چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 22:13

بررسی تاثیرات عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در معابر شهری/ لزوم توقف صادارت خاک آهن از مرز شوشمی / سرگرد عبدی

بررسی تاثیرات عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در معابر شهری/ لزوم توقف صادارت خاک آهن از مرز شوشمی / سرگرد عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هریک از کشورهای جهان دارای سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری در حد توان خود هستند همچنین یکی از ارکان اساسی شاخص های پیشرفت اقتصادی یک کشور ، داشتن سیستم حمل و نقل پیشرفته است. برهمین اساس ،مسئولان مربوط در هر یک از کشورها به دنبال […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هریک از کشورهای جهان دارای سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری در حد توان خود هستند همچنین یکی از ارکان اساسی شاخص های پیشرفت اقتصادی یک کشور ، داشتن سیستم حمل و نقل پیشرفته است. برهمین اساس ،مسئولان مربوط در هر یک از کشورها به دنبال ارائه راهکارهای مناسب و قابل اجرا جهت روان سازی ترافیک و کاهش حوادث و پیامدهای ناگوار ناشی از آن می باشند.

 

کشور ایران بنا بردلایلی چون رشد روز افزون جمعیت انسانی و تعداد وسایل نقلیه و ثابت ماندن بافت های هندسی محورهای درون شهری و برون شهری ،متاسفانه پیشرفت بسیار کندی در سیستم حمل و نقل داشته است.سرگرد عبدی

 

محور پاوه – نوسود در استان کرمانشاه با وجود توریستی بودن این منطقه که مسافران زیادی را پذیرا میباشدمتاسفانه تاکنون اقدام مثبتی (اصلاح طرحهای هندسی)جهت عبور ایمن جریان ترافیک این محور در فصول مختلف سال انجام نشده است.

 

این در حالی است که وجود بازارچه مرزی شوشمی وسایل نقلیه سنگین را مجبور به عبور خطرناک جهت حمل بار ازجمله “خاک آهن” در این محور می نماید .

نکته قابل تامل این است که شهر پاوه فاقد کمربندی بوده و با توجه به توپوگرافی خاص شهری منطقه (پلکانی بودن )عبور و مرور وسایل نقلیه سبک اعم از سواری و وانت و…توام با تاخیرهای طولانی و گره های ترافیکی است .و عملا خیابان های شهر تبدیل به پارکینگ وسایل نقلیه به دلیل نبود پارکینگ مناز ل مسکونی و مجتمع های چند طبقه شده است !

حال با این وجود با توجه به بافت زیبای منطقه در ایام خاص سال و تعطیلات شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی در منطقه هستیم .لیکن روزانه تعداد زیادی وسایل نقلیه سنگین از معابر شهری به صورت رفت و برگشت مبادرت به حمل بار ازجمله خاک آهن می نمایند.که علاوه بر تخریب زیرساخت ها ،گره های ترافیکی چند ساعته برای شهروندان عزیز به وجود می آورند افزون بر این آلودگی زیست محیطی و آلودگی صوتی (صدای بوق ، صدای ترمز و…)را نیز به دنبال دارد و همچنین وقوع تصادفات شدید و غیر قابل جبران و سقوط از ارتفاع برای این نوع وسایل نقلیه قابل پیش بینی و متصور می باشد.

 

باتوجه به اینکه وسایل نقلیه سنگین باربری هنگام حرکت و شتاب گیری و ترمز گیری ، از قابلیت ضعیف تری برخوردارهستند از طرفی بالا بودن حجم ، وزن ، طول و ارتفاع ، هدایت و کنترل کردن آن ها را در شرایط بحرانی و خطرناک به مراتب سخت تر می سازد حال اگر این نوع وسایل نقلیه سنگین ،مدت زیادی نیز از عمر آن ها گذشته و کارایی آن ها به حدقل رسیده باشد و محورهای تردد آن ها استانداردهای لازم ایمنی را دارا نباشند و همچنین راههای دسترسی و عبور و مرور از ایمنی لازم برخوردار نباشد ممکن است خطرات غیر قابل جبرانی به دنبال داشته باشتند .لازم به ذکر است که این حجم وسایل نقلیه پس از عبور از پاوه وارد شهر نوسود می شوند این درحالی است به مراتب معابر شهر نوسود کم عرض تر و تردد در آن ها خطرات بیشتری برای کاربران ترافیکی به همراه دارد.

 

با عنایت به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که تردد وسایل نقلیه سنگین از معابر درون شهری و معابر برون شهری که دارای عرض کم ، نبود حفاظ کافی ، نبود شانه خاکی و وجود پیچ های پی در پی و …می تواند خطراتی برای رانندگان زحمت کش وسایل نقلیه فوق و سایر کاربران ترافیکی اعم از پیاده و سواره به همراه داشته باشد .

لذا پیشنهاد می گردد در صادرات خاک آهن از این محور توسط مسئولین دلسوز و متعهد تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

سرگرد نورالدین عبدی – کارشناس ارشد مدیریت ترافیک

 

7 پاسخ برای “بررسی تاثیرات عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در معابر شهری/ لزوم توقف صادارت خاک آهن از مرز شوشمی / سرگرد عبدی

  • جمیلی در تاریخ خرداد 12, 1399 گفت:

    کسی نمیتونه که ب این سادگی قطع کنه این صادراتو یکم شماها گیر دادین ب ماشین سنگین مشکل از مردمه همه چی رو سر رانندها میافته این کی انصافه ماهم انسانیم شما باید درک کنید نه ب قیمت بیکار شدن ما

  • همشهری در تاریخ خرداد 11, 1399 گفت:

    بعضی دارن روی این مردم بیچاره پول پارو میکنن بدبختیش میمونه روی ما امروز خواهرم پاش سوخته بود تا رسیدیم بیمارستان از دره باسام بیچاره شدیم

  • کامیل محمودی در تاریخ خرداد 11, 1399 گفت:

    همینجوری الکی نمیشه حرف زد،این همه ماشین سنگین در پاوه بیکار میشن،ایا همینجوری که حرف میزنین به فکر امرارمعاش این صاحب کامیونها هستین؟بجای فکر اساسی برای جاده کمربندی پاوه،همینجوری یه چیزی میگین که بار انتقادها از روتون برداشته بشه؟همین خاک اهن میدونین چقدر پول اورده تووی شهر پاوه؟درامد شهرداری های پاوه و نوسود از همین خاک اهنه،بجای بریدن رزق و روزی مردم،برین یه فکر اساسی واسه مشکلات کنین،یه دفعه کلا بگین چونکه پاوه جاده نداره،هیچ کامیونی اعم از میوه و تره بار و خاک نباید تووی شهرستان باشهیا رد شه

  • ناشناس در تاریخ خرداد 11, 1399 گفت:

    جناب سرگرد لطفا با بچه کوچولوهایی که تو خیابون ها با موتور و ماشین بدون گواهینامه با سرعت زیاد مانور میدن برخورد کنید واقعا مایه سلب آرامش مردمن

  • شهروند در تاریخ خرداد 11, 1399 گفت:

    امیدوارم مسئولین اگر واقعأ متعهد به خدمتگذاری ملت هستند جلوی تردد های خطرناک ماشین های سنگین به داخل شهر بدون زیر ساخت پاوه را بگیرند قبل از اینکه فاجعه ای رخ دهد.در هیج جای دنیا شهری تنها با یک خیابان کم عرض که خود پاسخگوی ترافیک سنگین روزانه نیست به اتوبان ماشین های سنگین تبدیل نمی شود.

  • همشهری در تاریخ خرداد 11, 1399 گفت:

    ممنون از آقای عبدی حرف دل مردم رو زدید چرا جلوی این جنایت رو نمیگرن آقای عبدی چرا دستور نمی‌دید جلوش گرفته بشه

  • امین در تاریخ خرداد 11, 1399 گفت:

    سپاس و دست مریزاد