د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 18:50

به مناسبت هفته ملی و روز جهانی دیابت/از خانواده های خود محافظت کنید

به مناسبت هفته ملی و روز جهانی دیابت/از خانواده های خود محافظت کنید

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:طی سالهای اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از مردم ۲۰تا۷۹ ساله دنیا مبتلا به دیابت بودند که تا سال۲۰۵۰ بالغ بر ۵۲۲میلیون نفر خواهند شد .     در حال حاضر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:طی سالهای اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از مردم ۲۰تا۷۹ ساله دنیا مبتلا به دیابت بودند که تا سال۲۰۵۰ بالغ بر ۵۲۲میلیون نفر خواهند شد .

 

 

در حال حاضر یک میلیون کودک ونوجوان کمتر از ۱۴ سال در جهان مبتلا به دیابت نوع یک هستند وسالانه ۴ میلیون نفر به دلیل دیابت جان خود را از دست می دهند و ۳۹۲ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مبتلا به دیابت خواهند شددر حال حاضر ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۲۵درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

 

 

در شهرستان پاوه با توجه به نبود سامانه الکترونیک و تنها بر اساس آمار مراکز و خانه های بهداشت ۵درصد افراد بالای ۳۰سال مبتلا به دیابت هستند.

 

 

علائم دیابت:پرنوشی،پرادراری، پرخوری، کاهش وزن شدید(بخصوص در نوع اول )،تاخیر در بهبودی زخمها، تاری دید.

 

 

شروع علائم دیابت نوع ۱ به طور ناگهانی است در حالیکه در نوع ۲ علائم به تدریج ظاهر می شود. تمام زنان و مردان بالای ۳۰ سال که حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند:

 

 

افرادیکه اضافه وزن دارند و یا چاق هستند(طبق نوموگرام BMI)افرادیکه پدر، مادر ، خواهرو یا برادر آنها سابقه ابتلا به دیابت دارندزنانیکه سابقه ۲ بار یا بیشتر سقط خودبخودی (بدون علت مشخص) و یا سابقه مرده زایی و یا سابقه به دنیا آوردن نوزاد با وزن بیش از ۴ کیلوگرم دارند .

 

 

عوارض دیابت بعد از چند سال اتفاق می افتد و شامل : مشکلات چشمی،ناراحتیهای کلیه ، ناراحتیهای قلبی ، بی حسی و گزگز کردن دستها و پاها و نیز دیر بهبود یافتن زخمها، بخصوص در پاها که حتی در صورت عدم مراقبت ممکن است به قطع عضو منجر شوداین مشکلات در صورت عدم درمان به نابینایی، دیالیز یا پیوند کلیه ، سکته های قلبی و مغزی ، قطع عضو و در نهایت به مرگ منجر می شود.

 

کیوان سامیان
کارشناس مسول بیماریها شبکه بهداشت پاوه