پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 08:19

وضعیت تفکیکهای غیرقانونی اراضی و تذکر و شفاف‌سازی شهرداری پاوه در خصوص الزامات معاملات املاک در شهر پاوه

وضعیت تفکیکهای غیرقانونی اراضی و تذکر و شفاف‌سازی شهرداری پاوه در خصوص الزامات معاملات املاک در شهر پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: همانگونه که مستحضرید چگونگی تفکیک اراضی و املاک داخل محدوده شهر پایه و زیربنای شهرسازی و ساخت و شکل‌گیری نواحی شهری محسوب شده و چنانچه در طرحهای تفکیکی اراضی، اصول فنی و شهرسازی و استانداردهای سرانه معابر و کاربریهای عمومی رعایت نشود ساخت و ساز در اینگونه اراضی از لحاظ مختلف […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: همانگونه که مستحضرید چگونگی تفکیک اراضی و املاک داخل محدوده شهر پایه و زیربنای شهرسازی و ساخت و شکل‌گیری نواحی شهری محسوب شده و چنانچه در طرحهای تفکیکی اراضی، اصول فنی و شهرسازی و استانداردهای سرانه معابر و کاربریهای عمومی رعایت نشود ساخت و ساز در اینگونه اراضی از لحاظ مختلف باعث ایجاد و شکل‌گیری محلات ناکارآمد شهری شده و مشکلات و عواقب بعدی آن بیشتر از همه گریبانگیر خود شهروندان محترم ساکن در محلات خواهد شد.

 

آنچنان که در گذشته و امروزه شاهد شکل‌گیری محلات ناکارآمددر محدوده تفکیکهای غیرقانونی و غیرمصوب سنوات گذشته و ساخت و ساز در زمینهای قولنامه‌ای بدون مجوز و بدون رعایت حریم معابر بوده و به دلیل اینکه بر روی اینگونه زمینها معامله و خرید و فروش و ساخت و ساز انجام گردیده و به نوعی در یک مقطع زمانی تعهداتی چند جانبه به وجود آمده است محدودیتهای ایجاد شده و وضع موجود عملا امکان اصلاح و تغییر اینگونه طرحها را در حال حاضر از شهرداری سلب نموده است.

 

از طرفی به دلیل اینکه برابر قوانین و مقررات مربوطه برای قطعات ایجاد شده ناشی از تفکیک های غیراصولی و غیرمصوب اراضی و املاک داخل محدوه و حریم شهر که استانداردهای شوارع و معابر و فضاهای مورد نیاز عمومی رعایت نگردیده و نقشه تفکیکی آنها مورد تایید کارگروههای مربوطه به ویژه کارگروه امور زیربنایی وشهرسازی استان قرار نگرفته باشد امکان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری وجود ندارد تا حدودی این موضوع نه تنها باعث متضرر شدن خریداران شده بلکه علیرغم تسهیلگری ممکن در حوزه ساخت و ساز از سوی شهرداری در چند سال اخیر اما متاسفانه عمده مشکلات و اختلافات و چالشهای فراروی شهرداری با تعدادی از افراد سودجو و همچنین تعدادی از شهروندان محترم (خریداران) از جمله عدم امکان صدور پروانه ساختمان و حواشی ناشی از جلوگیری از ساخت و سازهای بدون پروانه نتایج اینگونه تفکیکها به ویژه تفکیکهای انجام شده توسط خود مالکین اراضی و املاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهر با کاربری کشاورزی میباشد.

 

متاسفانه با وجود اینگونه مشکلات براساس وضع موجود باز هم مشاهده میشود اخیرا تعدادی از مالکین نسبت به تهیه نقشه‌های تفکیکی غیرقانونی در اراضی فاقد کاربری مسکونی خارج از محدوده قانونی شهر اقدام نموده و از طریق بنگاههای معاملاتی در حال فروش قطعات ایجاد شده میباشند که این موضوع نیز قطعا در آینده باعث و بانی مشکلات عدیده‌ای برای خریداران و شهروندان محترم و شهرداری خواهد شد.

 

لذا از شهروندان محترم و بزرگواری که قصد معامله قطعات تفکیکی در زمینهای فاقد کاربری مسکونی و فاقد طرح تفکیکی مصوب بخصوص خارج از محدوده قانونی شهر دارند تقاضا می‌شود، با عنایت به اینکه برابر مواد ۱۰۰ و۱۰۱ قانون شهرداریها مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده و حریم شهر بایستی قبل از هرگونه اقدام عمرانی و تفکیک اراضی و شروع ساخت و ساز از شهرداری پروانه بگیرند، جدا از خریداری قطعات ایجاد شده در محدوده طرحهای تفکیکی غیرمصوب بدون مجوز خودداری نمایند.

 

بدیهی است مسئولیت عدم صدور پروانه ساختمانی و جلوگیری از ساخت و ساز در زمین‌های دارای شرایط مذکور و قرار گرفتن در طرحهای عمرانی آتی و محدوده کاربری عمومی یا معابر و عدم تطبیق و جانمایی نقشه‌های تفکیکی اینگونه اراضی در طرحهای جامع و تفصیلی آتی شهر پاوه بعهده مالکین اصلی و خریداران بوده و شهرداری در این رابطه مسئولیتی نخواهد داشت.

 

بنابراین بسیار لازم و ضروری است که خریداران محترم قبل از انجام هرگونه معامله ملک، وضعیت (قانونی یا غیر قانونی بودن) آن را از دایره فنی شهرداری استعلام نمایند تا دچار خسارت و ضرر و زیان مالی نشوند؛ بدیهی است شهرداری به هیچ عنوان پاسخگوی خریداران اینگونه زمین‌ها نبوده و تفکیک و خرید و فروش اینگونه املاک از طریق محاکم قضایی قابل پیگیری خواهد بود.

 

روابط عمومی شهرداری پاوه

یک پاسخ برای “وضعیت تفکیکهای غیرقانونی اراضی و تذکر و شفاف‌سازی شهرداری پاوه در خصوص الزامات معاملات املاک در شهر پاوه

  • ناشناس در تاریخ تیر 15, 1399 گفت:

    سلام سری به بنیاد مسکن بزنید
    آشی که امروز می خورید دست پخت آنهاست.بهتر است از شمشیر تا نوریاب خلع ید گردند. تا کار را خرابتر نکرده اندو فقط کافیست به ورودی شهرک بسیج و فرهنگیان و کوچه هایشان سری بزنید. البته عدم نظارت های مدیریت شهری تاسف آور است. وقتی شما از تابلوی ورودی ترمینال قدیم تا خروجی صدا و سیما شهر می دانید همینه…
    البته به زمینهای پایین دست مخابرات هم سری بزنید چه افتضاحی است…