د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:25

بیماریهای قلبی عروقی و راههای پیشگیری از آن بررسی شد

بیماریهای قلبی عروقی و راههای پیشگیری از آن بررسی شد

به گزارش سلام پاوه : بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری هایی است که درصد بالایی از میزان مرگ و میر را در بر دارد در این راستا گفتگویی که چندی پیش دکتر تیمور ازکات از متخصصان خوشنام و شایسته قلب و عروق که اصالتا اهل روستای زوم از توابع سروآباد می باشد […]

به گزارش سلام پاوه : بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری هایی است که درصد بالایی از میزان مرگ و میر را در بر دارد در این راستا گفتگویی که چندی پیش دکتر تیمور ازکات از متخصصان خوشنام و شایسته قلب و عروق که اصالتا اهل روستای زوم از توابع سروآباد می باشد در رادیو مریوان پخش شد که در این راستا پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه با گردآوری و تدوین آن در جهت آشنایی هرچه بیشتر شهروندان و توجه به سلامت قلب منتشر می کند.

سلام پاوه : بیماریهای قلبی عروقی چیست و به چه بیماریهای گفته میشود؟

دکتر تیمور ازکات : طیفی وسیعی از بیماریها و شرایطی بوده که قسمتهای مختلف قلب از جمله عضله ،دریچه ،ریتم،رگهای قلب و سایر اعضای بدن را درگیر کند که شایعترین آنها همان درگیری رگ قلب میباشد.دکتر تیمور ازکات

سلام پاوه : اهمیت بیماریهای قلبی عروقی در چیست؟

 

قبل از توضیح باید گفت به مرور زمان اولویتهای بهداشتی درمانی کشورها تغییر کرده اند کلا دو گروه بیماری داریم اول :بیماریهای حاد:که یک زمانی مشکل عمده ما بودند مثلا مالاریا وبا و….این گروه با پیشرفت وضعیت بهداشتی یا ریشه کن شده اند یا شیوعشان خیلی کم شده است این گروه پرسرو صدا ظاهر شده و بدلیل واگیری آنها مشکلات فوری و آنی درست میکنند.

دوم بیماریهای مزمن:این بیماریها سالیان سال با فرد بوده در طول زمان عوارض ایجاد میکنند این گروه ماندگارتر پرهزینه تر و ناتوان کننده تر میباشند،۸۲درصد علل معلولیت مرگ و میر و ناتوانی مربوط به این گروه میباشند از این ۸۰درصد حدود پنجاه درصد مربوط به سکته های قلبی مغزی بوده و از درصد سکته ها میتوان هشتاد درصدشان را پیشگیری کرد. اهمیت اصلی این بیماریها در این است که شایعترین علت مرگ و میر در جهان و ایران هستند. در ایران چهل درصد کل مرگ و میرها را تشکیل میدهند.
که ده درصد بیشتر از میانگین جهانی است و نیز سن سکته های قلبی در ایران به زیر چهل سال رسیده است.

 

سلام پاوه : چه افرادی در معرض سکته های قلبی میباشند؟

 

کلا دو گروه عوامل خطر داریم یک گروه عوامل خطر اصلی: دیابت ، فشارخون بالا ،اختلالات چربی ،سیگارکشیدن ،سابقه فامیلی گرفتاری رگهای قلبی(سکته قلبی)

دوم عومل فرعی(کمتر مهم) که شامل چاقی، کم تحرکی ،سن بالا برای مردان (خانم ها بعد از دوره یائسگی میزان خطر گرفتاری عروق قلبی بیشتر میشود) رژیم غذای نامناسب ،استفاده مضر از الکل  ،فشار روانی و استرس

سلام پاوه :چه اقداماتی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و بخصوص سکته های قلبی لازمه که شهروندان یا جامعه هدف انجام دهند؟

 

در تمام توصیه های پزشکی ذکر شده که پیشگری مقدم بر درمان است. حتما لازم نیست که بیمار شویم یا بیماری در بدن ما اینقدر پیشرفت کند که علایم آن در بدن ظاهر شود تا به پزشک مراجعه کنیم. ذکر شده است که حدود ۴۰درصد مردان بالای ۴۰سال یک یا چند پلاک(رسوب چربی)که ممکن است تا نصف دیواره رگ را بسته باشد وجود دارد،پس توصیه میشود افرادی که سابقه خانوادگی بیماریهای قلبی بخصوص گرفتگی رگهای قلبی دارند (سابقه خانوادگی یعنی در خانواده درجه اول یکی از افراد مونث زیر ۶۵سال یا افراد مذکر زیر ۵۵سال مبتلا به درگیری رگ قلب باشند) این فراد توصیه میشود. افراد درجه اول و حتی درجه دوم از سن بالاتر از سی سال جهت بررسیهای قلبی عروقی به پزشک مراجعه کنند.

 

سلام پاوه : جناب ازکات مهمترین عوامل سکته قلبی چیست ؟

طبق تحقیقاتی که در ایران انجام شده سه عامل چاقی ،دیابت و بی تحرکی عامل اصلی سکته های قلبی در ایران میباشند.

لازم است این نکات هم اشاره شود دوخصوصیت بد رفتاری در مردم ما وجود دارد (طی همان تحقیقات ثابت شده) اول اینکه میزان تحرک مردم ایران نسبت به میانگین جهانی خیلی کمتر است. دوم اینکه مصرف نمک (بصورت طبیعی باید ۲/۵گرم در روز باشد)بالاست(درایران ۹گرم در روز) اولین عامل خطر ساز رژیم غذای نامناسب میباشد(رژیمی با نمک زیاد،چربی بالا،سرخ کردنی،غذاهای اماده) اغلب مرذم بیشتر از نیازهای بدنی غذا مصرف میکنند. همین پرخوری و عدم تحرک منجر به اضافه وزن و چاقی میشود(حدود۶۷درصد مردم ایران اضافه وزن دارند یا چاق میباشند) ۱۰درصد مردم ایران دیابت دارند. ۲۵درصددر معرض خطر ابتلا به دیابت میباشند.۴۰درصد اختلالات چربی خون دارند.۳۰درصد فشارخون بالا دارند.

دکتر ازکات ریشه تمامی این گرفتاریها در رژیم غذای نامناسب می داند و توصیه می کند:
-از غذاهای بخار پز یا اب پز استفاده شود
-مصرف نمک کاهش یابد
-پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کرده و آماده
-کاهش مصرف گوشت قرمز(حداکثر دوبار در هفته مصرف شود بصورت کباب شده یا بخارپز)
-مصرف مرغ(بدون پوست)و ماهی بصورت بخار پرز یا کبابی نامحدود است.
-حداقل هفته ای یک الی دوبار ماهی در رژیم غذای گنجانده شود.

-تحرک کافی

حداقل ۱۵۰دقیقه در هفته یا
روزانه نیم ساعت تا ۴۵دقیقه ورزش

-کنترل دقیق و منظم فشارخون
-کنترل دقیق دیابت
-ترک عادات بد رفتاری:ترک سیگار و مشروبات الکلی
-مصرف زیاد مایعات:روزانه ۸-۱۰لیوان اب مصرف شود
-خواب کافی:۷ساعت(زیر شش و بالای نه ساعت نباشد)
-افزایش مصرف خوراکی های فیبر دار مثل خیار سیب و انواع میوه جات
-از مصرف نوشابه و مواد مشابه خودداری فرمایید
-وزنتان را کاهش دهید
-استرس خود را کنترل کنید

سلام پاوه : برای این دکتر شایسته که مدتها است شاهد ارائه خدمات مطلبوش در شهرستان پاوه و کیلینیک بیمارستان قدس پاوه می باشیم آرزوی موفقیت را داریم.

دکتر تیمور ازکات متخصص قلب و عروق می باشد و هم اکنون در بیمارستانهای فجر و بوعلی مریوان نیز به ارائه خدمات می پردازد.