چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:00

میلیاردرهای فقیر و مرثیه‌ای بر مستاجران/ رسول مرادی

میلیاردرهای فقیر و مرثیه‌ای بر مستاجران/ رسول مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اگر یک جوان شغلی پیدا کند و ماهیانه ۲ تا سه میلیون تومان هم درآمد داشته باشد با این تورم وحشتناک، کی باید خانه بخرد و ازدواج کند و یک زندگی حداقلی برای خود فراهم کند؟ شاید به یاد داشته باشید که در سال‌های گذشته، تعداد محدودی از افراد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اگر یک جوان شغلی پیدا کند و ماهیانه ۲ تا سه میلیون تومان هم درآمد داشته باشد با این تورم وحشتناک، کی باید خانه بخرد و ازدواج کند و یک زندگی حداقلی برای خود فراهم کند؟

شاید به یاد داشته باشید که در سال‌های گذشته، تعداد محدودی از افراد در جامعه که میزان ثروتشان به یک میلیارد تومان می رسید، جشنی موسوم به جشن میلیاردری می‌گرفتند و تا چند روز با غذا، میوه و شیرینی از مردم پذیرایی می‌کردند.اما اکنون تعداد کسانیکه ثروتشان به یک و یا چند میلیارد تومان رسیده بسیار زیاد شده است.

در واقع با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی و تورم افسارگسیخته موجود، هر کس که خانه‌ای هرچند کوچک و محقر از خود دارد، برای خودش میلیاردر شده است؛ چون این روزها کمتر خانه‌ای را پیدا می‌کنید که قیمتش زیر یک میلیارد تومان باشد.

این در حالیست که بسیاری از این صاحب خانه‌های به اصطلاح میلیاردر، برای گذران زندگی و معیشت خانواده با مشکل جدی روبرو هستند و می‌شود گفت تعداد قابل توجهی از آنان در فقر به سر می‌برند. از این رو این میلیاردرهای امروزی شاید ترجیح دهند بجای جشن میلیاردری؛ عزای میلیاردری برپا کنند. حال دیگر چه بلائی بر سر مستاجران آمده است بماند.

یکی از همین روزها یکی از دوستان از من خواست تا او را برای رفتن به بنگاه‌های املاک همراهی کنم.

بنده خدا، کلی قرض کرده بود و با وام و پس انداز چندین ساله خودش و خانمش  قصد داشت آپارتمان حدود ۵۰۰ میلیون تومانی آن‌ هم در شهرک‌های اطراف شهر بخرد و پس از چند روز پرس و جو به این نتیجه رسید که با این پول نمی تواند خانه دار شود و بازهم بعد از عمری کار کردن همچنان باید مستاجر بماند و فکر صاحب خانه شدن را از سر بیرون کند.

باورتان می شود به گفته مشاوران املاک، قواره‌های زمین کمتر از ۲۰۰ متر در یک شهرک، دور از مرکز شهر کرمانشاه از یک و نیم تا ۲ و نیم میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود.اگر این شرایط همچنان ادامه یابد ارزش اسکناس ما رفته رفته از ارزش کاغذ معمولی هم کمتر می‌شود.

با خود کمی تامل کردم که تکلیف این همه جوان در جامعه که نه شغلی دارند و نه مال و منالی، چه می شود؟!

بر فرض مثال و یا بر فرض محال، اگر یک جوان شغلی پیدا کند و ماهیانه ۲ تا سه میلیون تومان هم درآمد داشته باشد با این تورم وحشتناک، کی باید خانه بخرد و ازدواج کند و یک زندگی حداقلی برای خود فراهم کند؟

 با این شرایط، جوانانی که ژن برتر نیستند و ملک «دارا» و عمر «خضر» هم ندارند باید تشکیل زندگی و زندگی کردن را فقط در رویاهای خود جستجو کنند و یا اصلا بهتر است به آن فکر نکنند.این در حالیست که اژدهای درنده تورم، روز به روز بزرگتر می شود و زندگی مردم را بیشتر می‌بلعد.

از سوی دیگر هیچ برنامه و تدبیر امیدوار کننده‌ای هم از سوی دولت تدبیر و امید برای مدیریت وضع کنونی وجود ندارد و اوضاع زندگی مردم هم لحظه به لحظه سخت تر می‌شود.

مردم از مسئولان و دولتمردان انتظار دارند خود را، پاسخگوی مردم و وضع فعلی بدانند و به وظیفه خود برای کاهش و رفع مشکلات معیشتی، اشتغالزایی، رونق و جهش تولید و افزایش ارزش پول ملی عمل کنند.