د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 00:22

آیا بزرگراه کرمانشاه_شوشمی رنگ واقعیت به خود می گیرد؟/دکتر محمدآشنا عباس منش

آیا بزرگراه کرمانشاه_شوشمی رنگ واقعیت به خود می گیرد؟/دکتر محمدآشنا عباس منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  متاسفانه توجهی به زیرساخت‌ها و ایجاد راه‌ها و بزرگراه در اورامانات نشده و لذا جاده‌هایی با عرض کم در این منطقه تصادفات مرگباری برجای می گذارند که نمونه های آن در محور های این شهرستان فراوان است.”   راه ها و جاده ها شاهرگ و شریان ارتباطی در هر منطقه هستند […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه متاسفانه توجهی به زیرساخت‌ها و ایجاد راه‌ها و بزرگراه در اورامانات نشده و لذا جاده‌هایی با عرض کم در این منطقه تصادفات مرگباری برجای می گذارند که نمونه های آن در محور های این شهرستان فراوان است.”

 

راه ها و جاده ها شاهرگ و شریان ارتباطی در هر منطقه هستند و با جاده های خوب و مناسب نبض زندگی خوب جریان یافته و مرگ از مسافران دور می شود. ۲ دوره است که نمایندگان راه یافته به مجلس شورای اسلامی در منطقه اورامانات از احداث و راه اندازی بزرگراه قازانچی کرمانشاه به پایانه ی مرزی شوشمی پاوه سخن می رانند و یکی از پروژه های تبلیغاتی آنها در روزهای انتخابات و یا پس از آن بوده است. آیا این آرزوی دیرینه ی مردم اورامانات رنگ واقعیت و عملی شدن به خود می گیرد یا نه؟

 

یکی از عوامل توسعه پایدار ، وجود راههای ارتباطی بین شهری است که متاسفانه منطقه اورامانات از این نعمت بی بهره است و سالیان سال است که این خواسته ی برحق مردم منطقه در بایگانی ادارات راه و شهرسازی و راهداری و شرکت های زیرمجموعه وزارت راه خاک می خورد. به راستی چرا به خواسته ی اصلی و واقعی و طبیعی و انسانی مردم منطقه اورامانات وقعی نمی نهند؟ اشکال کار کجاست؟

 

آیا باید مردم از راه های غیرقانونی که برای دولت و خود مردم نیز هزینه دارد ، استفاده کنند تا به حق قانونی خود که برخورداری از جاده های استاندارد است، برسند یا نه گوش شنوایی برای این مطالبه ی اساسی و بنیادین و زیرساختی وجود دارد؟ استاندار که نماینده دولت در منطقه است برای این امر مهم و خواسته ی عمومی چه تدبیری اندیشیده است؟ آیا وقت آن نرسیده است که مناطق کمتر برخوردار مرزی به رشد و توسعه کمی و کیفی نزدیک به مناطق مرکزی برسند؟ مسولین امر باید بدانند و حتما هم خوب می دانند که امنیت پایدارکشور با توسعه متوازن و پایدار مناطق مرزی همه ی کشور امکان پذیر خواهد بود.

 

توسعه مناطق مرزی هم با امکان سازی و فراهم نمودن راه های ارتباطی استاندارد زمینی و هوایی و دریایی فرادست خواهد بود. اگر راه های ارتباطی خوبی در منطقه اورامانات داشته باشیم، می توانیم چشم انداز گردشگری خوبی را برای استان باتوجه به ثبت جهانی اورامانات رقم بزنیم وگرنه با این کوره راه ها نمی توان راه به جایی برد و دم زدن از توسعه منطقه اورامانات و تصویب منطقه آزاد اقتصادی نمی تواند به مسیر واقعی خود ادامه دهد مگراینکه زیرساخت توسعه منطقه که راه ها اصلی ترین شاهرگ و شالوده ی آن است را اصلاح و ساماندهی کنند.

 

امروز باید خواسته ی تمام مسولین و موکلین و علما و دانشگاهیان و بازاریان منطقه اورامانات در وهله ی اول فقط و فقط جاده های استاندارد و راه های هموار باشد تا زیربنایی ترین خواسته ی ما فراهم نشود ، نمی توان از دیگر عناصر توسعه دم زد و انتظار بیهوده ای است اگر راه ها و جاده های ارتباطی ما اصلاح نگردند ، از توسعه منطقه سخن به میان آورد.

 

یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در هر شهر و دیاری وجود راههای ارتباطی مناسب و دسترسی آسان به نقاط مختلف است به طوری که حتی در علم جغرافیا شکل گرفتن و تشکیل برخی از شهرها را معلول وجود راههای ارتباطی در بعضی از نقاط می دانند.محورهای ارتباطی از کلیدی ترین زیرساخت هایی است که علاوه بر فراهم آوردن انواع امکانات و دسترسی ها موجب رفاه بیشتر مردم و به تبع آن توسعه و پیشرفت در جوامع اجتماعی مختلف می شود.

 

جاده های منطقه اورامانات حادثه ساز است

جاده های منطقه اورامانات (شهرستان های روانسر، پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود) به دلیل کوهستانی بودن و شرایط خاص توپوگرافی حادثه ساز است و بیشترین حادثه نیز واژگونی و خروج از جاده می باشد.

 

جاده های محرومیت پاوه و اورامانات

کم عرض و استاندارد نبودن جاده های ارتباطی پاوه و اورامانات از جمله عواملی است که این جاده ها را به قتلگاهی برای از بین رفتن مسافران و مردم این مناطق تبدیل کرده است. با سفر به مناطق اورامانات، محرومیت و محدودیت شهرستان های اورامانات بخوبی برای هر بیننده ای با وجود جاده هایی کم عرض و عدم آزاد راه مشخص خواهد شد. توسعه نیافتن اورامانات پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره به محرومیت این مناطق دامن خواهد زد. روزانه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خبر مرگ شهروندان و هموطنان را در جاده های ارتباطی اورامانات به مرکز استان مشاهده می کنیم که عامل  اصلی آن را انحراف به چپ خودروها و قرار گرفتن در مسیر مخالف خود اعلام می دارند.

 

نبود یک بزرگراه و جاده های کم عرض در مناطق اورامانات همواره انتظار و ترس از کشته شدن، برای شهروندان وجود داشته و دارد به طوری که اکثر نقاط این مسیرها به قتلگاهی خاموش برای مرد تبدیل شده است و در غفلت مسئولان سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. این جاده های اورامانات که علاوه بر کم عرض بودن با استانداردهای معمول فاصله دارد، باعث کشته و زخمی شدن دهها تن و داغدار کردن ده ها خانواده شده است.

 

به طوری که کم عرض بودن جاده و نبود بزرگراهی مناسب در این مسیر شرایط را برای حادثه فراهم کرده است. جاده شهرستان پاوه به روانسر با وجود پر پیچ و خم بودن آن شاید دلیلی بر عدم احداث این آزاد راه باشد ولی زمین مسطح مسیر قزانچی به روانسر همواره برای مسافران سوال برانگیز بوده است. متاسفانه توجهی به زیرساخت‌ها و ایجاد راه‌ها و بزرگراه در اورامانات نشده و لذا جاده‌هایی با عرض کم در این منطقه تصادفات مرگباری برجای می گذارند که نمونه های آن در محور های این شهرستان فراوان است. با این حال باید گفت که می توان با احداث بزرگراه که امروز به بهانه های واهی گیر در دام بی مهری مسئولان است ، از آمار کشته شدگان در سوانح رانندگی این مناطق کاست. شهر پاوه برای برون رفت از عمق این محرومیت نیازمند حمایت بیشتر مسئولان اجرایی و متولیان امر در سطح استان و کشور است.

 

راه نجات پاوه و اورامانات فقط ” راه ” است

تنها مانع توسعه دومین مرز رسمی کشور در شهرستان پاوه راه های نامناسب آن بوده است. در واقع راه نجات پاوه تنها “راه” است. در صورت دسترسی و اصلاح این راهها است که بازارچه این شهرستان رونق خواهد گرفت. ارتقای وضعیت راه های این منطقه علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، آمار تصادفات را نیز کاهش خواهد داد. ارتقای راه دسترسی به اورامانات جهت کاهش تصادفات باید از مهمترین برنامه های شهرستان باشد. حتما باید حوادث ناگواری رخ دهد تا عاملان و متولیان راه ها از خواب غفلت بیدارشوند؟؟؟

 

وضعیت نامطلوب جاده های اورامانات

جاده های اورامانات از لحاظ ایمنی و استاندارد در سطح بسیار پایینی قرار دارند و باید با اقدام هایی اساسی آنها را ایمن سازی کنیم.گردشگر پذیربودن منطقه اورامانات و ترددهای بی شمار روزانه مردم از محورهای مواصلاتی این منطقه سبب شده که هر چند وقت یکبار شاهد حوادث و سوانح ناگواری در منطقه باشیم .

 

مشکل راه های استان کرمانشاه بویژه منطقه اورامانات در دسترسی مشکل به بخش ها و روستاها، راه های مواصلاتی، شطرنجی شدن آسفالت جاده ها، کم عرض بودن جاده ها و … است. یکی از مشکلات اصلی راه های ارتباطی بخش نوسود نبود شانه خاکی،کم عرض بودن جاده ها، مسیرهای صعب العبور و کوهستانی و دارای مسیرهایی با ‌پیچ‌های تند و پی در پی می باشد که درصد قابل توجهی از تصادفات و حوادث جاده ای منطقه را شامل می‌شود.

 

نامناسب بودن جاده های منطقه پاوه و اورامانات یکی از معضلات این منطقه از استان کرمانشاه محسوب می شود که حل آن نیازمند توجه جدی دولت است.محورهای ارتباطی شهرستان پاوه را اگر در نظر بگیریم، جاده ارتباطی روانسر- پاوه و پاوه – مریوان به عنوان مسیر اصلی بین شهری خواهند بود که از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و علاوه برآن نیز راه ارتباطی پاوه- حلبچه نیز که در صورت رسمی شدن تردد مسافر از مرز شوشمی می تواند محور ارتباطی دیگری در این شهرستان باشد نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

 

تصادفات پی در پی که موجب جان باختن و یا مصدومیت برخی از هموطنان در این جاده ها می شود، در کنار خسارات مالی به وجود آمده از این تصادفات، موجب شده است که علاوه بر جلوگیری از پیشرفت های لازم در حوزه های شاخص، در بحث گردشگری نیز مانع ایجاد کند.هر چند که برخی از مسئولین بر لزوم بهسازی این جاده ها تاکید کرده اند اما تاکنون اقدامی عملی در این حوزه دیده نمی شود. استاندار کرمانشاه در سفر یک روزه خود به شهرستان پاوه در خصوص راههای ارتباطی شهرستان گفته بود: تنها مانع توسعه این مرز در شهرستان پاوه راه های نامناسب آن بوده است.

 

پاوه دارای راههای ارتباطی خوبی نیست و جاده های ما با توجه به بارش های زیاد در سال گذشته آسیب پذیر و از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و در حد درجه دو قرار دارند.آن چه که از گفته های مسئولین مشخص است نبود اعتبارات لازم علت اصلی عدم بهسازی جاده های منطقه پاوه و اورامانات محسوب می شود که این مسئله نیازمند توجه جدی دولت است.

 

امید است بزرگراه  قازانچی به شوشمی و محور ارتباطی کرمانشاه به اورامانات به ویژه کرمانشاه به پاوه که از وضعیت مناسبی برای تردد  برخوردار نبوده و متاسفانه همه ساله شاهد حوادث ناگواری درآن بوده ایم، هر چه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز و بهسازی و تسطیح شود.