ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 22:14

رشد و توسعه اورامانات با کسب “فرمانداری ویژه “امکان پذیر است/دکتر محمد آشنا عباس منش

رشد و توسعه اورامانات با کسب “فرمانداری ویژه “امکان پذیر است/دکتر محمد آشنا عباس منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :” فرماندرای ویژه ” اولین و مهمترین مطالبه مردم اورامانات در تقسیمات کشوری است و شهرستان پاوه با دارا بودن شاخص های کسب” فرمانداری ویژه ” می تواند به عنوان مرکز فرمانداری ویژه اورامانات معرفی شده و آهنگ رشد و توسعه متوازن را برای اورامانات به صدا در بیاورد . […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :” فرماندرای ویژه ” اولین و مهمترین مطالبه مردم اورامانات در تقسیمات کشوری است و شهرستان پاوه با دارا بودن شاخص های کسب” فرمانداری ویژه ” می تواند به عنوان مرکز فرمانداری ویژه اورامانات معرفی شده و آهنگ رشد و توسعه متوازن را برای اورامانات به صدا در بیاورد .

شهرستان پاوه و اورامانات در سال ۱۳۳۷ (بیش از ۵۰ سال از شهرستان شدن آن می گذرد)، موفق به کسب فرمانداری در تقسیمات کشوری گردیده که شامل بخش های مرکزی، جوانرود،روانسر و تازه آباد به مرکزیت شهرپاوه بوده است.محمد آشنا عباس منش

این شهرستان در طول تاریخ بستر شکل گیری شهرستان های جدید ازجمله جوانرود در سال ۱۳۶۸، ثلاث باباجانی در سال ۱۳۸۱ و روانسر در سال ۱۳۸۳ بوده و این رخدادها با کمترین حاشیه ای انجام شده است. در این ساختار پاوه با فاصله ۱۲۵کیلومتری از مرکز استان و به عنوان مرکز اورامانات یا بهتر بگوییم هورامان و با احتساب جمعیت بیش از ۲۵۰هزارنفری پاوه و اورامانات می تواند حائز کسب فرمانداری ویژه باشد که از نماینده مردم شریف اورامانات در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود این مطالبه را به عنوان اصلی ترین مطالبه ی مردم منطقه عنوان کرده و در مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور پیگیر آن باشد تا عقب ماندگی های تاریخی و عدم توسعه متوازن منطقه نسبت به سایر مناطق کشور و استان کرمانشاه از این منطقه حاصلخیز با ذخایرفرهنگی عظیم و پتانسیل های گردشگری فراوان رخت بربندد.

ایده «فرمانداری ویژه» از دید اینجانب فقط محدود به یک اسم نیست، بلکه امکان و ظرفیتی را فراهم می کند تا مسئولان و دست‌اندرکاران شهرستان با اختیاراتی فراتر و با تراز بالای مسئولیت خود مسیر توسعه را با نگاهی عمیق تر بپیمایند. این نوع فرمانداری بر اساس قانون بخش عمده ای از اختیارات «استانداری» را دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری عادی وسیع تر، توانمندتر، ولی از استانداری، کوچکتر و محدودتر است.

از امتیازات فرمانداری ویژه، ارتقای فرماندار به سمت معاون استاندار است و می بایستی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها و توزیع بودجه و اعتبارات استانی به طور مستقیم دخالت داشته باشد. همچنین ارتقای مدیریت ادارات شهرستان در حد معاونت سازمان استانی از دیگر ثمرات این امر است.

تخصیص مستقیم بودجه از طریق مرکز، حل بسیاری از مشکلات شهروندی از طریق ادارات شهرستان بدون مراجعه به مرکز استان، اختصاص برخی از امکانات استانی و… از جمله امتیازات فرمانداری ویژه است.

تقسیمات کشوری جدید می تواند فرصتی برای توسعه متوازن استان کرمانشاه و منطقه اورامانات باشد. فرمانداری ویژه تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده تر، توانمندتر و بزرگتر است و فرماندار آن شهرستان به عنوان معاون استانداری می تواند به عضویت شورای برنامه ریزی استان در آمده و در جلسات آن شرکت کند. همچنین مدیران آن دسته از ادارات شهرستان که ارباب رجوع و مراجعان زیادی دارد نیز می تواند به عنوان معاون مدیرکل ارتقا یابند که علاوه بر اینکه مراجعه مردم به مرکز استان را بسیار کاهش داده، در وقت و هزینه شهروندان نیز صرفه جویی می شود. بی شک این تغییر و تحولات اگر انجام شود موجبات خوشحالی مردم منطقه را در پی خواهد داشت.

فرمانداری ویژه فرصتی برای تمرکز بیشتر برای توسعه اورامانات است.ارتقای مناطق در تقسیمات کشوری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه بیشتر مناطق کشور مورد توجه بوده است. مردم اورامانات جهت انجام خدمات باتوجه به تمرکززدایی و ایجاد فرمانداری ویژه دیگر نیازی نیست ۱۲۵کیلومتر راه را طی کنند تا به ادارات مربوطه برسند، دسترسی ها راحت تر، ترددها کمتر و تصادفات جاده ای و مصرف سوخت کاهش می یابند.

لازم به یادآوری نیست که دیدگاه بیشتر مسئولان ارشد استان ها و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی این است که مناطق شان آباد شوند و یکی از راه هایی که می تواند مناطق آنان را زودتر آباد کند، ” بودجه ” است و راهی که سریع می توانند به این بودجه برسند ، ارتقای مناطق به شهرستان یا بخش یا فرمانداری ویژه و … است.

هم اکنون بیش از ۴۰ شهرستان در ایران فرمانداری ویژه دارند که اکثر آنها دو شاخص از پنج شاخص موجود جهت کسب فرمانداری ویژه را دارند ،این در حالی است که پاوه علاوه بر موقعیت سیاسی و استراتژیک و مرزی بودن، بیش از دو شاخص ( شاخص ها عبارتند از: حداقل ۵۰سال عمرفرمانداری، فاصله تا مرکز استان بیش از ۱۲۵کیلومتر، وسعت شهرستان بیش از پنج هزارکیلومترمربع، جمعیت بیش از ۲۵۰هزارنفر منطقه و جمعیت مرکز شهرستان بیش از ۱۲۵هزار نفر) جهت کسب این امتیاز توسعه محور را داراست. اورامانات اگر مثل شهرهای خرمشهر، آبادان،کاشان، مهاباد ، خوی ، ملایر و بروجرد فرماندرای ویژه داشته باشد تا از بسترهای لازم توسعه فرهنگی ،اقتصادی، ارتباطی و درمانی برخوردار باشد. اورامانات از نظر فرهنگی مثل آبادان و کاشان و مهاباد می تواند رادیو و تلویزیون خود را داشته باشد و بیمارستانی منطقه ای مجهز در روانسر داشته که بیماران منطقه را از مراجعه به مرکز استان کرمانشاه بی نیاز ساخته و از درآمد حاصله از مرزهای شوشمی و شیخ صله در جهت آبادانی و اصلاح راه های ارتباطی و شبکه ضعیف جاده ای خود بهره برداری کند.اورامانات باید فرماندرای ویژه داشته باشد تا این فرماندار نگذارد در تصمیم گیری های کلان اورامانات به حاشیه رانده شده و یا فراموش شود و سهم اوراماناتی ها را در سبد بودجه ای کشور و استان به حق و قانونا بگیرد .

پیشنهاد می شود اگر فرمانداری ویژه در استان کرمانشاه به سرانجام نرسد، نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در رایزنی با نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد الحاق و اضافه نمودن این دو شهرستان باتوجه به علایق و مشترکات فرهنگی زیاد این دو منطقه به حوزه هورامان بزرگ را مطرح نموده و زمینه استان شدن اورامانات را فراهم آورد و آن را طی نامه ای با امضای مردم منطقه به وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد.

اگر فرماندرای ویژه پاوه و اورامانات تصویب گردد، فرماندار ویژه اورامانات یکی از معاونین استاندار خواهد شد و سطح اختیارات قانونی وی افزایش خواهدیافت . امیدواریم این فرماندرای ویژه باعث محرومیت زدایی از شهرستان پاوه و منطقه اورامانات بشود و به توزیع عادلانه بودجه و منابع کمک بکند و بستری برای توسعه و آبادانی منطقه را فراهم کند . امیداست با تلاش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و پیگیری های مستمر فرمانداری و موافقت استاندار کرمانشاه و تصویب هیات دولت با ارتقاء فرمانداری پاوه و اورامانات موافقت نموده و فرمانداری پاوه به ویژه ارتقاء یابد.

امیداست در پایان دولت تدبیر و امید ، اورامانات به عنوان تازه ترین فرمانداری ویژه شکل گرفته در جغرافیای سیاسی کشورمعرفی تا همچنان چشم امید و اشتیاق به افق‌های فرصت دوخته و غبار محرومیت‌ از چهره شسته و عقب‌ماندگی‌های خود از قافله توسعه‌ را جبران کند.

یک پاسخ برای “رشد و توسعه اورامانات با کسب “فرمانداری ویژه “امکان پذیر است/دکتر محمد آشنا عباس منش

  • مظهرزربان در تاریخ مرداد 20, 1399 گفت:

    سلام .این حرفا دیگه تکراری شده تا حالا شده کسانی که در راس امور هستند عرصه و میدان به جوانان صاحب نظر منطقه بدن تا خودشونو نشون بدن ؟؟
    نشده پس، ی کم منطقی فک کنیم همه چی درست میشه با تشکر