ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 08:03

آموزش حلقه مفقوده زندگی شهروندان/لزوم تداوم فعالیت ستاد آموزش حقوق و وظایف شهروندی پاوه

آموزش حلقه مفقوده زندگی شهروندان/لزوم تداوم فعالیت ستاد آموزش حقوق و وظایف شهروندی پاوه

به گزارش سلام پاوه : آگاهی و آموزش حلقه های مفقوده زندگی شهروندان است . آموزش شهروندی و حقوق شهروندی زیر بنای ثبات اجتماعی است. آموزش، پیش زمینه اساسی توسعه است و تحول و پیشرفت جامعه بی شک نیازمند آگاهی عموم از مفاهیم مدرن و حقوق خویش است.   آموزش شهروندی عامل مهمی در نهادینه […]

به گزارش سلام پاوه : آگاهی و آموزش حلقه های مفقوده زندگی شهروندان است . آموزش شهروندی و حقوق شهروندی زیر بنای ثبات اجتماعی است. آموزش، پیش زمینه اساسی توسعه است و تحول و پیشرفت جامعه بی شک نیازمند آگاهی عموم از مفاهیم مدرن و حقوق خویش است.

 

آموزش شهروندی عامل مهمی در نهادینه شدن حقوق شهروندی است. آموزش شهروندی منجر به تحکیم و تقویت نظام ارزشی مهارت‌های شهروندی در جهت استحکام دموکراسی و مشارکت پایدار شهروندان می‌گردد. این مؤلفه ضامن بقاء و تداوم حیات اجتماعی و میزان توسعه همه‌جانبه جوامع صنعتی و رو به پیشرفت است.

 

چندی پیش رئیس شورای شهر پاوه از تشکیل ستاد آموزش حقوق و وظایف شهروندی”در شهر پاوه خبر داد موضوعی که امید بخش بود و می توان گفت یک اقدام بسیار خوب فرهنگی آموزشی از شورا و شهرداری پاوه بود و بر همین اساس انتظارات را نسبت به عملیاتی کردن این ایده تازه در پاوه بالا برد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : شورای اسلامی شهر پاوه با استناد به مصوبه این شورا در خرداد ماه ۹۸ ،در جلسه ای با حضور شهردار و دکتر برهان ولدبیگی رسمآ ستاد حقوق و وظایف شهروندی را تشکیل داد.

 

سامان مرادی رئیس شورای شهر پاوه با اشاره به وظایف این ستاد گفت : این ستاد ، خود را موظف می داند در دو موضوع حقوق شهروندی و وظایف شهروندی مطالب آموزشی را به تمامی شهروندان پاوه در کلاسهای آموزشی با محوریت شهرداری پاوه ارائه نماید .

 

وی افزود :هسته اولیه و اعضای تشکیل دهنده این ستاد اعضای شورای اسلامی شهر پاوه و شهردار شهر پاوه و طراح طرح آقای دکتر برهان ولدبیگی هستند . همچنین در این جلسه مقرر گردید که رئیس ستاد حقوق و وظایف شهروندی ، شهردار پاوه مهندس آذری و دبیر این ستاد نیز دکتر ولدبیگی باشد.

 

سامان مرادی گفت:مفتخریم عرض کنم ستاد حقوق و وظایف شهروندی برگرفته از خواست شهروندان و گامی مترقی و تاریخی در شهر پاوه است.

 

رئیس شورای شهر پاوه و عضو ستاد حقوق و وظایف شهروندی با اشاره به برگزاری سه جلسه در مهرماه به نقاط ضعف این کلاسها پرداخت و گفت : از جمله نقاط ضعف کلاس های این ستاد نداشتن سالن و لوازم صوتی و تصویری مناسب آن که شورای شهر پاوه در هفته گذشته با مصوبه ای زمینه تاسیس سالن اجتماعات مناسبی برای شهرداری را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم از لحاظ سخت افزاری مشکلات را حل نماییم . و همچنین در ادامه این ستاد در صدد است با دعوت از اقشار مختلف شهروندان احتمالآ در دسته بندی های صنفی ( مثلآ رانندگان تاکسی یا صنف پارچه فروشان ) در کلاس های سی نفره نسبت به تدریس حقوق و وظایف آنان اقدام نماید.

 

دبیر این ستاد و مدرس کلاسهای آموزشی این طرح آموزشی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه به چشم انداز و آینده این ستاد پرداخت و گفت :متاسفانه در شرایط فعلی به جرات می توان گفت که آگاهی شهروندان ما نسبت به حقوق و وظایف خود در سطح بسیار نازلی است. این وضعیت موجب آن شده است تا شرایط زندگی در شهرها و روستاهای چندان مناسب نبوده و بهمین دلیل “سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی و نیز سلامت محیط زندگی ما” بشدت در معرض انواع مخاطرات باشد.

 

دکتر برهان ولدبیگی افزود : اینجانب به عنوان یک فعال حوزه حفظ و ارتقای سلامت عمومی و سلامت محیط زیست، همواره وظیفه خود دانسته ام تا در حد توان برای تغییر این شرایط و سوق آن به سمت شرایط سالم تر و ایمن تر تلاش نمایم.

 

وی به طرح ایده تشکیل ستاد شهروندی در پاوه اشاره کرد و گفت : از حدود یکسال قبل طی ارسال نامه ای به “شورای شهر پاوه” از این نهاد درخواست نمودم تا با تشکیل “ستاد آموزش حقوق و وظایف شهروندی در شهر پاوه “، گامی مهم در راه ترویج و تثبیت حقوق و وظایف شهروندی و در نهایت ارتقای سطح آگاهی شهروندان ” و در یک کلام دستیابی به “شهروند آگاه” بردارند. و شخصا برای تبیین اهمیت این اقدام، در چندین جلسه شورای شهر پاوه شرکت نموده و بر تشکیل این “ستاد” پافشاری نمودم.هرچند با تاخیر اما خوشبختانه تشکیل این “ستاد” نهایتا به تصویب رسید و “عدم مغایرت” آن نیز اعلام شد.دکتر برهان ولدبیگی

 

دکتر ولدبیگی به برنامه های در نظر گرفته شده در این پروژه پرداخت و افزود : در مرحله اجرا،قرار است تا بر اساس مفاد این پروژه ،همه شهروندان بالاتر از ۱۸ سال ساکن در شهر پاوه با اولویت کارکنان و شاغلان نهادهای عمومی (همانند شهرداری، تاکسی رانی) روسا و کارکنان ادارات دولتی ، زنان خانه دار ، صاحبان مشاغل آزاد و … در کلاس هایی شرکت نمایند که توسط اعضای “ستاد” برگزار میشوند. مقرر است تا ریاست “ستاد”(شهردار پاوه)به کمک اعضای شورای شهر پاوه با توجه به اولویت و بتدریج همه شهروندان مورد نظر را طبق برنامه زمانبندی به شرکت در این کلاسها دعوت نماید. در این کلاسها، مفاد”کتابچه حقوق و وظایف شهروندی در شهر پاوه “به دعوت شدگان آموزش داده می شود. این کتابچه مشتمل بر ۲۸ “حق “و در همان حال “وظیفه” شهروندی است که با توجه به “کنوانسیون جهانی حقوق بشر” ، “منشور حقوق شهروندی ایران” و “شرایط ویژه شهر پاوه” و بعد از تلاشی حدودا یکصد ساعته توسط اینجانب جمع آوری و تدوین شده است.

 

وی ادامه داد و افزود: مقرر است تا مکان و ملزومات مناسب برای برگزاری کلاس ها توسط شهرداری پاوه و با کمک گرفتن از سایر ادارات دولتی تامین و فراهم شود.در همین رابطه نامه ای به امضای ریاست ستاد به روسای همه ادارات دولتی و نیز سازمان امور صنفی نگاشته شده است.

 

دبیر ستاد حقوق و وظایف شهروندی پاوه گفت :در اولین گام و طی سه جلسه متوالی و با حضور اعضای “ستاد”، این کلاس برای اغلب کارمندان واحدهای مختلف شهرداری پاوه به عنوان “گروهی مرجع در ترویج فرهنگ واخلاق شهروندی” در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

 

با بررسی صورت گرفته از تنی چند از شرکت کنندگان در این کلاسها رضایت عموم شرکت کنندگان و نیز تاثیرگذاری این کلاس آموزشی مشهود بود.

 

خانم علیزاده مسئول روابط عمومی شهرداری پاوه به عنوانی یکی از شهروندان حاضر در این کلاسها گفت : در این کلاسها نکات مهم و بسیار خوبی مطرح شد و ارزیابی از اجرای این کلاسها و ستاد را مثبت می دانم.

 

وی افزود : فراهم نمودن زمینه توسعه پایدار شهر و تأمین سلامت جسمی و روانی شهروندان از جمله مهمترین نتایج برگزاری کلاسهای آموزش حقوق و تکالیف شهروندی به شرط عملی نمودن آموزشها توسط شرکت کنندگان است.

 

وی تداوم برگزاری این کلاسها را تاکید کرد و گفت : در این دوره آموزشی حدود ٢٨ مورد حق شهروندی و ٢٨ مورد وظیفه شهروندی توسط آقای دکتر ولدبیگی برای شرکت کنندگان تشریح شد که در صورت درونی شدن می توانند ما را به شهروندانی بهتر و شهرمان را به شهری بهتر تبدیل نمایند.

 

خانم علیزاده با بیان اینکه این کلاس ها در نظر است برای کلیه ساکنان شهر پاوه (افراد بالاتر از ١٨ سال) اعم از زن و مرد برگزار شود گفت : امید می رود اگر شرکت کنندگان با ذهنی باز و آماده یادگیری و درونی کردن آموخته ها وارد کلاس ها شوند و پس از درونی کردن، به صورت خودجوش آن آموخته ها را در راستای دستیابی به زندگی بهتر عملی نمایند در آینده نتایج خوبی برای شهر و شهروندان از برگزاری این کلاس ها حاصل شود. البته اگر زمینه لازم جهت برگزاری این کلاس ها برای دانش آموزان که ذهنی پذیراتر دارند فراهم شود قطعا نتایج بهتری به دست خواهد آمد.

 

شهردار پاوه و رئیس ستاد حقوق و وظایف شهروندی پاوه با تاکید بر تداوم دوره های آموزشی این ستاد گفت : ستاد حقوق و وظایف شهروندی خلاء و کمبودی بود که با پیشنهاد خوب دکتر برهان ولدبیگی و همراهی و همکاری اعضای محترم شورای شهر اجرایی شد.دانا آذری شهردار پاوه

 

مهندس دانا آذری با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش شهروندی می تواند بسیاری از مشکلات شهر ما را حل کند گفت : موضوع ترافیک شهر پاوه بی شک بدون آموزش شهروندی و فرهنگ سازی قابل حل نیست . و این ستاد در کمک به حل این مشکلات تاثیر گذار است.

 

وی با بیان اینکه سه جلسه برای پرسنل شهرداری برگزار شده است افزود: در ادامه تداوم فعالیت این ستاد دوره بعدی کلاسها برای رانندگان تاکسی که بیشترین ارتباط رو در رو را با کلیه اقشار شهر دارند برگزار شود .

 

شهردار پاوه با بیان اینکه هنوز بصورت رسمی اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته نشده است گفت : از محل بودجه شهرداری برای هزینه های آن تصمیمی در نظر گرفته شده است اما اعتبار ویژه برای آن هنوز پیش بینی نشده است که ان شا الله بتوانیم با تخصیص اعتبار گام بهتری برای تداوم آن برداریم.

 

وی ضمن قدردانی از مدیر اداره ارشاد اسلامی پاوه برای همکاری و در اختیار قرار دادن سالن گفت : باید شرایطی مهیا شود که امکانات صوتی و تصویری مناسب نیز بتوانیم برای آموزش درست در اختیار داشته باشیم .

 

امید است تا شهرداری و شورای شهر پاوه و بطور کلی مدیریت شهری با حمایت همه جانبه و جدی از این “ستاد”و فراهم آوردن ملزومات و امکانات لازم برای تداوم برگزاری این کلاسها ، شهر پاوه را به الگویی عملی در ترویج فرهنگ شهروندی در منطقه و حتی استان تبدیل نموده و گامی موثر در حل مشکلات شهری(از جمله ترافیک و مدیریت پسماند) ، در کاهش هزینه های اداره شهر ، در برقراری رابطه ای مناسب بین شهروندان با همدیگر و بین شهروندان و مدیریت شهری و در توسعه گردشگری پایدار بردارند. امید است که چنین شود!!

 

گزارش : فرهاد صالحی