د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:35

ازدواج، مسکن و خانه اجاره ای پیداکن جایزه ببر!/نذیر دولتخواه

ازدواج، مسکن و خانه اجاره ای پیداکن جایزه ببر!/نذیر دولتخواه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: ازدواج و مسکن دو واژه نام آشنا و مکمل همدیگر که برای هر جوانی رسیدن به آنها به رویایی دست نیافتنی مبدل گشته است که از بدو تولد تا حال همیشه در گوشمان زمزمه می کنند که در شرع و عرف ذکر شده که خانواده و تشکیل زندگی را مناسبترین […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: ازدواج و مسکن دو واژه نام آشنا و مکمل همدیگر که برای هر جوانی رسیدن به آنها به رویایی دست نیافتنی مبدل گشته است که از بدو تولد تا حال همیشه در گوشمان زمزمه می کنند که در شرع و عرف ذکر شده که خانواده و تشکیل زندگی را مناسبترین ملجا برای رسیدن به تکامل و شکل گرفتن شخصیت و آرامش بدانیم. اما اکنون باید تشریح نمود که شغل، مسکن و…همواره از اساسی ترین نیازهای شکل گیری ازدواج می باشند که به عنوان سدهایی ضخیم شرایط را برای عدم تشکیل زندگی و افزودن آمار مجردین مهیا نموده اند و بیشتر می خواهیم در مورد علل و مسببین رشد این سدهای بتنی آگاهی بدست آوریم و عامیانه و صریح حرف هایمان را به زبان بیاوریم.

 

واقعا حرفی نداریم…! چرا در این مورد خیلی حرف ها برای بیان داریم اما نمی دانیم از کجا شروع نمائیم؟اینبار می خواهیم واضح و با صدای رسا و بدون واهمه دردل های خودمان را به میان بگذاریم و مسئولین لطف کنند از خواب غفلت بیدار گشته و شاید فرجی حاصل گردید و درد جوانی حل شد.

 

بزرگوارن قانونگذار در مجلس و دولتمردان مجری والامقام با سطحی نگری، عدم فهم و دانش و درک نادرست از جامعه درخواست ازدواج اجباری نمودند که البته تکذیب گردید و اما می خواهیم با فریاد بلند به بهانه نیازهایمان معترض گردیم که این بی خیالی مسئولین از هدر رفتن تمام سنین جوانیمان بدتر و کشنده تر است و در مقابل این عزیزان به بیتی از عطار اشاره می کنیم؛

“ندارد درد من درمان دریغا
بماندم بی سر و سامان دریغا “

 

و اعلام می داریم که اعمال بعضی از شماها بوده که فضا را دودآلود ساخته و دود این سیاهکاری ها به چشم ما جوانان رفته است. شما باید به دنبال دست کشیدن از بازی های سیاسی، رفع رانت خواری، تبعیض، مدیریت و ریاست مناسب، بهبود شرایط اقتصادی، اشتغالزایی، مسکن و … باشید؛ آنگاه حرف تسهیل ازدواج جوانان مطرح شود و با گفته های نسنجیده باعث خون دل خوردن میلیون ها افراد تحصیلکرده مجرد، بیکار و از سن ازدواج گذشته نشوید و گفته های خودتان را در عمل اثبات نمائید تا رضایتمندی این قشر کثیر حاصل گردد.

 

از اعماق وجود و سرگشاده چندین سوال که حرف دل اکثرا جوانان رنج دیده و ناامید هست را از دولتمردان مطرح می کنیم و امید به روشن شدن چراغ امید و بهبود وضع موجود:

 

۱-آیا اطلاع ندارید یا خودتان را به گمراهی زده اید که با یارانه ۴۵هزار تومانی که هر روز با شیوه های مختلفی درصدد قطع آن هستید و یا بسته معیشتی و سهام عدالت هزاران شرط و شروط برای آن گذاشته اید و اینکه به صورت متوسط نصف یا کل درآمد یک خانوار به تامین هزینه اجاره مسکن تعلق می گیرد؟!

۲-آیا نمی دانید که زوج های جوان در خود این شهرستان پاوه بعد از عقدشان چندین ماه را به دنبال خانه اجاره ای مناسب با درآمدشان برای شروع زندگی مشترک می گردند؟ اما همچنان بدون سقف مانده اند و سالگرد عقدشان را با عنوان خانه اجاره ای پیدا کن جایزه ببر جشن خواهند گرفت؟!!

۳-آیا رشد مضاعف هزینه اجاره منازل و قیمت زیاد مسکن را در شهرستان پاوه مشاهده نمی کنید که با پایتخت برابری می نماید و موجب ندامت زوجین از ازدواج و سبب طلاق گشته است؟!

۴-آیا از سفره خالی مردم که کمرشون به دلیل فقر،فشار زندگی و بدهی خم شده و سرپرستان خانوار زیادی که شرمنده خانواده هایشان هستند و فرزندانشان به هزاران درد و فساد آلوده شده اند؛ اطلاعی ندارید؟

۵-آیا نمی دانید که جوانان تحصلیکرده زیادی بعد از تحصیل که از بهترین سالیان جوانی شان سپری شده و حال بیکار و دنبال اشتغال هستند تا امثال فرزندان مرفه شما به حداقل امکانات زندگی قانع و مزدوج گردند؟!

۶-آیا نمی دانید که اکثر جوانان از سن ازدواجشان گذشته و در تجرد قطعی به سر می برند و تداوم وضع موجود کشور را با مشکلاتی از جمله؛ کمبود جمعیت، روابط نامشروع، از بین رفتن بنیاد خانواده، افزایش بحران سالمندی، فساد، مشکلات روحی و روانی و… مواجه می سازد؟!!

 

عدم استقلال مالی، درآمد لاک پشتی جوانان و سرپرستان خانوار در مقابل رشد مضاعف و چندین برابری اجاره بهای مسکن و هزینه های امرارمعاش زندگی و… واقعا ناجوانمردانه و غیرمعقول می باشد و از افراد غنی که دارای خانه های خالی می باشند انسانیت را معنا نمایند و با دست گیری جوانان نیازمند و کم درآمد با هزینه مناسب مسکن زندگیشان را فراهم و از خانواده های متدین انتظار می رود با حذف رسوم غلط و اشتباه به بهانه رسم و فرهنگ بر جوانان تحمیل نکنند و با الهام از آیین و سنت حسنه اسلامی شرایط را برای ازدواج آسان و بدون تجملات فراهم و در این امر خیر سهیم گردند.

 

همه این آمار و شرایط مبیّن این امر است که کشور و بخصوص شهرستان‌پاوه با بحران جدی افزایش قیمت ها رو به رو می باشد و به طور جد میطلبد نظارت جهادی بر قیمت های سرسام آور از طرف مسئولان محترم اداره صمت و تعزیرات حکومتی آغاز گردد و با کنترل بازار خشنودی مردم را همراه خواهد داشت و توصیه می گردد مشاورین املاک با نظارت اداره های مذکور با تعیین میزان نرخ رهن و کرایه خانه های استیجاری بسته به موقعیت مکانی و رفاهی شهرستان، حباب موجود را برطرف و نظارت کامل و تاثیر شگرفی داشته باشند.

 

علی ایحال در آخر همچنان چشم به انتظار بهبود شرایط و فراهم شدن بستر مناسب برای ازدواج و صاحب مسکن شدن همه جوانان دیارمان داریم و به امید روزی که هیچ جوانی شرمنده خانواده اش نگردد.