ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 03:51

آتش زیر خاکستر… / دکتر پیام یوسفی

آتش زیر خاکستر… / دکتر پیام یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هنوز هم هیچ کس نمیداند covid19 چند روز ، چند ماه یا چند سال دیگر قرار است یا ممکن است سایه شوم خود را بر زندگی بشریت در سرتاسر جهان بگستراند . روزها و هفته ها و ماهها که میگذرد طبیعتا بازار ، اقتصاد و معیشت مردم عامل اصلی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هنوز هم هیچ کس نمیداند covid19 چند روز ، چند ماه یا چند سال دیگر قرار است یا ممکن است سایه شوم خود را بر زندگی بشریت در سرتاسر جهان بگستراند . روزها و هفته ها و ماهها که میگذرد طبیعتا بازار ، اقتصاد و معیشت مردم عامل اصلی و البته بسیارمهم و ذی حقی می شود که در مقابل سیاست های مبتنی بر قرنطینه می ایستد .

مطلعیم که اقتصاد کشور ما پیش از این پاندمی هم ، در سخت ترین دوران خود به سر می برد ، ظهور covid19 اما این وضعیت را بی شک به دشوارترین شرایط اقتصادی دهه های اخیر تبدیل خواهد کرد ، وضعیت سختی که رد پای آسیب های مالی اش سالیان سال در اقتصاد ایران و جهان باقی خواهد ماند . به سادگی قابل فهم بود که بازار بیشتر از این تاب بسته شدن و تعطیلی را نخواهد آورد . نفس بازار زخم خورده و کم رمق امسال و سالهای پیش اما حالا با گیر افتادن در کلاف سردرگم کرونا هم بدجور به شماره افتاده است .دکتر پیام یوسفی

این موارد همگی کاملا ملموس و قابل فهم برای همگان است . خستگی و کلافه شدن آدمها از خانه نشینی ، لبریز شدن کاسه صبر همه آدمها به واسطه رفتار جدید ، عجیب و غیر قابل تصور این ویروس هم انکار ناپذیر و قابل درک است . در کنار همه این اتفاقات عجیب ، تلخ و روزمرگی اما مقوله ”سلامت ” و ”حفظ جان شهروندان ”باید و باید همچنان در اولویت تک تک افراد جامعه و مسئولین قرار گیرد . نباید به سادگی فراموش کنیم که کرونا ویروس جدید به راحتی و فراتر از آنچه که قبلا تصور میکردیم میتواند جان دهها نفر از کودکان و جوانان ، پدران و مادران و خواهڕان و برادران ما را در این شهر تهدید جدی نماید .

حالا دیگر کرونا ویروس جدید آن ویروسی که اوایل و چند هفته پیش فکر میکردیم نیست ، به تعبیری کرونا دقیقا انتخاب فاصله باریکی است میان ”مرگ و زندگی ” . شاید اگر کسانی که هنوز تهدید کرونا را باور نکرده اند دست کم درصد ناچیزی از اطلاعات تخصصی پزشکی در مورد مکانیسم عملکرد کرونا ویروس در بدن ، علائم بالینی و عوارض ابتلای به این ویروس را به صورتی کلی داشته باشند و بدانند که چگونه کرونا ویروس به راحتی اندام های حیاتی بدن مانند ریه ها ، قلب ، کبد و کلیه ها را در عرض چند روز از کار می اندازد یقینا رفتار اجتماعی فعلی خود در مقابله با این وضعیت را به صورتی جدی تغییر می دهند .

شهروندان حالا می دانند که آمارهای منتشر شده ابتدایی در کشور چین و پیش بینی ها و آمارها از درصد مرگ و میر کرونا ویروس در ایران و جهان فاصله بسیاری با واقعیات موجود فعلی در جهان دارد . واقعیت آن است که حالا درصد مرگ و میر کرونا ویروس نه آن ۲ یا ۳ درصد قبلی ، بلکه حدود ۱۰ درصد است . کرونا ویروس به راحتی از طریق تماس دست های آلوده با دهان ، چشم و بینی ، مصرف خوراک آلوده و یا تماس بزاق فرد آلوده با دهان ، چشم و بینی وارد بدن انسان می شود . در عرض چند روز ویروس با دو مکانیسم احتمالی فعلی و تایید شده علمی ، ابتدائا سلولهای خونی اکسیژن رسان فرد را مورد تهاجم شدید قرار می دهد و از حمل اکسیژن به بافتها و اندام های بدن جلوگیری میکند . نتیجتا به سرعت اندامهای بدن دچار کاهش شدید اکسیژن و آسیب جدی می شوند . سپس سیستم دفاعی بدن فرد وارد می شود و مبارزه با ویروس مهاجم آغاز می شود در این حالت است که علایم تب و تعریق ناشی از این مبارزه ظاهر می شوند و بیمار دچار خستگی و تنگی نفس می شود .

از طرفی در مکانیسم احتمالی دوم ، ویروس با اتصال به یک پروتئین تنظیم کننده فشار خون که در عروق ریه همه انسانها موجود است ، باعث مختل شدن این پروتئین تنظیم کننده فشار خون میشود ، در نتیجه فشار خون بیمار شدیدا افت می کند و بر اثر گشاد شدن عروق ریه ها و سایر اندامها ، ریه های فرد مبتلا پر از آب و خون می شوند . در بیماران با شرایط حاد در این وضعیت تنگی نفس شدید ، سرفه های غیر طبیعی ، کما و مرگ پس از چند ساعت یا چند روز در ۱۰ درصد از بیماران به سرعت اتفاق می افتد .

همه ما می دانیم که به همین آسانی کووید ۱۹ در کمین ماست و قدرت انتشار و انتقال فوق العاده ای هم دارد . لاجرم با وجود همه این تهدیدها و درک شرایط فعلی جامعه و شهر و شهروندان با ”یادآوری” تنها دو نکته بسیار ساده و کم هزینه می توان جامعه را از خطر بسیار بزرگی که در کمین است تا حد زیادی دور ساخت و همزمان به زندگی نیمه عادی خود هم برگشت ، به شرط آنکه تک تک افراد جامعه ملزم به رعایت این دو نکته بسیار ساده باشند به این معنی که در شرایط فعلی لزوما طوری رفتار کنیم که اسیب عمومی ناشی از این بیماری را به حداقل ممکن برسانیم . در هر حالتی حتی الامکان از خانه خود خارج نشویم اگر مجبور شدیم که از منزل خود خارج شویم حتما و حتما ”ماسک ” ببندیم . ماسک مهمترین و کاراترین وسیله حفاظت فردی و عمومی است .

اگر همه ما در خارج از خانه و خصوصا در اماکن شلوغ و پر تردد خود را ملزم به استفاده از ماسک کنیم احتمال آلوده شدن خود و افراد دیگر به طرز بسیار شدیدی پایین خواهد آمد .ماسک تنها وسیله بسیار بسیار ضروری است که دولت می توانست در شرایط غیر قرنطینه ای فعلی استفاده از آن را در خارج از خانه برای همگان اجباری کند. شخصا در صورت استفاده از ماسک ، استفاده از دستکش را در مکانهایی که امکان شستشو و ضد عفونی کردن دست ها در اولین فرصت ممکن فراهم است نه تنها ضروری نمی بینم بلکه به دلایلی که مجال توضیح نیست گاها مضر هم میدانیم .شستن و ضدعفونی کردن دستها بسیار منطقی تر ، بهتر و موثرتر از استفاده از دستکش است البته در همه موارد استفاده از ماسک بسیار ضروری است .

”یادآوری” دوم رعایت ” فاصله اجتماعی ”( حداقل یک متر با همه ) است که بسیار بسیار ضروری و حیاتی است .لازم و بسیار ضروری است در شرایط غیر قرنطینه ای فعلی و در هنگام خروج از منزل و حتی گاها داخل منزل شخصی خود هم ماسک ببندیم و فاصله اجتماعی را حتما رعایت کنیم . در کنار این ۲ نکته و یادآوری بسیار مهم همواره بهداشت فردی و شستن مرتب دست ها را رعایت کنیم در غیر این صورت ( عدم خروج غیر ضروری از خانه _استفاده همگانی از ماسک _ رعایت فاصله اجتماعی ) طی روزها و هفته های اتی باید منتظر اتش زیر این خاکستر باشیم .

یک پاسخ برای “آتش زیر خاکستر… / دکتر پیام یوسفی

  • فرهادی در تاریخ فروردین 30, 1399 گفت:

    راهکارهای بسیار عملی و کم هزینه را ارائه دادید جناب دکتر یوسفی.ممنون از روشنگری های دلسوزانه تان.