چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 14:48

پیشتازی “کوید۱۹”در رزمگاه بحران کرمانشاه/نمایندگان از دخالت غیر مسئولانه و غیر تخصصی بپرهیزند!

پیشتازی “کوید۱۹”در رزمگاه بحران کرمانشاه/نمایندگان از دخالت غیر مسئولانه و غیر تخصصی بپرهیزند!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: با ورود ویروس مرگبارکرونا به کشور در اسفند ماه سال گذشته و اعلام آغاز بحران ناشناس کوید ۱۹در استان کرمانشاه کنش هیجانی جامعه در برابر این بحران ورود احساسی و بدون برنامه سرمایه های اجتماعی ضلع اصلی مثلث سه گانه مدیریت بحران را با چالش تصمیم گیری عقلایی مواجهه کرد. […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: با ورود ویروس مرگبارکرونا به کشور در اسفند ماه سال گذشته و اعلام آغاز بحران ناشناس کوید ۱۹در استان کرمانشاه کنش هیجانی جامعه در برابر این بحران ورود احساسی و بدون برنامه سرمایه های اجتماعی ضلع اصلی مثلث سه گانه مدیریت بحران را با چالش تصمیم گیری عقلایی مواجهه کرد.

مردمی که می بایست در قالب کنشگران اصلی مدیریت این بحران سازماندهی می شدند؛ تا در رزمگاهی پرفراز و نشیب در برابر دشمن نامرئی و ناملموس، واکنش های استراتژیک عقلایی را از خود نشان دهند در سردرگمی عدم تخصص و مهارت خود از یک طرف و عدم تدبیر مدیران بحران از طرف دیگر توان نیروی انسانی و مادی خود را در همان اوایل کار از دست داد و با تخلیه هیجانات اولیه روانه منزل گردید.

اما ضلع پاسخگو و مسئول مدیریت اصلی این بحران نهاد مردمی نبود؛ بلکه این نهاد حقوقی مستقر در استانداری کرمانشاه بود که در قامت فرماندهی واحد واجد قدرت اعمال قاطعیت در اجرای دستورالعمل های بهداشتی گردیده بود. دستور العمل هایی که در بسیاری از کشور های کمتر توسعه یافته منجر به مهار نسبی این اپیدمی جهانی گشته بود در لابلای چرخ مدیریت چند پارچه بحران استان رمقی برای اظهار وجود نداشتند. در بحران فرماندهی واحد و نبود نظارت مردمی توسط مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بعنوان ضلع دیگر این مثلث جامعه در تابستان گذشته وارد بحران شناختی مخاطره آمیز گردید بحرانی که دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در عدم شفافیت و ارائه آمار و اطلاعات کرونایی در بهار امسال نقش عمده ای در خلق خطا های شناختی جامعه مردمی داشت.

دو برابر شدن آمار فوتی های ناشی از کرونا کرمانشاه در هفته آخر آبان ماه و ازدیاد بستری شدن بیماران کرونایی بیش از ظرفیت ناوگان درمانی، استان کرمانشاه را وارد روز های سیاه و مرگبار کرونا ویروس نموده است. ایام سیاهی که تصمیمات قاطع و فرماندهی واحد مدیریت بحران استان و جلب اعتماد عمومی جامعه توسط ستاد استانی مبارزه با کرونا از یک طرف و مردم، نیرو های اجتماعی و سرمایه های انسانی جامعه بعنوان مجریان و دریافت کنندگان اطلاعات، دستورات بهداشتی و قانونی از طرف دیگر مسئولیت خطیری را بر عهده دارند.مسئولیتی که قطعا پاسخگویی در برابر افکار عمومی آینده گان کوچکترین جزای آن می باشد. و اما شاید مهمترین مسئولیت را نمایندگان مردم در پارلمان کشوری در قامت ناظرین و سخنگویان مردم در مرکز برای احقاق حقوق عمومی بر عهده دارند. بر این اساس این نوشتار ضمن دعوت تمام ارکان و عوامل دست اندرکار مدیریت این بحران به تجمیع منافع و عدم تعارض آرا و نظرات حول محوریت فرماندهی واحد مدیریت بحران در مقام یک شهروند مطالبه گر گوشه هایی از نقایص مشهود مدیریت بحران کرونا ویروس استان کرمانشاه را با ذکر این نکته که طلبکاری اجتماعی هرگز خواسته این نوشتار نخواهد بود یاد آور می گردد.

۱-تعارض منافع نهاد های خصوصی و عمومی در تصمیم گیری های مدیریت بحران استان مشهود است؛ مانند منافع نهاد خصوصی بازار در عدم پیوستن به تعطیلی مد نظر ستاد ملی کرونا و تمایل نهاد های عمومی به تعطیل شدن و دور شدن از محیط کار…

۲-تضارب آرا در مدیریت بحران استان و ستاد های بحران شهرستان ها کاملا روشن است؛ مانند تعطیلی عمومی در شش شهرستان استان در ستاد ملی  وتمدید آن در ستاد استانی با حضور وزیر محترم بهداشت و عدم پذیرش این دستور از طرف ستاد های بحران شهرستان های استان

۳-عدم توانایی مجمع نمایندگان استان در تجمیع منافع حوزه های انتخابیه در جهت نظارت حد اکثری بر عملکرد مدیریت بحران استان با تقسیم کارمنتهی به نتیجه با توجه به محدودیت زمانی…

۴-عدم توانمندی نمایندگان محترم استان درمجلس شورای اسلامی در پیگیری منتهی به عمل مطالبات درمانی و بهداشتی حوزه عمومی جامعه مانند؛ عدم وجود اقلام دارویی مورد نیاز این بیماری به نسبت مرکز در بیمارستان های استان کرمانشاه و…

۵- عدم پاسخگویی مدیریت بحران استان کرمانشاه و بخصوص شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها به افکار عمومی و نخبگان جامعه در زمینه میزان توانمندی خود در مدیریت منابع انسانی و مالی موجود هر شهرستان

۶- عدم پایبندی مستمر به مصوبه های دائمی و پروتکل های بهداشتی مشهود است؛ مانند عدم کنترل ورود و خروج به استان در بازه زمانی تعین شده  اواسط آبان ماه از طرف ستاد ملی کرونا

۷- عدم توانایی در استفاده حد اکثری از امکانات حد اقلی ناوگان درمانی استان کرمانشاه توسط مدیریت شبکه های بهداشتی ودرمانی ودانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشهود است؛ مانند عدم توانایی درتجهیز و استفاده اضطراری از ظرفیت مکانی بیمارستان قدیمی قدس شهرستان پاوه

۸ عدم توانایی در اتخاذ آرای قاطع اجرایی  بر مصوبه های استانی ستاد مبارزه با کرونا مشهود است؛ مانند برگشت چند ساعته از تصمیم ستاد مبارزه با کرونای استان در تعطیلی شش شهرستان استان و تاثیر پذیری از فشار رسانه ای در این زمینه و ارجاع مسئولیت به فرمانداران شهرستان ها

۹- عدم تعادل و توازن تخصیص منابع انسانی و مادی و تجهیزات پزشکی و درمانی به نسبت وضعیت بحرانی هر شهرستان مانند کمبود تجهیزات مورد نیاز در غرب استان و بخصوص اورامانات با زیر ساخت ارتباطی فرسوده و بعد مسافت از مرکز نسبت به شرق استان با شبکه ارتباطی بهتر و نزدیکی مسافت به مرکز استان ودسترسی بهتر به تجهیزات درمانی و پزشکی…

۱۰-عدم توانایی مدیریت بحران استان در سازماندهی و سامان بخشی به نیرو های مردمی، سرمایه های اجتماعی و ساز مان های مردم نهاد در راستای استفاده بهینه از امکانات و منابع انسانی این نیروی تاثیر گذار اصلی کنترل و مهار بحران در استان کرمانشاه مشهود است؛ مانند عدم استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاهی در آگاهی بخشی رسمی به توده مردم و بسیج امکانات مردمی…

۱۱- عدم توانایی مجمع نمایندگان استان در ایجاد بستر تصمیم سازی سیستیمی هدفمند با برنامه ریزی استراتژیک به منظور پیگیری مدون وهماهنگ مطالبات بهداشتی و درمانی استان در قالب یک تیم مبتنی بر تقسیم کار متعادل و…

سخن پایانی:

با اذعان به اینکه پرسنل بهداشتی و درمانی کشور دچار خستگی جسمی و روحی ناشی از فعالیت چند ماهه مستمر گردیده است وضعیت موجود می طلبد؛ که، ارکان اصلی و سه ضلع مثلث مدیریت بحران استان یعنی مردم، جامعه مدنی و رسانه ها از یک طرف، و مدیریت بحران  و دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از طرف دیگر در تجمیع منافع عمومی اقدام نموده و در یک تعامل و توازن نهادی وضعیت بحرنی موجود را مشترکاً درک نموده و با ترسیم زمستان سرد کرونایی پیش روی و میزان ظرفیت و امکانات موجود درمانی و بهداشتی موجود در بستر یک تفکر سیستمی به تصمیم گیری استراتژیک بپردازند و از هرگونه  تصمیم سازی منتهی به خطا های شناختی دوری نمایند. و بر مجمع نمایندگان استان کرمانشاه است؛ که به موفقیت خود در این اولین آزمون مهم دوران نمایندگی خود بیش از پیش  توجه نمایند، و یقین بدانند؛ که در برابرافکار عمومی حوزه های انتخابیه خود مسئولیت پاسخگویی اقناع کننده را خواهند داشت؛ بر این اساس می طلبد که؛ نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن رصد تمام اعمال و افکار تصمیم سازان مدیریت بحران استان از هرگونه دخالت غیر مسئولانه و غیر تخصصی در تصمیم گیری ستاد های مدیریت بحران دوری نمایند، و صرفا به پیگیری مطالبات درمانی و بهداشتی مردم در مرکز و نظارت بر ارکان و اعمال مدیریت بحران استان با استفاده از مشاورین آگاه و علمی اقدام نمایند.

امید که شب کرونایی سیاه و بحرانی استان کرمانشاه به طلوع خورشید زیبای مهار این بیماری منتهی گردد و مدیریت بحران استان سر افرازانه بر تارک اندیشه جهانی مبارزه با کوید نوزده بدرخشد.

                                                          سیروس امین زاده

                                                          دانش آموخته علوم سیاسی

                                               آبان ماه یکهزار وسیصد و نود ونه خورشیدی

یک پاسخ برای “پیشتازی “کوید۱۹”در رزمگاه بحران کرمانشاه/نمایندگان از دخالت غیر مسئولانه و غیر تخصصی بپرهیزند!

  • شهروند در تاریخ آبان 27, 1399 گفت:

    چرا ی پدر خدا بیامرزی نیست این ////////////// بی کفایت و ………. رو برداره به خدا نماینده و فرماندار در پیشگاه خدا واسه این وضعیت باید جوابگو باشند