پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 16:45

آزموده را آزمودن خطاست!به بهانه رفتن دوباره دانش‌آموزان به مدرسه

آزموده را آزمودن خطاست!به بهانه رفتن دوباره دانش‌آموزان به مدرسه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سعدی قادری* : پیشنهاد دوباره رفتن به مدرسه که در این روزها شنیده می‌شود و اختیاری شده است (اختیاری شدن آن بسیار خوب و عاقلانه می‌باشد) در شرایط کنونی و به دلایل زیر و به ویژه برای کودکان دبستانی بسیار خطرناک است: در همان شروع سال تحصیلی جدید اخبار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سعدی قادری* : پیشنهاد دوباره رفتن به مدرسه که در این روزها شنیده می‌شود و اختیاری شده است (اختیاری شدن آن بسیار خوب و عاقلانه می‌باشد) در شرایط کنونی و به دلایل زیر و به ویژه برای کودکان دبستانی بسیار خطرناک است:

در همان شروع سال تحصیلی جدید اخبار زیادی درخصوص ابتلا به کرونای ده‌ها و صدها دانش‌آموز در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، همدان، لرستان و … مخابره شد و بخش زیادی از این اخبار واقعیت داشت و بعد از آن رفتن به مدرسه تعطیل شد. آلبرت انیشتین معتقد است جنون یعنی انجام دوباره و دوباره‌ی یک کار و انتظار نتیجه‌‌ی متفاوت داشتن! نباید اشتباه دوباره رفتن به مدرسه را تکرار کنیم. در صورت رفتن مجدد دانش‌آموزان به مدرسه قطعا آمار ابتلا به کرونا در بین دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها و درکل ایران افزایش می‌یابد و پیامدهای مخرب آن‌را همه ما به روشنی می‌دانیم.

بازی، شادی و کنجکاو بودن حق مسلم هر دانش‌آموزای است و به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی. رفتن به مدرسه مکانی برای دیدن دوستان، بازی، شادی، گپ‌وگفت و … است و این دیدار و تجمع می‌تواند شانس افزایش ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

در تعریف اقشار آسیب‌پذیر در بحران‌ها و بلایا، کودکان، سالمندان و زنان جزو موارد با آسیب‌پذیری بالا هستند. زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان سرشار از انرژی و شور و هیجان سخت است و به هنگام رفتن به مدرسه و دیدن دوستان و بازی این کار سخت‌تر و ازاینرو آسیب‌پذیری بیشتر و شانس و ریسک ابتلا به کرونا بیشتر.

بسیاری از دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه بایستی از حمل و نقل عمومی و تاکسی و … استفاده کنند و این مکان‌ها علاوه بر آلودگی به دلیل تراکم جمعیت انسانی در آن‌ها، شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی که خطرناک‌تر و مسری‌تر است (کرونای انگلیسی ۳۰ تا ۴۰ درصد مرگبارتر از کرونای معمولی است و مرگ و میر آن در افراد زیر ۲۰ سال بیشتر است) در ایران نیز مشاهده شده است، می‌تواند آمار ابتلا در بین دانش‌آموزان و معلمان و به تبع آن خانواده‌ها و کل کشور را افزایش دهد.

فصل زمستان آمده است و برای گرمایش کلاس درس بایستی پنجره‌ها و درب کلاس‌ها بسته باشند؛ این کار در کلاس با جمعیت چندین نفری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان با شرایط جدید آموزشی خود را وفق داده‌اند، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا دورقمی شده است؛ این شرایط ما را فریب ندهد، وضعیت موجود شکننده است و با دستان خود فرزندان مان را به راحتی به دست کرونا (و نیز کرونای جهش یافته و خطرناک انگلیسی) نسپاریم، که اگر این‌گونه کنیم تاوان آن‌را به سختی می‌پردازیم و به استقبال مرگ و میر بیشتر می‌رویم.

با توجه به دلایل ذکر شده و ضمن قدردانی از زحمات فراوان معلمان دلسوز و جامعه بزرگ آموزش و پرورش و علی‌رغم سختی‌های تدریس و آموزش برای آن‌ها و خانواده‌ها، هنوز بهترین راه برای یادگیری استفاده از دنیای مجازی و شبکه شاد، تلویزیون و هرگونه برنامه آموزشی غیرحضوری می‌باشد؛ مگر در شرایط خاص، فقط برای رفع اشکال و حداکثر یکساعت حضور در کلاس و یا در روستاهای با جمعیت کم که این امکانات فراهم نباشد و حضور دانش‌آموز و معلم ضروری باشد.

بزرگ پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) امنیت و سلامتی را دو نعمت مهم می داند که بسیاری از مردم قدر آن را نمی دانند. امید که ما قدردان نعمت بزرگ سلامتی خود و فرزندانمان باشیم و با رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک و دوری از هرگونه اجتماع، به راحتی سلامتی خود را از دست ندهیم.

دکترای عمران و مدرس دانشگاه