ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 21:58

سد داریان به نام اورامانات به کام دیگران!/ نذیر دولتخواه

سد داریان به نام اورامانات به کام دیگران!/ نذیر دولتخواه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه در کشور و بخصوص منطقه اورامانات با وصف بارندگی بیشتر در استان کرمانشاه نسبت به بقیه شهرستان ها بیشتر از هر زمانی سخن از بحران آب به میان می آید. خشکسالی‌ها، کم آبی‌ها، از بین رفتن پهنه‌های آبی و مسایل وابسته به آن، همگی ازجمله مقوله‌هایی هستند که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه در کشور و بخصوص منطقه اورامانات با وصف بارندگی بیشتر در استان کرمانشاه نسبت به بقیه شهرستان ها بیشتر از هر زمانی سخن از بحران آب به میان می آید. خشکسالی‌ها، کم آبی‌ها، از بین رفتن پهنه‌های آبی و مسایل وابسته به آن، همگی ازجمله مقوله‌هایی هستند که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفتند.نذیر دولتخواه

از همان ابتدای احداث سد داریان مباحث فراوانی در مورد محاسن و معایب آن مطرح گردید و براساس منابع و مراجع موجود معایبی از جمله؛ مشکلات زیست محیطی، اقلیمی و مزایای متنوعی همچون تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعت، تولید انرژی،کنترل سیلاب،آمایش سرزمین، پرورش ماهی در مخزن،توسعه مناطق تفریحی و توریستی، احیای باغات و زمین های کشاورزی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و…را برای سدها برشمردند که مشخصا مزایای آن بیشتر بود و مردم منطقه امیدوار و چشم انتظار به اتمام این پروژه برای ظهور انقلابی جدید در معیشت و زندگیشان بودند.

چند روز پیش به لطف دولتمردان محترم طرح گرمسیری صدها کیلومتر آن سوی اورامانات مظلوم در مدار قرار گرفت و مورد شانتاژ رسانه ای با لبخند و حس خوشحالی فراوان روسای محترم مرتبط گردید و به صدای رسا اعلام می داریم همه جای ایران سرای من است و ما مردم مرزدار و با شرف اورامانات(ثلاث باباجانی، روانسر، جوانرود و پاوه) این حرکت عظیم را به منتفعان تبریک و شادباش گفته و آرزوی آبادانی و استفاده مفید از اراضی مستعد کشاورزی جهت رفاه، آسایش ذی نفعان داریم.

اما در تمامی حالات که نظاره می کنیم مردم مظلوم و شهیدپرور اورامانات با تمام پتانسیل ها در اکثر زمینه ها ومنابع آب زیاد که با وصف حمایت بیش از ۷۰درصدی خود در انتخابات از تدبیرگران، متاسفانه مورد کم لطفی و بی توجهی دولتمردان تدبیر و امید مواجه گردیده است و از اعماق وجود خواهان محقق گردیدن مطالبه ای جدی و به حق که همان بهره مندی از منابع غنی از جمله آب و تولید برق سدهای داریان و هیروی می باشند و سوالی که ذهن هزاران نفر را درگیر کرده است و بارها باید آن را مطرح نمود که واقعا چرا منطقه اورامانات با هزاران شهید، جانباز و آزاده از منابع سدهای داریان و هیروی که متعلق به اجداد و نیاکانمان می باشد نباید سود ببرد و مردمانش در انتظار آب و برق سهمیه بندی باشند؟!!!

مبادا در آینده فرزندان این منطقه در مواقع خشکسالی و کم آبی شدیدتر نسبت به حال با نیشخند، جمله معروف را به زبان بیاورند و بگویند که اجداد ما کاشتند و دیگران خوردند!!

سدهایی که اکثر کارمندان، تکنسین و کارگران آن از افراد غیر بومی(از تهران، شمال و…) تامین می گردد و احتمالا حنای آنها نسبت به افراد بومی پررنگ تر می باشد! و جوانان باسواد، نخبه، متعهد و غیور اورامانات از آن طرح بزرگ بی بهره می باشند و از سر اجبار و ناچاری به جای نشستن بر پشت میزهای گرم و نرم مدیریتی این چنین شبانه با ترس و بیم فراوان به شغل های کاذب و پرخطر روی می آورند و به سوی مرز روانه می شوند و بخاطر مبلغی ناچیز جان و زندگی خود را به خطر انداخته که مبادا از سر بیکاری، نداری و نیاز شرمنده زندگی شوند و نزد خانواده هایشان سرافکنده گردند.

از این طرح فقط سهمیه بندی آب و برق، زحمات، گردوخاک، آلودگی آب و هوا، تخریب شدن جاده های جنگی و زیرساخت های منطقه نصیب اورامانات گردیده است اما منفعت آن به مناطق دیگر! (یاد آوری می کنیم که اصلا بحث بر عدم استفاده عزیزانی که کیلومترها آن طرف تر بهره مند شده اند در ذهنمان نمی گنجد و بحث بر سر منتفع نگردیدن اورامانات از مزایای سدهایی که متعلق به خودش می باشد.)

متاسفانه با دارا بودن منطقه از این منابع عظیم (سد و نیروگاه تولید برق)امسال بیشترین قطعی برق و کمبود آب را در استان داشت و خطاب به متفکران، طراحان اولیه و مسئولان باید گفت: که در محاسبات خود دچار اشتباه گشته اید و در یوم الحساب مدیون این مردم متدین و مرزدار  اورامانات هستید و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!

مسئولان محترم بدانند اگر مردم اورامانات از مزایای این منابع غنی و خدادادی استفاده نمایند، موجبات فراهم شدن موارد ذیل می گردد:
☑️ اشتغال پایدار و از بین رفتن شغل های کاذب
☑️عدم کوچ مردم از روستاها به شهرها و خلوت نگردیدن مرزها و پاسداری از آن
☑️آباد گردیدن زمین های کشاورزی و رونق آنها
☑️خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، شیلات و رونق گردشگری و..

مع الوصف امیدواریم با توجه به فرموده رهبری که می فرماید: “وظیفه داریم فقر و محرومیت را در کشور از بین ببریم و به زندگی این قشر بیشتر رسیدگی کنیم. این، وظیفه‌ی ما و وصیت امام (ره) است” پس با توجه به گفته ایشان، وزارت های مربوطه در این سال آخر مدیریتشان که وام دار این مردم می باشند در بهره مندی و منتفع گردیدن مردم اورامانات از فوائد این منابع فراوان اقدامات عاجلی را انجام بدهند که سبب خشنودی و رضایت مندی مردم گردد و حداقل به شعارهای خود جامه عمل بپوشانند.

نذیر دولت خواه_ دانشجوی دکترا تخصصی علوم و مهندسی آب

یک پاسخ برای “سد داریان به نام اورامانات به کام دیگران!/ نذیر دولتخواه

  • ی-ر در تاریخ مرداد 25, 1399 گفت:

    عالی بود