ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 15:12

برخورد قضایی در انتظار متعرضین به گونه های گیاهی خودرو در منطقه پیازدول پاوه

برخورد قضایی در انتظار متعرضین به گونه های گیاهی خودرو در منطقه پیازدول پاوه

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه گفت: با هرگونه تعرض و تخریب به گونه های گیاهی بخصوص پیاز وحشی منطقه پیازدول در دامنه شاهو در پاوه برخورد قضایی می شود. محمد اخگرزاده در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه با اشاره به تعرض عده ای به گونه های گیاهی منطقه […]

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه گفت: با هرگونه تعرض و تخریب به گونه های گیاهی بخصوص پیاز وحشی منطقه پیازدول در دامنه شاهو در پاوه برخورد قضایی می شود.

محمد اخگرزاده در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه با اشاره به تعرض عده ای به گونه های گیاهی منطقه پیازدول پاوه گفت : منطقه پیازدول در دامنه قله شاهو و سرشار از گونه های متعدد گیاهی و غنای ژنتیکی طبیعی که در روزهای اخیر از روی نا آگاهی و بی خبری از عواقب ناگوار و تخریب زیست محیطی و لطمات سنگین آن ، عده ای پیازهای وحشی این گیاه خودرو و طبیعی را برای امرار معاش موقت چند روزه ا نتخاب کرده و با این انتخاب غلط هر ساله در چنین موقعی خسارات سنگینی را بر پیکره ژنتیکی منطقه با ارزش مذکور وارد میکنند .مهندس اخگرزاده

 

وی افزود: گونه پیاز کوهی یا خودرو منطقه پیازدول در عرصه محدودی از این منطقه بدلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای رویش این گونه دارویی ،دامنه این قله را بیش از پیش مزین و چرخه طبیعت زیبای شاهو را غنی تر می نماید .

 

اخگرزاده ادامه داد و گفت : در واقع ارزش دارویی و درمانی این گونه گیاهی خودرو به مراتب بسیار ارزشمندتر از ریشه کن کردن و فروش برای امرار معاش چند نفر بوده و به هیچ عنوان این اقدامات توجیه پذیر نبوده و برای عموم شهروندان نیز قابل پذیرش نمی باشد. و با متخلفان برخورد قضایی می شود.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه گفت : همه به ارزش واقعی گیاهان دارویی در زیستگاه های طبیعی اورامانات و بالاخص منطقه پاوه پی برده و خواستار حفاظت و صیانت از این ذخایر ژنتیکی طبیعی هستند. ‌

 

اخگرزاده با بیان اینکه اخیرا گزارشات و مشاهداتی مبنی بر فروش این گونه گیاهی با ریشه کن کردن پیاز کوهی منطقه پیاز دول توسط چند نفر در شهر پاوه واصل گردیده است  ضمن هشدار به متجاوزان به طبیعت گفت : تمامی علاقمندان به طبیعت و محیط زیست منطقه نیز از این موضوع گله مند و انتقاد بجا و بسیار معقولانه داشته اند . این افراد نیز باید بدانند که امرار معاش و رزقی که باعث انقراض گونه های ذخایر ژنتیکی طبیعی شده ، خیر و برکتی بهمراه نداشته و با این اقدام خسارات زیست محیطی را برای خود و عموم مردم ایجاد کرده اند.

 

وی از عموم شهروندان و دوستداران طبیعت این منطقه خواست تا در حفاظت و بقای این گونه طبیعی و سایر زیستمندان محیط زیست طبیعی منطقه اداره حفاظت محیط زیست پاوه را همراهی و همیاری و مساعدت نموده و هر شخصی به هر طریق و به هر نحو ممکن در حفظ میراث طبیعی و نگهداری آن برای نسل های آتی تلاش نماید و متخلفان را نیز به این اداره معرفی نماید.

 

اخگرزاده در پایان گفت :نگذاریم از این وضعیت نابسامان اقتصادی که منطقه ما را بیشتر از گذشته رنج می دهد و از طرفی درآمد کاذب چند روزه برای چند نفر ، خسارت سنگین زیست محیطی برای همه رقم بخورد چرا که انقراض ژنوتیپ ها یا گونه های ژنتیکی طبیعی ، احیای مجدد آن ها امریست محال و غیر قابل تجدید . ‌ پس ارزش آن را دارد که همه آحاد و اقشار جامعه در این زمینه همراهی و همکاری داشته و در صورت مشاهده چنین موضوعاتی با ارشاد و راهنمایی های لازم مانع تخریب گردند.