پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 09:51

نشست بررسی ثبت مکانیزه قراردادها ملکی و استفاده از ابزارهای حقوقی در معاملات پاوه برگزار شد/ عکس

نشست بررسی ثبت مکانیزه قراردادها ملکی و استفاده از ابزارهای حقوقی در معاملات پاوه برگزار شد/ عکس

به گزارش سلام پاوه: نشست بررسی و الزام به ثبت مکانیزه قراردادهای ملکی در دفاتر مشاورین املاک ، و استفاده از ابزارهای حقوقی در نگارش قرار دادها با حضور کارشناس پیشگیری از جرم استان کرمانشاه در پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این نشست که با حضور دکتر مهدی یوسفی از […]

به گزارش سلام پاوه: نشست بررسی و الزام به ثبت مکانیزه قراردادهای ملکی در دفاتر مشاورین املاک ، و استفاده از ابزارهای حقوقی در نگارش قرار دادها با حضور کارشناس پیشگیری از جرم استان کرمانشاه در پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این نشست که با حضور دکتر مهدی یوسفی از کارشناسان معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان کرمانشاه، امام جمعه پاوه ، رئیس دادگستری پاوه ، جانشین دادستان ، شهردار و مدیر صمت و رئیس اتاق اصناف ، رئیس اتحادیه مشاورین املاک ، نماینده دانشگاه پیام نور ، مدیرکانون بسیج حقوقدانان پاوه و… برگزار شد بررسی الزام به ثبت مکانیزه قراردادهای ملکی دفاتر مشاورین املاک ، چگونگی استفاده از مشاورین حقوقی در دفاتر فروش املاک ، استفاده از نهاد داوری در نگارش قراردادهای ملکی ، طرح استعلام  وضعیت ملکی از شهرداری برای معاملات تنظیمی بنگاه ها و… در دستور کار قرار گرفت .

در آغاز این نشست امام جمعه شهرستان پاوه ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جلسه و یاد شهدا انقلاب اسلامی، امام شهدا و به خصوص شهید گرانقدر هفته گذشته جناب فخری زاده با  بیان اینکه در حکومت داری و اداره مملکت لازم است بعضی موارد و تبصره رعایت شود گفت: نظم نقش کلیدی در اداره حکومت دارد و هرچه در راستای نظم و قاعده و قانون و تبصره باشد هم خدا و هم رسول خدا نیز این قطعا رضایت دارند.

حاج ماموستا قادری با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که می فرماید: «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» وصیت من به شما اهل ایمان است اولا تقوای خدا را در سرلوحه کار خود قرار دهید ثانیاً در امور زندگی، کاربردی و اداری نظم داشته باشید نظم مهم می باشد و بدون نظم پیشرفتی نخواهیم داشت. بر اهمیت نظام و قانون تاکید کرد.

وی ضمن تشکر و خسته نباشید به عزیزان حاضر در جلسه گفت: که حقیقتاً پشینیان ما گفته اند قانون بد بهتر از بی قانونی می باشد یعنی اگر در جامعه قانونی با اشکالات عدیده ای داشته باشد بهتر از نبود آن می باشد و اگر هر چه رو به قانونمندی کارها را انجام بدهیم به نفع مردم، جامعه و امنیت جامعه می باشد و نشانه از فرهنگ و تمدن آن مردم دارد.

ماموستا قادری افزود: اعتماد بین مردم ما همچنان برقرار است که بعضی معاملات با تماس متعاملین با بنگاه دارها انجام می شود و امکان دارد بگوید امروز امضا نمی زنم وقت ندارم و فردا امضا خواهم زد هر چند این اعتماد کم‌کم با اوضاعی که پیش می رود دچار مشکل می گردد که احتمال دارد از طرف کسی که معامله می کند یا از طرف نویسنده یا به خاطر سادگی آن طرف کما هوالحق عمل نمی گردد. می طلبد صورتجلسه ای داشته باشیم که دوستان امضا کنند و به گفته های خود جامه عمل بپوشانند.

امام جمعه پاوه در پایان سخنانش با اشاره به آیه ای از قرآن کریم می‌فرماید: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ …» در حد توانتان تقوای خدا را رعایت کنید در گفتن، نوشتن و معامله کردن… بنده که عمامه بر سر دارم چه ریاست محترم دادگستری و بقیه دوستان که همه مسلمان می باشیم و سعی میکنیم آن معیار دینی را فراموش نکنیم که با فراموشی آن زندگی برای متعاملین ضرر تمام می شود اگر با ذکر نام خدا باشد برای طرفین معامله برکت دارد و اگر غیر این باشد سبب خسران می گردد و تجربه ۵۰ ساله کار خودمان نشان می دهد که هر کاری بین مسلمین زیربنای آن دین نباشد برکت ندارد و هر کاری دین باشد برکت دار می باشد.ان شاالله هر کدام از دوستان در وظیفه خودمان خدا را فراموش نکنیم آخر همه ما مرگ است و با این شرایط کرونا که پیش آمده است بیشتر رعایت نمائیم و برای عاقبت به خیری همه آرزوی سلامت و موفقیت را ابراز داریم.حبیبی شمس

رئیس دادگستری پاوه نیز در این نشست گفت:این جلسه به همت معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان کرمانشاه با میزبانی دادگستری شهرستان پاوه تشکیل شده است.

حبیبی شمس افزود : هدف از تشکیل این جلسه ارائه راهکارهای برای کاهش اختلافات ملکی حوزه املاک در نتیجه کاهش ورود پرونده های املاک که معمولاً این قراردادها در مشاورین املاک منعقد می شوند می باشد.

وی گفت : راهکارها و تمهیداتی پیش بینی گردیده بر روی آنها کار علمی و حقوقی شده است که ان شاء الله در شهرستان پاوه اجرایی گردد و در آینده نزدیک شاهد کاهش اختلافات پرونده های حوزه املاک باشیم.

شهردار پاوه نیز با استقبال از موضوعات مطرح شده در این نشست گفت :قبل از هر معامله ای در محدوده شهر پاوه که به شهر مربوط می باشد حتما متعاملین با مراجعه به شهرداری و استعلامات مربوطه شرایط صحت معامله را جویا گردند و محدوده خارج از شهر به دهیاری های، بخشداری ها و فرمانداری مرتبط می باشد و باید به آنها منعکس گردد و آنها هم در جریان قرار بگیرند .

مهندس دانا آذری افزود :علاوه بر مکاتبه با بنگاه‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی اطلاع رسانی و فرهنگسازی شودکه از هرگونه معامله ای بدون استعلام از شهرداری با مراجعه حضوری که آیا ملک مورد معامله مشکل دار می باشد یا خیر؟که بعدا معامله صورت گیرد و شهرداری و متعاملین در مشکلات گرفتار نگردند.

وی با اعلام رغبت شهرداری برای اجرای این طرح و تشکر از برگزار کنندگان جلسه گفت: به امید خدا این مهم اجرایی می شود و اعلام میکنیم شهرداری برای جواب استعلامات دادگستری و… همیشه آنلاین می باشد و آمادگی کامل را دارد.

مدیر کانون حقوقدانان بسیج پاوه نیز با تشکر و سپاسگزاری از این اقدام نیک دادگستری گفت:با توجه به تفاهم نامه فی مابین کانون بسیج حقوقدانان و دادگستری استان لزوم به کارگیری حقوقدانان بسیجی در مشاورین املاک برای تقلیل پرونده های اختلاف املاک در ارجاع به دادگستری و نظارت بر انعقاد قراردادهای آنها بسیار ضروری است.

نذیر دولتخواه افزود: امیدواریم مصوبات صورت گرفته در این جلسه به مرحله عمل برسندو شهرستان پاوه بتوان پایلوت اجرای این طرح خوب شود.

جانشین دادستان شهرستان پاوه ضمن تقدیر از حضور حاضرین در این نشست گفت:یکی از معضلات پرونده های دادگستری شهرستان پاوه بحث مشاورین املاک می باشد که باید هرچه زودتر به رتبه‌بندی این مشاورین املاک در سطح شهرستان اقدام گردد و آنهایی که مجموعه‌ای از اقدامات و آیتم ها را بگذرانند به مراتب در اولویت سایر مشاورین املاک ها باشند و با انجام این اقدام حجم کار دستگاه قضایی کمتر می گردد و بیشتر موضوعات حل خواهد شد.

آرش بهمنی با بیان اینکه اجباری شدن به کارگیری مشاورین حقوقی کانون بسیج حقوقدانان به طور چرخشی ما بین مشاورین املاک برای مکانیزه شدن قراردادها نقش بسزایی دارد گفت:استفاده از این حقوقدانان به عنوان امین دادگستری و نظارت بر انعقاد قراردادها و صحه گذاشتن بر قراردادها و مانع شدن ثبت قرارداد صوری و… قطعا مانع وقوع فساد و در به سرانجام رسیدن این طرح مهم بسیار مفید و تاثیرگذار خواهد بود و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

روسای اتاق اصناف و صمت و رئیس اتحادیه مشاورین املاک و نماینده دانشگاه پیام نور پاوه نیز با استقبال از این طرح برای عملیاتی شدن هرچه بهتر آن اعلام آمادگی کردند.

در پایان کارشناس پیشگیری از جرم دادگستری استان کرمانشاه ضمن تقدیر از حضور امام جمعه محترم شهرستان پاوه در جلسه و تشکر از حضور حاضرین به تشریح اهداف نشست و تاثیرات مثبت ثبت مکانیزه قراردادها در معاملات و استفاده از ابزارهای حقوقی پرداخت استفاده از مشاورین حقوقی و داوری در قرادادها  پرداخت.

دکتر مهدی یوسفی همچنین به قانون پیش فروش آپارتمان ها اشاره ای داشت و گفت: که بنگاه ها برای معاملات آپارتمان نقش مشاوره را داشته باشند و معامله در دفتر اسناد رسمی صورت گرفته شود .

وی افزود :پیش فروش آپارتمان ها در مرحله خاک و زمین تسطیح غیرقانونی و خلاف است و در مرحله سفت کاری(نیمه کاره) می توان این اقدم به معامله صورت بگیرد .

دکتر یوسفی با تاکید مجدد بر انجام گرفتن معامله پیش فروش آپارتمان ها در مرحله سفت کاری در دفاتر اسناد رسمی مصوبات نشست را به اختصار به صورت ذیل اعلام کرد:

۱_ شهرداری محترم پاوه استعلامات ارسالی بنگاه‌ها را در اسرع وقت پاسخ داده و به عنوان ملزومات اساسی در هنگام معاملات در دفاتر مشاورین املاک جزوه مدارک قرار دهد.

۲_مصوب شد مشاورین حقوقی با همکاری بسیج حقوقدانان در ۴۰ بنگاه فعال با صدور جوابیه کارگاهی به کار گرفته شوند

۳_ مصوب شد که در قانون پیش فروش آپارتمان ها امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی با نصب بنر از طرف شهرداری انجام گیرد

۴_مصوب شد که امر داوری در قراردادهای ملکی به جد با بررسی و بازرسی این املاک در دفاتر انجام گیرد.

حبیبی شمس