ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 01:50

نامه سرگشاده مهندس برهان لهونی به حاج ماموستا قادری در خصوص چشمه بل

نامه سرگشاده مهندس برهان لهونی به حاج ماموستا قادری در خصوص چشمه بل

به گزارش سلام پاوه : مهندس برهان لهونی در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۴ (salampaveh.ir/18072 )در نامه سرگشاده ای به حاج ماموستا قادری امام جمعه شهر پاوه در خصوص وضعیت چشمه بل هجیج چند راهکار و پیشنهاد و درخواست از جمله تخصیص حق آبه به پاوه را مطرح کرد. بنابر در خواست نویسنده و با توجه به […]

به گزارش سلام پاوه : مهندس برهان لهونی در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۴ (salampaveh.ir/18072 )در نامه سرگشاده ای به حاج ماموستا قادری امام جمعه شهر پاوه در خصوص وضعیت چشمه بل هجیج چند راهکار و پیشنهاد و درخواست از جمله تخصیص حق آبه به پاوه را مطرح کرد.

بنابر در خواست نویسنده و با توجه به موضوع حق آبه شهرستان پاوه این مطلب دوباره باز نشر می شود متن این نامه اینچنین است:

بزرگوار جناب حاج ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه محترم پاوه

“با عرض سلام و احترام “

با توجه به جایگاه ویژه آنجناب و شرایط پیش آمده اینجانب بعنوان یک شهروند ( تاحدی آشنا با موضوع ) در رابطه با چشمه بل ،سد داریان… و حاشیه ها و تاثیرات مثبت و منفی آن از جمله به حداقل رساندن آسیب ها ،حداکثر ساختن منافع و دستیابی عادلانه به اهداف نهائی این طرح(مجموعه) بزرگ و نهایتا دستیابی به راه حل صحیح و منصفانه در راستای منافع و مصالح منطقه ای و ملی ،در حد بضاعتم لازم دانستم مختصری به استحضار برسانم .به امید آنکه شاید مفید فایده افتد.

_ ما میدانیم !؛
آن بزرگوار (از همان ابتدا )با حداکثر علاقه و توان خود در پی حل و فصل منطقی و عادلانه ی این مسئله در راستای منافع منطقه ای و ملی بوده و هستید.قبلا نیز از طریق فضای مجازی به استحضار رسیده است و مستحضر هستید در حاشیه اختلاف نظرها ی فنی و …. موضوع دو دیدگاه ( خوشبینانه و محتاطانه…) بیشتر به چشم می آید.

با دیدگاه خوشبینانه ادعا می شود که :

۱_ تا اینجای کار شانس و احتمال به هدر نرفتن هزینه های نجات بخشی چشمه بل وجود دارد و تقویت شده است !؛ زیرا در شرایط فعلی بخشی از آب بل بدون هزینه های پمپاژ و برق… در تراز بالاتری در اختیار قرار گرفته است!؛(با پذیرش این واقعیت که بل دیگر هیچگاه همان بل نخواهد شد و مسئله فقط و فقط حفظ آب و کیفیت آن است).

۲_ می توان (بسته به نیاز) از بقیه آب بل نیز با برداشت چاه مانند (در هر فصل)استفاده نمود.

۳ _ مسدود شدن مظهر سراب بل باعث کم شدن سرعت خروج آب چشمه در زمان پر آبی وذخیره در دل زمین(با حفظ کیفیت، بدون تخریب و اختلاط) و افزایش دبی در فصل کم آبی خواهد شد (تنظیم آب از طریق ایجاد سد نا مرئی) .

با دیدگاه محتاطانه…

غالب کارشناسان ادعا می کنند که در صورت آب گیری کامل سد:

۱_ احتمال اختلاط آب سد و چشمه و بسیاری تغییرات و تهدیدات غیر قابل جبران دیگری ،که اقتصادی و مقبول… نمی باشد !؛ بسیار قوی است! ( زیاد شنیده ایم که گفته می شود!؛ وضعیت قرمز ،قرمز است).

این مجادله داستان (واقعی) راننده ی بی احتیاط و مسافر دهه ی ۴۰ جاده ی نوسود را تداعی می کند که راننده ی تنها وانت مسافربر آن زمان (درحوالی دوآب)سرعت زیادی داشته است! مسافر می ترسد! و تذکر می دهدکه تند نرود! راننده می گوید؛ نترس !؛ اگر سقوط کردیم آن وقت بگو !!!؛

مسافر در واکنش فریاد می کشد و باعصبانیت می گوید آن وقت دیگر، من و شمایی وجود نداریم. تا ….!!!!! و بالاخره در بازدید ماموستا از چشمه بل سفری دیگر همان راننده و همانجا سقوط کرد و از بین رفت!!!!

جناب ماموستای عزیز می دانیم که اهداف اصلی ایجاد سد داریان عبارتند از:

_ تولید حدود ۲۰۰مگاوات برق آبی (که در سر جمع ملی میزان قابل توجهی نیست)
_ ذخیره ،تنظیم وانتقال آب سیروان از طریق تونل های احداثی به مناطق گرمسیری که : هدف اصلی است!
_ همه می دانیمکه:آب سرمایه ملی می باشد!؛
_ شنیده ایم ؛که: اندیشه ی ایجاد چنین پروژه هائی بر روی سیروان از سالهای ۱۳۱۶به بعد است !

برای یاد آوری عرض می کنم که ثبت سفارش خرید دستگاه های حفاری تونل های سیروان(tbm از کشور آلمان) در دهه ۷۰صورت گرفته است !؛ و حقیر نیز از امضا کنندگان اسناد گشایش اعتبار و پرداخت کنندگان این خرید کلان بوده ام!!!؛ با این وصف هرگز از چنین جانمائی بسیار آسیب رسانی….نشنیده و در هیچ یک از سوابق نیز ندیده ام .

چندین روز پیش از همین طریق در کامنت هایی به استحضار رسید! و گفته شداکنون که کار از کار گذشته است . و به بسیاری از فاکتور های مهم وحیاتی در جانمائی ، طراحی و اجرای سد داریان توجه چندانی نشده است (اگر مهندسی ارزش انجام گرفته باشد)چرا متخصصین ،مشاورین و مسئولین تراز اول کشور عزیزمان (بدون منیت بیجا و تعصب …) در راستای منافع و مصالح ملی و منطقه ای در یافتن راه حل های علمی ،فنی و مصلحت اندیشانه در تحقق فرمان همدلی ، همبستگی و توسعه ی عادلانه و فراگیر اقتصادی منطقه ای و ملی (مورد تاکید مقام معظم رهبری) …خالصانه، عادلانه، همه جانبه نگر و بسیار دورنگر، بانیت پاک ،در استوار و محکم تر ساختن چهار پایه اصلی همدلی و همبستگی ( صداقت ، عدالت ، دانائی و محبت…) روی این قضیه به اجماع نمی نشینند؟ تا راه حلهای عادلانه ، علمی ،عملی ،و توجیه پذیر تر اقتصادی ، اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی و امنیتی… (مقبول، مطلوب ، دور اندیشانه و اقتضائی ) برای مسئله کشف کنند. راه حل ها ی علمی و توجیه پذیر و عادلانه ی بینابینی که در آن:

۱_  در هرشرایطی و با هر احتمالی آب بل وکیفیت آن حفظ شود.
۲_ آب برنامه ریزی شده (از سیروان)برای انتقال به مناطق گرمسیری، با کمترین تغییر به صورت مطمئن کما کان در دسترس قرارگیرد.
۳_عرصه ها وچشمه های کمتر… وباغهای زیادی ازمنطقه(ثقلی آبیاری می شوند) مدفون نگردند.
۴- اوضاع هجیج و داریان… کمتر بهم بخورد.
۵- تاریخ و میراث ۴۰۰۰۰ساله هورامان (گزارش میراث فرهنگی استان )که تاریخ و میراث کشور عزیزمان وبشریت نیز هست غیرمتعهدانه….در آب بازدید چشمه بل هجیج سد مدفون نگردد.

۶_ تا ارتباط جاده ای دو طرف سد و دسترسی جاده ای مردم روستای هجیج و دیگر روستاهای دوطرف سد… به راحتی بر قرار مانده وابقا گردد.
۷ _ تا عرصه های زیادی در جانبین سد (برای آبخیز داری وکشت درختان …) باقی بماند و بشود!؛ ضمن توسعه باغداری، ایجاد اشتغال و تولید عمر سد را نیز افزایش داد.
۸- تا بتوان طرح ایجاد جاده ژریژه به دل تا عباس آباد را (از میانه جاده اصلی کامیاران به مریوان) که در برنامه ی سوم توسعه موافقتنامه ی آن تحت عنوان راه کولیژ ،دل ،عباس آباد با هدف ارتباط غیر سرد سیری به روستاهای هورامان تخت با جهاد کشاورزی وقت استان کردستان مبادله شده است!؛(این پروژه تا روستای دل… باخودیاری اهالی اجرا شد و پل “ورگه ویر” نیز بسته شده است که در انتهای این پروژه نزدیک عباس آباد می باشد! و بقیه کار متوقف است) نیز تکمیل و با طرح راه زلته به هجیج و هورامان تخت پیوند داد.

پیشنهاد کدخدا منشانه این است که:

۱- برق تولیدی پیش بینی شده سد داریان کاهش یابد.
۲- سد تا تراز مناسبتری(کمتر از تراز پیشبینی شده) آبگیری شود.
۳_ در اهداف وبرنامه ها ی تخصیص و تنظیم آب سدهای سیروان در بالا دست ازجمله :سد گاران،سد آزاد ،سد ژاوه رود….: تجدید نظر مختصر ی صورت گرفته؛(تخصیص های کم اهمیت اجرانشده خذف شوند )!؛تا : مازاد حاصل برای جبران در این طرح دیده شود.
۴_ طرح قدیمی سد دوآب سروآباد (نزدیک دورود ومحمود آباد)که سر ریز و آورد مابین سدهای آزاد وگاران وزریوار… قابل ذخیره وتنظیم در آن می باشد!؛و عمر مطالعاتی طولانی در مجموعه سدهای سیروان را دارد !؛ مجددا با دید اجرایی بررسی گردد!؛ {این طرح دارای توجیه اقتصادی و فنی بوده و نه تنها به روستاهای تاریخی بلبر ونوین و عباس آباد…. و روستاهای درود و محمود آباد… (با اندک تغییری در جانمائی وحجم مورد انتظار) لطمه ای نخواهد زد. بلکه باعث توسعه و رونق آنها نیز خواهدشد.

جناب ماموستای محترم… :
پیگیری مسئله :در یافتن راه حل منصفانه آن از جانب شما بیشتر میسر است.
لطفا :دست به دامان مقام معظم رهبری بشوید زیرا فردا هم دیر است.
به امید اهتمام و پیگیری بایسته،آن جناب و دیگر بزرگواران (در این مهم ) و به صورت همزمان پیگیری تثبیت تخصیص سالانه حداقل ۵۰ میلیون متر مکعب از آب بل و سیروان برای رفع کمبود آب شرب ،کشاورزی و باغداری و صنعت… و بهبود و توسعه ی باغات منطقه و سایر مصارف بسیار بلند مدت شهرستان .(از اطاله کلام معذورم)

 

لینک مطلب :

یک پاسخ برای “نامه سرگشاده مهندس برهان لهونی به حاج ماموستا قادری در خصوص چشمه بل

  • باینگان در تاریخ دی 29, 1399 گفت:

    سلام علیکم امام جمعه محترم و دلسوز پاوه و آقای لهونی چرا نگاهی به مشکلات شهر باینگان نمی شود بخدا نزدیک ۱۸ سال است ۵۰ درصد جاده در جنب جهاد کشاورزی برده اند و ۵۰ درصد آن مانده است نه بخشدار و نه شهردار توجهی به آن نمی کنند قدیمی ترین جای باینگان دره سهور خانواده های شهدا جانباز و مسنان و حتی بسیجیان در آن محله سکونت دارند برای رضای خدا اقدام نمایید