ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32

پلمپ ۶ مرکز عرضه قلیان در پاوه/نتایج تمام نمونه های مشکوک به کرونا در پاوه منفی است/توصیه هایی برای شهروندان

پلمپ ۶ مرکز عرضه قلیان در پاوه/نتایج تمام نمونه های مشکوک به کرونا در پاوه منفی است/توصیه هایی برای شهروندان

به گزارش سلام پاوه : رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه از پلمپ ۶ مرکز عرضه قلیان با حکم قضایی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان پاوه خبر داد. حشمت کریمی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی و پدافند استان و […]

به گزارش سلام پاوه : رئیس مرکز بهداشت شهرستان پاوه از پلمپ ۶ مرکز عرضه قلیان با حکم قضایی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان پاوه خبر داد.

حشمت کریمی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی و پدافند استان و به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ، با حکم قضایی دادستان محترم شهرستان پاوه مبنی بر پلمپ قلیانسراها ، تعداد ۶ مرکز عرضه قلیان در شهرستان پلمپ شد.

وی با بیان تداون این روند تا پلمپ تمام قلیانسراهای شهرستان گفت: مواردی که از ابتلا یافت شده است متاسفانه اکثر این افراد، مسافرینی بوده اند که از شهر آلوده به ویروس کرونا به شهرهای دیگر رفته اند با توجه به اینکه در استان های مجاور مورد مثبت داشته ایم از عموم شهروندان عزیز خواهشمندم به شهرهای دیگر سفر نکنند تعطیلی مدارس به این خاطر است که دانش آموزان در خانه بمانند از رفت و آمد ها و مهمانی های غیر ضروری خوداری کنند.

 

کریمی با انتقاد از پخش مطالب غیر علمی و غیر مستند در فضای مجازی گفت: سخنان غیر مستند در مورد بیماری کرونا کمکی به مردم نمی کند متأسفانه برخی از افراد و شبکه های مجازی بر اساس شنیده ها و شایعات، متاسفانه آمارهای نادرستی را اعلام مینمایند و موجب تشویش مردم شده و اقدامات بهداشتی را که نیاز به آرامش دارد مختل نموده و موجب رفتارهای غیر منطقی می شود .

 

رئیس مرکز بهداشت و درمان پاوه افزود: چرخه تشخیص کرونا روشن و مشخص است طبیعی است هر فردی که در بیمارستان فوت می کند مبتلای به کرونا نیست و بر خلاف تبلیغات نادرست، اینگونه نیست که به محض ابتلا به کرونا بیمار نقش بر زمین شود و وضعیت بحرانی پیدا کند.گاهی حتی نیازی به مراجعه به پزشک هم نیست.

 

حشمت کریمی همچنین گفت: از روز سه شنبه هفته جاری با قرار گرفتن کیت های مربوطه در استان آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک را برای تمام مردم ضرورتی نداردگفت: عمر مفید ماسکهای یک لایه حدود ۲ تا ۳ ساعت است و عمر مفید ماسکهای فیلتردار N95 بین ۸ تا ۱۲ ساعت است. وی از مردم خواست دستکشها و ماسکهای خود را که استفاده می کنید در کوچه و خیابان رها نکنند.

 

رئیس مرکز بهداشت و درمان پاوه گفت :در روزهایی که شیوع ویروس کرونا جهان را درگیر خود کرده، رعایت نظافت شخصی و جمعی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است که لازم است بطور جد این موضوع رعایت شود.

 

حشمت کریمی با بیان اینکه خوشبختانه نتایج آزمایش تمام نمونه های مشکوک به کرونا در پاوه منفی اعلام شده است گفت : در خصوص موارد مثبت همانگونه که دیروز جناب آقای دکتر شکیبا معاونت محترم بهداشتی دانشگاه اعلام نمودند تاکنون یک مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان مشخص شده و فرد بهبود یافته و ترخیص شده است .بدیهی است در صورت قطعیت موارد دیگر از طریق مجاری رسمی به مردم اطلاع رسانی خواهد .

 

 

ویروس کرونا تا چند ساعت زنده میماند؟

زنده ماندن کروناویروس در سطح صاف پنج ساعت است، اما تا ۹ ساعت و چهارده روز و نیم هم گفته شده است، این ویروس نمیتواند در هوا باقی بماند حتما روی لباس، دست و محیط اطراف مینشیند و منتقل میشود.

نکاتی که در استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده باید رعایت کنیم :

۱) مردم سالم در شرایط معمولی نیازی به استفاده از ماسک ندارند.
۲) هیچ شواهدی در مورد مفید بودن استفاده از ماسک برای محافظت از افراد غیر بیمار وجود ندارد.
۳) در صورت تمایل به استفاده از ماسک، ماسک های جراحی معمولی نیز برای افرادی عادی مناسب است.
۴) زمانی که فرد سرفه یا عطسه های مداوم دارد به استفاده از ماسک مناسب نیاز دارد.
۵) استفاده از ماسک N95 یا P2، فقط برای افرادی که با بیماران مبتلا به کروناویروس مواجهه دارند و همچنین کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، توصیه می شود.
۶) استفاده از ماسک N95 یا P2، برای افراد عادی توصیه نمی شود.
۷) استفاده از ماسک فقط زمانی که همراه با شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون مایع یا مواد ضدعفونی کننده با پایه الکلی باشد، موثر است.
۸) ماسک ها فقط یک بار استفاده شوند.
۹) درصد الکل مناسب برای ضدعفونی، ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
۱۰) زمانی که ماسک خیس شده یا نفس کشیدن در آن سخت شود، نیاز به تعویض ماسک است.
۱۱) مردم عزیز به خصوص در استان های درگیر کرونا، در صورت تردد در فضاهای عمومی حداقل فاصله یک متر با سایر افراد رعایت را رعایت کنند.

۱۲) توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که مردم از حضور در فضاهای شلوغ و پرتراکم اجتناب کنند.
۱۳) استفاده از ماسک های پارچه ای و نخی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
۱۴) توصیه می شود که در فضاهای عمومی نیز تهویه طبیعی به میزان مناسب فراهم شود و از باز بودن درب ها جهت حرکت هوا اطمینان حاصل شود.

چگونه از بیمار کرونا در منزل نگهداری کنیم؟

وسایل فرد بیمار در خانه باید از دیگران جدا شود و چون سطوح منزل آلوده است، حتماً هر روز با محلول وایتکس یا محلول پایه الکل، ضدعفونی شود و به این ترتیب ویروس به صورت کامل کنترل میشود.

بیمار باید در منزل ماسک بزند و از تماس با دیگران خودداری کند، همچنین از خانه خارج نشود تا دیگر افراد نیز مبتلا نشوند.

اگر بیمار علائم خفیف داشته باشد دوره بیماری ۳ تا ۵ روز خواهد بود و اگر شدید باشد پس از این مدت علائم مشخص خواهد شد,به این ترتیب که ریه ها درگیر شده فرد بستری خواهد شد و در این حالت بیماری تا ۲ هفته ادامه می یابد.

آیا باران ویروس را از سطح شهر از بین می برد؟

باران ویروس را از بین نمی برد اما سطح شهر را از ویروسهای به جا مانده پاک می کند.