چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 09:43

گزارشی تکان دهنده از زندگی چهار نفر در خانه ای ۳۵ متری در قلب شهر پاوه/ فیلم

گزارشی تکان دهنده از زندگی چهار نفر در خانه ای ۳۵ متری در قلب شهر پاوه/ فیلم

به گزارش سلام پاوه : مقصد گزارش ما این بار مراجعه به یکی از ده ها خانوار نیازمند تحت پوشش موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه بود . خانواده ای ۴ نفره با سه فرزند خردسال و یک مادر جوان تنها، که در خانه ای ۳۵ متری و استیجاری در قلب شهر پاوه در وضعیتی اسف […]

به گزارش سلام پاوه : مقصد گزارش ما این بار مراجعه به یکی از ده ها خانوار نیازمند تحت پوشش موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه بود . خانواده ای ۴ نفره با سه فرزند خردسال و یک مادر جوان تنها، که در خانه ای ۳۵ متری و استیجاری در قلب شهر پاوه در وضعیتی اسف بار شب را به روز می رسانند.

 

اینجا روایت فقر و نداری، افسانه و داستان غیر واقعی نیست؛ بلکه زندگی کردن در خانه‌ ای ۳۵ متری، دغدغه تقسیم کردن یک قرص نان بین وعده‌های غذایی و خرید جرعه‌های آب آشامیدنی؛ استحمام و توالت در فضایی یک متری بدون آبگرمکن و… جملگی حکایت تلخ، اما واقعی در دل شهر ما است.

 

همراه شدیم با نیکوکاران و خادمانی دلسوز در موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه و از کوی برزن عبور کردیم و وارد مکانی رنگ و رو رفته شدیم. اولین تصویر حک شده در ذهنمان چشمان معصوم کودکی پنج ساله بود که نمی توانست حرف بزند. دو برادر خردسال و بزرگترش در کنار او نیز معصومانه نظاره گر حضور مهمانان غریبه ای بودند که از جنس ناب و خالص مهربانی بودند . چشمانشان حکایت ها داشتند از رنج و نداری و حسرت. آرزوهایشان کوتاه و گویا بود . نه خانه ای بزرگ ، نه لباس های رنگارنگ ، نه تفریح و اسباب بازی های آنچنانی ، نه سفر به شهرهای خوش آب و هوا و … آنها تنها سرپناهی می خواستند متعلق به خودشان که بتوانند با خیالی آسوده پاهایشان را دراز کنند و بخوابند نان گرمی بخورند و همچون همبازیانشان بتوانند درس بخوانند. 

فیلمی از این خانه ۳۵ متری 

 

مادر این کودکان معصوم  می گوید: ما چهار نفر هستیم. که در این منزل چند متری در پاوه ساکن شده ایم، سه سال است از همسرم جدا شده ام . هیچ منبع درآمدی ندارم .

او می گوید: تنها درآمدم یارانه است. به هرجا مراجعه کرده ام گفتند جوان هستید و تحت پوشش قرار نمیگیری، ۲۵۰ کرایه می دهم ، یخچال و تلویزیون موجود در خانه را که می بینید امانت است و متعلق به یکی از همسایگان است. فرزندانم در دستشویی یک متری استحمام می کنند.

 

این مادر ادامه می دهد و از وضعیت سخت زندگی خود و کودکانش می گوید : موکت موجود در خانه متعلق به صاحبخانه است. و سال گذشته بدلیل عدم توانایی مالی مجبور شدم یکی از فرزندانم را در نیمه سال تحصیلی از مدرسه بیرون بیاورم. پدرشان یک سال است از کودکانش احوالی نگرفته و ازدواج دوباره کرده است. مهریه ام را بخاطر بدست آوردن فرزندانم ( سه پسر خردسال ) بخشیده ام و همسر سابقم نفقه ای اگر بدهد تا یکبار می دهد چند بار نمی دهد.

 

او از بیماری کودک خردسالش می گوید : یکی از فرزندانم مریض است و برای ۵ سال است که نمی تواند یک کلمه حرف بزند و هزینه رفت و آمد دکتر را ندارم تا برایش کاری بکنم.

 

وی با بغض مادرانه اش از نداری ها و سختی های زندگی خود و کودکانش می گوید . این مادر می گوید خیلی جاها رنگ زرد کردم و حقارت و تحقیر چشیده ام بخاطر حفظ و نگهداری فرزندانم . از مسئولان فقط کمک می خواهم که من هم بتوانم با کودکانم یک زندگی ساده داشته باشم.

 

کمال عزیزی عضو هیئت مدیره موسسه صلاح الدین ایوبی پاوه گفت : یکی از همشهریان ما که به عنوان نیروی خدماتی در شهرداری مشغول به فعالیت است با مراجعه به موسسه از وضعیت فوق العاده اسف بار یک خانواده نیازمند خبر داد و درخواست مساعدت را داشت.

 

وی افزود: سریعا موضوع در دستور کار قرار گرفت و به عنوان بازرس موسسه از محل زندگی این عزیزان گزارشی تهیه کردم و با همکاران موضوع را در میان گذاشتم.

 

عزیزی گفت : به همکاران گفتم بیایید و از نزدیک وضعیت این خانواده را ببیند و از اصحاب رسانه هم خواستم حضور داشته باشند تا فلاکت و مشکلات این خانواده و اهمیت فعالیت موسسه صلاح الدین ایوبی را ببینند. که این مورد یکی از ده ها موردی است که ما در موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی با آن روبرو هستیم.

 

عزیزی گفت : حقیقتا نمی توان چیز خاصی گفت و فقط باید دید و هرکسی برداشت خود را داشته باشد و به عبارتی برداشت آزاد است.

 

وی افزود : حضور ما در جمع این خانواده نیازمند، قوت قلبی شده است برای ادامه تلاش بیشتر ما در موسسه و انعکاس آن به جامعه از طریق اصحاب رسانه می تواند حداقل توجه همگان را جلب کند و نیکوکاران بیشتری را نسبت به کمک به همنوعانمان در این شهر ترغیب کند.

 

مدیرعامل موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه نیز گفت : نزدیک به بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد خانوارهای تحت پوشش موسسه در چنین شرایط مشابهی که امروز این خانواده را می بینید قرار دارند.

 

اقبال لطفی پور افزود: با توجه به میزان درآمدها و کمک های خیرین به موسسه، رسالت واقعی خود را که انتقال این کمک ها به دست جامعه هدف ( نیازمندان و مستمندان ) مان می باشد را بر اساس اولویت بندی افراد نیازمند، به توزیع کمک های جمع آوری شده در میان این عزیزان خواهیم پرداخت.

 

وی با بیان اینکه افراد و گروه های مختلف نیازمند از جمله زنان مطلقه ، کودکان بی سرپرست ، بیماران و از کارافتادگان و … تحت پوشش موسسه قرار می گیرند گفت : مشکلات بسیاری را ما می دانیم و می بینیم که بسیاری از مردم نمی بینند و اطلاعی ندارند و قطعا اگر توان مالی موسسه بیشتر باشد قدرت کمک به خانوارهای نیازمند بیشتر می شود. لذا از تمامی عزیزان و خیرین و نیکوکاران درخواست کمک و مساعدت به موسسه برای رفع مشکل چنین خانواده هایی را داریم.

 

مظفر ولدبیگی از اصحاب رسانه و فعالین فرهنگی در پاوه نیز با ارج نهادن تلاش های اعضای موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه گفت : اعضای این موسسه مدت ها است بدون هیچ چشمداشتی در راه کمک به نیازمندان و رضایت خداوند متعال تلاش می کنند که جای تقدیر و تشکر دارد و می طلبد با معرفی بیشتر فعالیت های موسسه به دیگران بتوانیم کمک های مردمی بیشتری برای کمک رسانی صحصح به خانواده های نیازمند جمع آوری کنیم.

 

وی افزود: امیدواریم همتی صورت بگیرد تا ان شاء الله با کمک همه بتوانیم سرپناهی برای این عزیزان تهیه کنیم تا باری از مشکلات این خانواده نیازمند برداشته شود.

 

نذیر دولتخواه از فعالان فرهنگی ضمن تقدیر از تلاش های بی دریغ اعضای موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه گفت : همه ما اینجا هستیم تا از نزدیک مشکلات یکی از چندین خانواده نیازمند تحت پوشش موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه را ببینم و بدانیم اهمیت کمک درست به چنین موسساتی چقدر در رفع مشکلات خانواده های نیازمندی همچون این خانواده تاثیرگذار است .

 

در ادامه و با پیگری های انجام شده رئیس اداره بهزیستی پاوه به محل زندگی این خانواده مراجعه می کند و از نزدیک مشکلات این خانواده نیازمند را بررسی می کند.

 

علا ءالدین محمدی ضمن تقدیر از تلاش ها و دلسوزی های موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه گفت: به حقیقت موسسه صلاح الدین ایوبی پاوه یکی از بهترین  موسسات خیریه سطح کشور است و باید از این عزیزان تقدیر و قدردانی کنیم.

 

وی درخصوص این خانواده نیازمند نیز گفت : تا به امروز از این خانواده کسی به ما مراجعه نکرده است و قطعا این خانم و فرزندش را تحت پوشش بهزیستی قرار می دهیم . و هرکمکی از دست ما و سازمان بر بیاید بدون دریغ و منت انجام می دهیم.

محمدی افزود: برای درمان کودک این خانواده هماهنگی لازم را سریعا انجام داده که برای مشکل گفتاری وی بتوان کاری صورت بگیرد. در خصوص سرپناه نیز اگر زمینی باشد اداره بهزیستی می تواند برای احداث آن کمک های قابل قبولی پرداخت کند.

 

قلب شهر پاوه همیشه سالم می تپد و خون تازه در رگ ها جاری می کند چون هنوز مهربانی و مشارکت در امور خیر، سرلوحه کار مردمانش است. آئین مردمان پاوه به حقیقت مهربانی است و این مهربانی ها است که می ماند، زندگی می بخشد، سرپناه می شود، کودکان را دوباره به مدرسه می فرستد و می طلبد شما نیکوکاران گرامی با کمک درست به موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی پاوه که بدرستی کمک های شما را به دست نیازمندان واقعی می رساند نجات بخش کودکان پنج ساله و بانوان بی سرپرستی باشید که هر روز ناملایمات روزگار بر تعدادشان در جامعه می افزاید.

 

در حالی به پایان گزارش می رسیم که نگاه آن کودکان معصوم چشم به راه آمدن مهمان هایی با دستانی پر از موسسه صلاح الدین ایوبی هستند که این بار غریب نیستند. و در پایان در حالی سرپناه ۳۵ متری شان را ترک می‌کنیم که این اندیشه مرتبا ذهنم را آزار می دهد که براستی چرا این همه اختلاف طبقاتی در جامعه وجود دارد!! یکی در حسرت یک لقمه نان و دیگری سردرگم برای تعیین تکلیف ثروت و دارایی بی اندازه!

شماره کارتهای این موسسه جهت واریز کمکها :

ملی: ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۰۴۱۹۸۶
ملت: ۶۱۰۴۳۳۷۹۵۶۲۱۰۸۴۱
تجارت: ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۱۶۱۵۳۶۴

 

گزارش : فرهاد صالحی

 

3 پاسخ برای “گزارشی تکان دهنده از زندگی چهار نفر در خانه ای ۳۵ متری در قلب شهر پاوه/ فیلم

  • ناشناس در تاریخ شهریور 5, 1399 گفت:

    با افتخار بنویسید شهر بدون گدا🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

  • شهروند در تاریخ شهریور 4, 1399 گفت:

    ضمن خسته نباشید به اعضای موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی که در شناسایی و کمک به نیازمندان واقعی در تلاشند شبانه روز بدون چشمداشت و تمامی عزیزان اصحاب رسانه های فعال شهرمان وفعالان عرصه فرهنگی
    امیدوارم موفق. موید باشید و خیرین گرامی هم درراستای کمک به موسسه خیریه صلاح الدین اقدام نمایند تا مشکلات نیازمندان مرتفع گردد.

  • شهروند در تاریخ شهریور 4, 1399 گفت:

    سلام باتشکرازموسسه خیرصلاح الدین ازجناب آقای فرهادصالحی مدیرسایت سلام پاوه برای تهیه گزارش انشاالله این گذارش موردتوجه افرادخیرجامعه ومسولین قرارگیردباسپاس مجدد