مشکلات منطقه اورامانات است آیا در زمینه پروژه های شهری مرتبط به الحاق ، هماهنگی‌ها و برنامه ریزی هایی با نماینده محترم صورت گرفته است ؟

در خصوص نقش نماینده محترم ؛ جناب آقای دکتر لهونی با توجه به اینکه خود ایشان در تصویب این الحاق نقش مؤثر داشته اند طی مذاکرات متعدد در این مدت با ایشان داشتیم خواستار این بودیم که آقای دکتر در خصوص رفع مشکلات این مناطق الحاقی و جذب اعتباراتی ویژه چه در استان و چه در سازمان شهرداری‌ها و گرفتن سهمیه خاص ماشین آلات عمرانی و خدماتی به واسطه این الحاق جدید و این افزایش جمعیت به شهر جدید پاوه از طریق ریاست سازمان شهرداری‌های کشور که قابل انجام است آقای دکتر قول مساعد به ما دادند که در اینده نزدیک همراهی با ما داشته اند که به دیدار رئیس سازمان شهرداری‌ها برویم انشاءالله با شورای محترم شهر در آنجا این مطالبات شهر جدید پاوه را در حضور رئیس سازمان شهرداری‌های کشور حتماً مطرح خواهیم کرد به طور اکید آقای دکتر لهونی قول مساعد دادند که در این رابطه سنگ تمام بگذارند تا این مطالبات به حق شورا و شهرداری پاوه به خاطر این که بتوانیم واقعاً جوابگوی انتظارات و توقعات این شهروندان عزیز در این مناطق الحاقی باشیم تا این مطالبات و خواسته های ما تحقق پیدا بکنند و قطعاً با توجه به شناختی که از آقای دکتر لهونی در این مدت داشتیم انشاءالله این قدم بزرگ برمیدارند و به امید خدا به نتیجه میرسیم .

و آن تجهیزاتی که لازم است بتوانیم از سازمان شهرداری‌ها برای شهر جدید پاوه را بگیریم و مردم عزیز هم انشاءالله از این امکانات و تجهیزات جدید و از این اعتبارات ویژه به شهر جدید پاوه بهره مند شوند .