ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 11:09

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/وقت ماسک زدن است یا نقاب زدن ؟/ گفتگویی کوتاه با دکتر پیام یوسفی

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/وقت ماسک زدن است یا نقاب زدن ؟/ گفتگویی کوتاه با دکتر پیام یوسفی

به گزارش سلام پاوه : با انتشار اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور و استان کرمانشاه موج خرید اقلام بهداشتی مانند انواع ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در جامعه شکل گرفته و همین موضوع زمینه را برای سودجویی برخی افراد سودجو نیز فراهم ساخته است.کمبود این اقلام بهداشتی در سطح شهر و نگرانی […]

به گزارش سلام پاوه : با انتشار اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور و استان کرمانشاه موج خرید اقلام بهداشتی مانند انواع ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در جامعه شکل گرفته و همین موضوع زمینه را برای سودجویی برخی افراد سودجو نیز فراهم ساخته است.کمبود این اقلام بهداشتی در سطح شهر و نگرانی مردم بابت تامین و حفظ سلامتی صدای اعتراض آنان را بلند کرده است؛ آنهم در شرایطی که از یکسو، موج اطلاع رسانی و خبرهای نگران کننده در این زمینه در کشور در حال افزایش است و از سوی دیگر، کارشناسان امور پزشکی به دلیل نوپدید بودن این بیماری و نبود مطالعات جامع و مستند ، هیچ راه قطعی برای درمان و حتی، پیشگیری از آن ارایه نمی کنند.هر چند که خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از ابتلای به این ویروس و امارهای جهانی تلفات ان ناچیز است.

 

در چنین شرایطی، گزارش های میدانی خبرنگار سلام پاوه از داروخانه های سطح شهرستان پاوه یک موضوع واحد را نشان می دهد؛ نبود اقلام بهداشتی مربوط به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از جمله انواع ماسک، دستکش، مایع و ژل ضد عفونی کننده و حتی، الکل.

 

در این میان، شهروندانی را نیز می توان مشاهده کرد که به گفته خودشان پس از جست وجوی فراوان ، بالاخره موفق شده اند یک بسته دستکش لاتکس یا تعدادی ماسک یکبار مصرف با قیمتی گزاف پیدا کنند.

 

یکی دیگر از شهروندان به سلام پاوه گفت : ما حاضریم با هر قیمتی ماسک بخریم اما متاسفانه هیچ فروشگاه و داروخانه ای اقلام مورد نیاز را ندارد.

وی افزود: متاسفانه مسئولان هم هیچ اقدامی در این زمینه نمی کنند و شهروندان کماکان منتظر اقلام پزشکی مورد نیاز هستند.

شهروند دیگری اظهار میکرد که همسرش بیمار خاص است و هنوز موفق به خرید اقلام بهداشتی مورد نیاز و ماسک نشده است .

فرد دیگری که کارمند یکی از بانکهاست میگفت با توجه به آنکه مدام در تماس با اسکناس است نیاز مبرم به تعداد کافی ماسک جهت پیشگیری از الودگی احتمالی اسکناس دارد و همچنان مجبور است از ماسکی که چند روز پیش تهیه نموده استفاده کند .

به سراغ مدیر داروخانه شبانه روزی رازی پاوه رفتیم و از وی جویای ماجرا شدیم .

دکتر پیام یوسفی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه گفت: داروسازان و داروخانه ها کوچکترین اهمال و تقصیری در وضعیت پیش آمده در مورد کمبود ماسک و سایر لوازم مورد نیاز شهروندان ندارند . من به جای مقصران اصلی از همگان عذر خواهی میکنم.

 

وی افزود : در تاریخ سوم اسفند امسال معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور طی بخشنامه ای هر گونه خرید و فروش انواع ماسک توسط داروخانه ها و شرکت های پخش دارویی را ممنوع اعلام کرد و اعلام داشت داروخانه ها از ان تاریخ تنها مجاز به توزیع ماسک های قبلی خود تا اتمام موجودی انبار خود هستند و ضمنا از ان تاریخ نیز تولید کنندگان ماسک تنها مجاز به فروش ماسک های تولیدی خود به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت هستند و وزارت بهداشت نیز مستقیما انواع ماسک را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم خواهد گذاشت . طبق این ابلاغیه داروخانه ها دیگر مجاز به خرید مجدد ماسک از شرکتها و تولید کنندگان نبوده و کسانی که خارج از این بخشنامه اقدام به خرید و فروش ماسک میکنند را مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد .

 

دکتر یوسفی ادامه داد و گفت: یک روز پس از این بخشنامه وزارت بهداشت طی نامه ای دیگر به انجمن داروسازان و داروخانه های سراسر کشور اعلام نمود که تنها مجاز به خرید ماسک سه لایه معمولی با قیمت خرید ۳۶۵ تومان و قیمت فروش ۴۱۰ تومان هستند این در حالیست که مشخص نیست تکلیف بخشنامه ای که چند ساعت قبل تر از آن ، داروخانه ها را به کلی از خرید و عرضه ماسک منع کرده بود چه می شد؟ و در عین حال محل عرضه و زمان عرضه ماسک با قیمت مصوب نیز عملا در هاله ای از ابهام است و اینکه توزیع ماسک توسط وزارت بهداشت به صورت رایگان چگونه و در چه زمان و مکان انجام گیرد نیز بر هیچکس مشخص نیست.

 

مدیر داروخانه شبانه روزی پاوه اظهار داشت : شکی نیست که عاملان اصلی احتکار و افزایش قیمت ماسک در روزهای اخیر را باید در زمره اخلال گران و سوداگران اصلی این روزهای بازارها به دست قانون سپرد تا شاید بدون هیچگونه ملاحظه ای به اشد مجازات محکوم گردند اما تصور شخصی من این است وضعیت نابسامان کنونی تا به امروز در کل کشور در کنار همه آن اخلال گری ها و سوداگری ها مخلوق بی تخصصی ، نبود عزمی کارا ، نبود نقشه راه و برنامه ای جامع ، اهمال و سستی ،عدم جسارت و خلاقیت برخی از مسئولینی است که ، حقوق عامه مردم به معنای واقعی ، اولویت چندم آنها هم نیست .

رسانه ها و انهایی که به دنبال بدنام کردن داروسازان و داروخانه ها هستند خوب می دانند اگر داروسازان و داروخانه ها با سرمایه های شخصی خود ، بدون هیچ ارزش افزوده ای ، موجودی انبارهای دارویی شان را نیز همیشه حفظ نکنند ، در بحران های اینچنینی ، طی چند ساعت همان اتفاقی که در مورد ماسک و محلول های ضد عفونی و سایر لوازم مورد نیاز مردم افتاد ، در مورد بسیاری از داروها و سایر لوازم پزشکی نیز خواهد افتاد و به جای حمایت و پشتیبانی از داروسازان ، بخصوص در مواقع خاص ، سعی در انحراف افکار عمومی ، بدنام کردن داروسازان ، حذف آنها و مقصر جلوه دادن داروسازان و داروخانه ها دارند .

 

دکتر یوسفی ادامه داد و افزود :امیدوارم و اطمینان دارم که به یاری همدیگر به زودی از وضعیت نابسامان کنونی عبور خواهیم کرد . ضمن احترام به قانون و تبعیت از دستورات وزارت بهداشت اعلام میکنم آماده ایم تا در وضعیت پیش آمده از هیچ اقدامی در راستای عبور از این وضعیت دریغ نکنیم و چنانچه مسئولین ذی ربط لطف فرمایند و اطلاعات مربوط به محل خرید ماسک با قیمت مصوب را در اختیار ما بگذارند اقدام به عرضه وسیع ماسک به صورت رایگان کنیم . بار دیگر از همه کسانی که در این مدت کوتاه ، بنا به تقصیر نداشته ، از من و سایر همکارانم رنجیده اند عذر خواهی کرده و امیدوارم هر چه سریعتر طی ساعتها و روزهای اینده شاهد برطرف شدن مشکلات کنونی و عرضه لوازم مورد نیاز مردم باشیم.

 

یک بام دو هوای وزارت بهداشت همه را سردرگم کرده است و باید پرسید مردم تا کی باید منتظر توزیع ماسک رایگان توسط وزارت بهداشت باشند؟

 

گزارش : فرهاد صالحی