پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 18:27

گفتگو با خالق بلوار شهر پاوه/ناصر عبادی:ناهمگونی در بافت شهر مشهود است!

گفتگو با خالق بلوار شهر پاوه/ناصر عبادی:ناهمگونی در بافت شهر مشهود است!

به گزارش سلام پاوه : موضوع مدیریت شهری پاوه مدتی است توسط گروه هم اندیشی پاوه و با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه های مختلف شکل، به شکلی تخصصی دنبال می شود. در ادامه این نشست ها، گفتگویی با حضور آقای ناصر عبادی شهردار اسبق پاوه به شکل مجازی برگزار گردید. […]

به گزارش سلام پاوه : موضوع مدیریت شهری پاوه مدتی است توسط گروه هم اندیشی پاوه و با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه های مختلف شکل، به شکلی تخصصی دنبال می شود. در ادامه این نشست ها، گفتگویی با حضور آقای ناصر عبادی شهردار اسبق پاوه به شکل مجازی برگزار گردید.

محوریت مباحث مطروحه و جمع بندی مطالب ارائه شده توسط مهندس نظام سلیمانی از جوانان دغدغه مند و توسعه گرای منطقه اورامانات، انجام گرفته است.

سوال :جناب آقای عبادی ؛ جنابعالی به مدت چهارسال از تیرماه ۱۳۶۷ تا خرداد ۱۳۷۱ شهردار پاوه بودید . پس از تقریبا سه دهه بسیاری آن چهار سال را دورانی طلایی در شهرداری پاوه بعد از انقلاب عنوان می کنند . از آن چهار سال شهرداری جنابعالی بفرمایید . مهمترین اقدام های کار و کارهای انجام شده اجرایی در دوران تصدی مسولیت شهرداری پاوه بفرمایید .

اگرچه فاصله‌ای سی‌ و اندی از این تاریخ گذشته و شرح و بیان این خدمات اکثراً به فراموشی سپرده شده ولی از آنجایی که اینجانب معتقد به نظم و قانون‌مداری هستم خلاصه‌ای از آن فعالیت‌ها را که در آن زمان یادداشت‌ برداری نموده به خدمتتان معروض می‌دارم؛ ابتدائاً اجازه فرمائید که صحبتم را با اجرای یک برنامه مقدس و مبارک شروع نمایم:

 

۱) کلنگ زنی و احداث مسجد حضرت ابوبکر (رض) واقع در خیابان مرکزی با حضور جمعی از معتمدین شهر

۲) تملک ده هکتار از زمین‌های غربی شهر در قسمت میرآباد (جاده نوسود) و اضافه نمودن آن به محدوده شهر و تحویل به مسکن و شهرسازی جهت منطقه مسکونی و اخذ مجوز مربوطه

۳) با توجه به اینکه کمتر از چهار ماه از شروع مسئولیتم در شهرداری پاوه گذشته بود؛ پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اعلام گردید و در آن زمان پارک کویمکال به منظور حفظ و حراست از شهر در اختیار سپاه پاسداران پاوه قرار داشت که بعد از آتش بس مجدداً در اختیار شهرداری قرار گرفت و شهرداری عملیات زیباسازی و عمران شهری در این پارک را آغاز و به نام پارک شهید کاظمی (فرماندار وقت شهر پاوه) نامگذاری نمود.

۴) بازسازی و افتتاح استخر شنای شهرداری واقع در فضای سبز پشت خیابان فرمانداری

۵) تغییر جایگاه زباله شهری در میرآباد (جاده نوسود) و انتقال آن به ۲ کیلومتری سه راهی باینگان که آن هم داستان مفصلی دارد ازجمله بررسی طرح تفصیلی شهر، دعوت از کارشناسان ذیربط استان به شهر پاوه، اخذ موافقت اداره منابع طبیعی و تثبیت آن که طی مدت سی و سال و اندی است که زباله‌های چند تنی روزانه این شهر در آن جا دفن می‌گردد.

۶) احداث کارخانه آسفالت در کنار جاده باینگان که اخذ مجوز زمین آن از منابع طبیعی که امروزه شاهد هستیم همچنان علاوه بر تأمین آسفالت مورد نیاز شهرداری، سالانه نسبت به فروش آسفالت به سایر دستگاه‌ها و ادارات متقاضی؛ منبع درآمدی برای شهرداری محسوب می‌گردد.

۷) اخذ مجوز احداث کشتارگاه صنعتی در منطقه سریاس و شروع عملیات احداثی آن در آن زمان که مجوز مربوطه از اداره منابع طبیعی اخذ گردید. بدین منظور محلی برای کشتارگاه پاوه، باینگان، قشلاق و منصورآقایی باشد و عوارض آن به محل درآمدهای شهرداری واریز گردد که با این کار کشتارگاه قبلی که در پایین دست میدان مولوی و در ابتدای جاده روستای خانقاه واقع بود، باعث غیربهداشتی شدن آن منطقه؛ علی‌الخصوص باغات پایین دست آن شده (باغات قه‌لاوخوان) که با این کار این مشکل برطرف گردید که شهرداران بعد از اینجانب نسبت به تکمیل و بهره برداری از آن اقدام نمودند.

۸) هماهنگی با امور آب استان و همکاری با اکیپ حفاری در مورد حفر دو حلقه چاه عمیق در منطقه بیدمیری به منظور رفع مشکل کم آبی شهر در زمان نمایندگی مرحوم حاج علیمحمد باباخاص که با تلاش فراوان و پیگیریهای مداوم ایشان اجرای این پروژه الحمدلله به نتیجه رسید که اگر این چاه‌ها نبودند، شاید مشکل کم‌آبی امروز ما بیشتر از این بود.

۹) خرید چندین دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنیگن با همکاری استانداری و وزارت کشور که آخرین دستگاه آن جهت اجرای مراسمات ملی و مذهبی شهر در حال حاضر بعد از سی‌سال و اندی هنوز مورد استفاده واقع می‌شود.

۱۰) تعمیر و راه‌اندازی گرمابه شهرداری
۱۱) لوله‌کشی آب شُرب ترمینال مسافربری به طول ۴۰۰ متر
۱۲) بازسازی انبار شهرداری
۱۳) توسعه و تجهیز کارگاه بلوک‌زنی که علاوه بر تأمین مصرف روزانه شهرداری جهت جدول‌گذاری از امکانات این کارگاه روزانه مقداری بلوک و لوله سیمانی در قبال اخذ بها به شهروندان عرضه می‌گردد.
۱۴) احداث میدان شهدا به عنوان یادواره انقلاب تقدیم به خانواده‌های معظم شهدا

۱۵) احداث پل دره‌نیشه

۱۶) نماسازی میدان مولوی

۱۷) پله‌بندی میدان فلسطین به طرف میدان مولوی تا روبروی مسجد سابقی

۱۸) آسفالت بلوار ورودی، خیابان مرکزی، جاده آرامگاه (ملا مقصود) و روکش آسفالت خیابان‌های سطح شهر
۱۹) از آنجایی که مسئولیت امور آب در آن زمان با شهرداری بود فقط در دو سال اول خدمتم ۱۵۰ فقره انشعاب آب آشامیدنی به متقاضیان واگذار نموده‌ام.
۲۰) جدول‌گذاری خیابان ورودی شهر به مقدار ۱۵۰۰ متر
۲۱) احداث کانال فاضلاب در زمین‌شهری به صورت لوله‌گذاری به طول ۴۵۰ متر
۲۲) کوچه‌سازی در نقاط مختلف شهر به صورت پله‌بندی به طول ۱۳۰۰ مترمربع
۲۳) کوچه‌سازی در نقاط مختلف شهر به صورت سنگ فرش به طول ۲۰۹۸ مترمربع
۲۴) کوچه سازی در نقاط مختلف شهر به صورت بتن‌کاری به طول ۸۰۰ مترمربع
۲۵) دیوارسازی در خیابان‌های شهر ازجمله پشت خانه‌های سازمانی واقع در خیابان آرامگاه کنونی به طول ۸۸۳ مترمربع
۲۶) آماده سازی و دیوارکشی دکاکین بازار روز به طول ۴۵۰ مترمکعب
۲۷) احداث کانال بر روی جوی معروف به جوی ماریفت به طول ۳۷۵ متر
۲۸) دیوارسازی میدان بار (ترمینال قدیم کرمانشاه) به طول ۳۷۰۰ مترمکعب

۲۹) خاکبرداری و تسطیح و میدان بار به میزان ۱۲۵۰۰ مترمکعب جنب روستای دوریسان
۳۰) انتقال گاراژ مسافربری از داخل شهر (روبروی میدان مولوی) به ترمینال مسافربری به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع در کنار بلوار ورودی شهر که بعداً به محل میدان بار انتقال یافت.

۳۱) احداث ۱۰ باب دکاکین ترمینال موقت شامل: دفتر تعاونی ترمینال، نمازخانه، سرویس بهداشتی به مساحت ۲۵۲ مترمربع
۳۲) جدول‌گذاری خیابان امام محمد غزالی (برق منطقه‌ای) و احداث ۵۰۰ متر کانال فاضلاب
۳۳) احداث بلوار از ابتدای خیابان برق منطقه‌ای به طرف میرآباد که به صورت نصف و نیمه‌ انجام شده و قسمت نشد که به صورت کامل اجرا گردد.
۳۴)

 

 

سوال : بلوار پاوه اثر ماندگار حاج ناصر عبادی برای شهرپاوه است ! آنچه بنده به یاد دارم در یک توپوگرافی سخت و جاده ای ناهموار تبدیل به بلوار پاوه و امروز یکی از بهترین بافت های شهر پاوه گردید . از احداث بلوار پاوه بفرمایید .

پاسخ : در مورد احداث بلوار ورودی که به نام بلوار جانبازان نامگذاری گردیده است:بایستی به استحضار برسانم با امکانات کمی که شهرداری وقت در اختیار داشت؛ پروژه سنگینی بود؛ علی‌الخصوص مذاکره با مالکین زمین‌های اطراف بلوار که داستان آن از حوصله این برنامه خارج است. به حول و قوه الهی پروژه احداث بلوار ورودی شهر به طول ۵/۱ کیلومتر شروع که عملیات آن شامل: تعریض، خاکبرداری، تسطیح و رگلاژ، جدول‌گذاری و آسفالت به مقدار ۱۰۰۰۰ مترمکعب و عرض ۳۲ متر که در آن روزها به این اقدام شهرداری اعتراضات فراوانی شد اما امروز الحمدلله مردم شاکر این اقدام شهرداری هستند چراکه با ارزش‌ترین منطقه شهری پاوه شاید این بلوار ورودی شهر باشد.

 

سوال : هر چند احداث جاده کمربندی پاوه را از اقدام های ماندگار فرماندار رئوفی برای شهر پاوه می شناسیم و البته به جاست در اینجا از زحمات و یادگارهای زنده یاد فرماندار رئوفی هم برای شهر پاوه به نیکی یاد کنیم . اما در دوران مسئولیت جنابعالی این جاده سه‌متری احداثی با عرضی حدود ده تا دوازده متری که امروز ما از خیابان گردشگری پاوه می شناسیم تعریض گردید . و به واقع هم خیابان گردشگری امروز مرهون همت حضرتعالی به عنوان شهردار پاوه بوده است از این اقدام ارزشمند هم بفرمایید .

پاسخ :در مورد جاده کمربندی (ده‌ره‌نیشه) یا به قول امروزی ها خیابان گردشگری همانطور که در سوال مطرح فرموده‌اید این جاده در زمان مرحوم رئوفی فرماندار وقت پاوه احداث گردید که با همکاری مردم شهر در قبال پرداخت اُجرت به آنان که عبارت بود از: گندم، آرد و ارزاق عمومی، داده می‌شد که خود حقیر در آن زمان محصل بودم و به جای حق‌الزحمه گندم گرفتم. اینجانب ضمن ادای احترام به این بزرگوار و کلیه کسانی که در این مدت چه در گذشته چه در حال حاضر به مردم خدمت می‌نمایند، سپاسگزارم اما تعریض جاده کمربندی یکی از برنامه‌های کاری اینجانب بود که به طول ۲ کیلومتر از عرض ۳ متری به ۱۰ الی ۱۲ متر که در حدود ۶۰۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری شده و به کنار بلوار ورودی شهر منتقل که با تسطیح آن پارک موجود کنار بلوار حاصل گردید.

 

سوال :برای این مصاحبه با دوستان بسیاری مشورت نمودم . همه نظم و انضباط و قانون مداری را ویژگی شخصیتی حضرتعالی در دوران شهرداری پاوه و حتی امروز هم عنوان می نمایند . ویژگی‌هایی که امروز حتی در شعار هم برای شهرداری های کشوردشوار به نظر می رسند ! در این زمینه توضیح بفرمایید .

پاسخ:در مورد نظم و انضباط و قانون‌مداری نظم و انضباط و قانون مداری در هر کاری لازم و ضروری است زیرا با این مولفه هم پیشرفت در امور محسوس است و هم سوء استفاده محدود! و به حداقل می‌رسد لذا حقیر با این برنامه موافقم.

سوال :اجازه بفرمایید به امروز برگردیم سی سال بعد از مسئولیت جنابعالی اوضاع شهر پاوه را چگونه ارزیابی می کنید مهمترین مشکلات امروز شهر پاوه از دیدگاه جنابعالی چیست و برای رفع این مشکلات چه راهکارهایی را می توانید پیشنهاد نمایید .

پاسخ:به نظر می‌آید بعد از گذشت سی‌سال و اندی گسترش بی‌رویه (ناهمگون و نامنظم) بافت شهری و عدم رعایت ضوابط معماری و شهرسازی در بعضی از نقاط شهر کاملاً مشهود است هرچند (این موارد) مربوط به دوره‌ای خاص از شورا نبوده و هر قسمتی از آن مربوط به دوره‌ای از شوراهاست هرچند سعی و تلاش هر شهروند و مسئول علاقه‌مند به پیشرفت و ترقی و آبادانی شهر، برابر ضوابط و براساس قانون‌مداری می‌باشد؛ اما سلیقه‌ای عمل کردن در ساخت و سازها و دوگانه برخورد نمودن با افراد؛ نگران کننده است.

سوال: جنابعالی عملکرد پنج دوره شورای اسلامی شهر پاوه را چگونه ارزیابی می فرمایید ؟

پاسخ:از آنجائی که پاسخگویی به انتظارات و جلب اعتماد عمومی مردم مهم‌ترین رسالت شوراهاست، شورا می‌بایست با ایجاد تحول در ساختار مدیریت شهری و بهبود عملکرد خود، خواسته‌های مردم را محقق سازند. اینجانب ضمن ادای احترام به تمامی اعضای منتخب شوراهای اسلامی این شهر که در طی پنج دوره منتخب این مردم بوده‌اند، گاهاً جهت انعکاس مشکلات عمومی شهر با اکثریت آنان ارتباط داشته و دارم‌ و می‌دانم که در حد توان خود دریغ ننموده‌اند.

سوال: از دیدگاه جنابعالی یک شورای شهر تاثیرگذار برای شهر پاوه چه ویژگی هایی دارد و برای انتخاب چنین شورای تاثیرگذاری چه اقدامات بیشتری لازم است انجام گیرد.

پاسخ :یک شورای تأثیرگذار به نظر اینجانب شورایی است: قانون‌مند، منسجم، متحد، یکپارچه، باتجربه و با صداقت که اگر این الگوی رفتاری را رعایت نمایند قطعاً در حد توانایی خود در جامعه بیشتر اثرگذار خواهند بود.

جناب آقای عبادی عزیز ، در پایان این گفتگو صمیمانه از حضور ارزشمند جنابعالی در این گفت‌وگوی گروه هم‌اندیشی پاوه سپاسگزاریم ، چنانچه مطلبی وجود دارد که بیان نشده است و لازم می دانید مطرح فرمائید در خدمت حضرتعالی هستیم .

در مورد سخن پایانی و در خصوص پیشنهادات اینجانب باید عرض نمایم: اولاً از صبر و حوصله شما بزرگواران ممنون و سپاسگزارم ثانیاً: به نظر اینجانب نکته‌ای که در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیت است الحاق چهار روستای نُسمه، سرکران، چورژی و دوریسان در قسمت شرقی به پاوه است هرچند که این کار در گذشته شروع شده و اکنون که از طرف نماینده محترم پاوه و اورامانات جناب ‌آقای لهونی رسماً اعلام گردیده و هیئت دولت نیز آن را تصویب نموده است؛ مبارک است اما همانطور که می‌دانیم اجرایی شدن آن نیاز به زمان دارد و نکته اینجاست که شایسته است مسئولین محترم نسبت به تدابیر خاص جهت ساخت و سازهای شهری (معماری شهرسازی) علی‌الخصوص بلوار ورودی آن و رعایت ضوابط شهرسازی در این چهار روستا و اخذ اعتبارات لازم؛ پیش‌بینی‌های مورد نیاز را مبذول فرمایند تا ان‌شاءالله در آینده، توسعه‌ای سازمان یافته و مدرن را به شهر پاوه شاهد باشیم.

2 پاسخ برای “گفتگو با خالق بلوار شهر پاوه/ناصر عبادی:ناهمگونی در بافت شهر مشهود است!

  • بهروزبابایی در تاریخ بهمن 2, 1399 گفت:

    با سلام . جناب عبادی بزرگوار عرض ادب و احترام.دوران تحصیلی خود بنده در دبیرستان هدف شاهد برنامه ریزیها ،نظم و مدیریت کاریتون بوده ام ؛ دبیرستان هدف در زمان ریاست شما یکی از نمونه های استانی بود،خداوندسایه شما و امثالهم شما را برای حفظ پاوه برسر ملت نگهدارد.

  • دره نیشه در تاریخ دی 30, 1399 گفت:

    کاک فرهاد کاش که از آقای عبادی در مورد ویرانی و خشکاندن باغات دره نیشه ازش سوال میکردی و مجوزها و خساراتی که فقط به عده ایی خاص تعلق گرفت شفاسلزی میکرد خیلی از صاحبان باغات الان هم ا ایسان گله مند هستند و او را نمیبخشند . لطفا ثبت نمایید و اگر هم به صلاح نمیدانید ثبت شود خودتان از آقای عبادی بپرسید