پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 13:22

نگاهی به آموزش در فضای مجازی و شبکه پیام رسان شاد / سعدی فتاحی

نگاهی به آموزش در فضای مجازی و شبکه پیام رسان شاد / سعدی فتاحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه نهاد آموزش و پرورش یکی از نهادهای توسعه فرهنگی در جوامع بشری است .در مقطعی از زمان آنچه ملاک و شاخص توسعه هر جامعه بود معمولا در پیشرفت صنعتی خلاصه میشد و دود کارخانه و اتوبان و بزرگ راه و…نشانهای پیشرفت بود اما اکنون فرهنگ سازی و سواد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه نهاد آموزش و پرورش یکی از نهادهای توسعه فرهنگی در جوامع بشری است .در مقطعی از زمان آنچه ملاک و شاخص توسعه هر جامعه بود معمولا در پیشرفت صنعتی خلاصه میشد و دود کارخانه و اتوبان و بزرگ راه و…نشانهای پیشرفت بود اما اکنون فرهنگ سازی و سواد رسانه و آگاهی بخشی زیربنای توسعه محسوب میشود.

جهت توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه همه جانبه باید آحاد مردم خواهان و فعالیت داشته باشند و لذا آموزش و پرورش بسترمناسبی جهت این مهم میباشد که نسل آینده ساز هرجامعه ای را در اختیار دارد و در کنار آن معلم موتور محرکه میباشد .

با این مقدمه میپردازم به موضوعی که امروزه تمامی خانواده با آن درگیر میباشند و آن کوچ از فضای فیزیکی آموزشی به فضای آموزشی مجازی با محوریت پیام رسان شاد میباشد .

کرونا این بیماری منحوس و نا شناخته تمامی قواعد زندگی از جمله آموزش و پرورش را تحت تاثر قرار داده است در دنیا شرمطلق یا خیر مطلق وجود ندارد کرونا نیز تابع این قانون است که در ادامه مطلب بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد.

در سیستم آموزشی قبل از کرونا همراه داشتن گوشی در مدرسه بشدت محدود بود اما اکنون مدرسه به داخل گوشی رفته است و این امر نشان میدهد هرچند حضور فیزیکی در مدرسه تعطیل است اما امر آموزش تعطیل بردار نیست. اما روشها و قواعد آموزش و حتی پرورش منقلب شده است. با این مثال شاید بتوان به کنه موضوع پی برد زمانی که یک اتومبیل با بنزین کار میکند اگر بخواهیم آن را گاز سوز کنیم به اجبار قطعاتی از آن را باید متناسب با سوخت گاز تغییر دهیم در آموزش نیز همینطور است باید عوامل موثر در آموزش که معلم و دانش آموز و خانواده هستند.در کنار هم و همراه و همگام خود را شرایط جدید تطبیق نمایند. به عبارت دیگر نیاز به هم افزایی در این برهه از زمان بیشتر احساس میشود عناصر فوق تکمیل کننده همدیگر هستند همانند عناصر در طبیعت آب و خاک و خورشید باعث رشد بذر میشوند در آموزش و پرورش نیز و در شرایط فعلی بویژ مسئولیت ها سنگین تر شده و معلم و دانش آموز و اولیا باید به کمک همدیگر بشتابند تا اینکه آموزشی تاثیر گذار وکیفی اتفاق بیفتد .

لذا در این شرایط آموزش و پرورش و قریب یکسال پیش شبکه شاد را طراحی نمود و باعث گردید تا فعالیتهای آموزشی و حتی پرورشی بدون وقفه ادامه یابد و این یک واکنش سریعی بود در راستای حل مسئله در این سیستم جدیدنقش آفرینی دانش آموز بعنوان یک فراگیر با نقشهای بسیار فعال تغییر کرده است .

در سیستم جدید معلم یک راهنما است و دوران حافظه محوری به پایان رسیده است و با شروع کرونا و کوچ از فضای فیزیکی به فضای مجازی نزدیک به ۴۰میلیون نفر در کشورمان مستقیم و غیر مستقیم در این پیام رسان عضویت دارند و سمت سوی آموزش پسا کرونا بسیار متفاوت تراز سنوات قبلی خواهد بود بعنوان مثال طراحی کتب درسی دیجیتال و ارائه سیم کارت انارستان و اینترنت پاک جهت دانش آموزان نمونه هایی از آن میباشند و عضویت بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان خود نوید موفقیت این نوع از آموزش میباشد.

البته سیستم آموزشی فضای مجازی با محوریت پیام رسان شاد معایب و محاسنی دارد که به تعدادی از آنها اشاره گذرایی خواهیم داشت. برخی از محاسن آن عبارتند از:

۱_ایجاد عدالت آموزشی نسبی بین فراگیران

۲_محرومیت زدایی تحصیلی با ایجاد شرایط تحصیلی برابر

۳_ارتقا مهارت معلمان و اولیا در حوزه فضای مجازی

۴_ایجاد ارتباط تنگا تنگ اولیا و معلمان

۵_کاهش هزینه های آموزش وپرورش

۶_جنس ،قومیت ،مذهب و…..در این سیستم موثر نیستند

۷_تقویت تمرکز زدایی

۸_وادار نمودن نیروی انسانی ناکار آمد وکم کار در آموزش وپرورش و…..

امابرخی از معایب پیام رسان شاد و تدریس در فضای مچازی:

۱_عدم پیش بینی زیرساختهای لازم در حوزه فناوری برای شاد

۲_تدریس درشاد توانسته است امر آموزش را بخوبی به انجام برساند اما در بعد پرورشی نمی تواند نیازهای جامعه هدف را برآورده نماید.

۳_سواد رسانه از الزامات تدریس در فضای مجازی میباشد گه بیشتر باید موردتوجه قرار گیرد .

۴_برگزاری دوره های ضمن خدمت جهت معلمین یکی از حلقه های مفقوده این سیستم نوپای آموزشی استکه میتواند بسیار مفید واقع شود.لذا دراین راستا مدیریت آموزش و پروشهرستان پاوه اقداماتی راجهت ارتقا هرچه بیشتر آموزش فضای آموزش به شرح ذیل انجام داده است.

۱_تشکیل اطاق شاد در مدارس جهت انجام فعالیت های آموزشی در فضای مجازی
۲_تشکیل کار گروه شاد با حضور کارکنان متخصص در حوزه فناوری
۳_تمرکز بازدید از مدارس با محوریت تدریس مجازی معلمان
۴_تقسیم بندی مدارس بین کارشناسان اداری جهت بازخورد نقاط ضعف حضور مدیران ومعلمان در شاد.اگر بخواهیم حضور معلمین شهرستان پاوه را با اعداد و ارقام در شادنشان دهیم :

۱_بستر سازی حضور۷۸۸۲نفر دانش آموز در فضای مجازی تدریس در قالب۳۶۱کلاس درس
۲_حضورمستقیم ۲۹۳نفر معلم و۱۷۸نفرکادرمدارس بصورت غیر مستقیم
۳_در هرشبانه روز بطور متوسط۲۶۲۵کلیپ و فیلم آموزشی به اشتراک گذاشته میشود
۴_با احتساب فایلهای متنی وصوتی رقم بالا ی۸۰۰۰محتوادر شبانه روز میرسد.

لازم به یاد آوری است که در کنار شاد آموزش از طریق تلویزیون ، بسته های آموزشی ،و رفع اشکال بصورت محدود درصورت نیاز انجام میگیرد.