د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 15:11

تاکید دادستان پاوه بر حمایت از کارگران و دفاع از حقوق آنان /کارگاه‌های مشمول قانون کار،موظف به پرداخت حق بیمه کارگران

تاکید دادستان پاوه بر حمایت از کارگران و دفاع از حقوق آنان /کارگاه‌های مشمول قانون کار،موظف به پرداخت حق بیمه کارگران

به گزارش سلام پاوه :دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاوه در نشستی با رئیس و کارشناسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر حقوق کارگران گفت: کارگران نیازمند حمایت بیشترند و نباید اجازه داد حق و حقوق آنان توسط کارفرمایان تضییع گردد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مسلم الماسی وضعیت […]

به گزارش سلام پاوه :دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاوه در نشستی با رئیس و کارشناسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر حقوق کارگران گفت: کارگران نیازمند حمایت بیشترند و نباید اجازه داد حق و حقوق آنان توسط کارفرمایان تضییع گردد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مسلم الماسی وضعیت اقتصادی موجود را در خصوص وضعیت کارگران شاغل در واحدهای صنفی و خدماتی سطح شهرستان بیان کرد و ضرورت توجه به قشر کارگر را یادآور شد.دادستان پاوه

 

وی افزود:به منظور رعایت بیشتر مقررات قانون کار در زمینه حقوق و مزایا، حق بیمه، ساعت کاری و … افراد شاغل در این واحدها، بایستی بازرسی و نظارت مستمر بر این قبیل واحدها صورت گیرد.

 

الماسی ، به دیدار‌ مسئولان قوه قضاییه با مقام معظم رهبری اشاره و به تاکید معظم له مبنی بر « احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌ های مشروع مردم از وظایف مهم قوه‌ قضاییه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.» استناد کرد و در همین راستا پیگیری مطالبات کارگران و استیفای حقوق آنان را از وظایف مهم قوه‌ی قضائیه برشمرد.

 

وی ضمن تمجید از تلاشهای اداره کار و تعاون پاوه در راستای وظایف محوله به موارد احتمالی از بروز تخلف در حیطه کارگر و کارفرما پرداخت و مراقبت و التزام عملی به رعایت قانون را وظیفه ناظرین برشمرد و افزود: هرساله مستند بر قانون کار حداقل حقوق پایه برای ۸ ساعت فعالیت در طول شبانه روز، برای کارگر پیش بینی می گردد و این مبلغ در سال جاری معادل ۱٫۵۱۶٫۸۸۱ ریال تقریباً روزی ۵۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است ، چه بسا ممکن است در مراکز تولیدی و… مبلغی کمتر از مبلغ تعیین شده پرداخت شود.

 

دادستان پاوه سپس به موضوعات دیگری از جمله تبعیض جنسیتی پرداخت و گفت: اگرچه در بعضی از مواقع این تبعیض متوجه زن و مرد بوده و لیکن متاسفانه در بانوان با شدت بیشتر مشهود بوده بطوریکه بانوان گاها ً با دریافت نیمی از مزایای دریافتی مردان ملزم به انجام همان مقدار کار انجام شده خواهند بود.

 

وی یکی دیگر از موضوعاتی که ممکن است کارگران با آن مواجه شوند پرداخت حق بیمه بازنشستگی کارگران براساس قانون تامین اجتماعی و قانون کار است و با پرداخت آن مزایایی زیادی به کارگران تعلق میگیرد که یکی از این مزایا پرداخت مستمری بازنشستگی است و عدم پرداخت این حق بیمه جرم انگاری شده است و کارفرمایی که حق بیمه را پرداخت نکند مرتکب جرم شده است. بنابراین مستند به ماده ۱۴۸ قانون کار همه‌ی کارگاه‌های مشمول قانون کار، مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران خویش اقدام نمایند.

الماسی در ادامه به بهداشت محیط و نیز نظافت کارگاه و… اشاره کرد و گفت: اجتناب از تضییع حق و حقوق کارگران در وهله ی اول متوجه‌ی اداره کار و در نوبت بعدی متوجه ی دادستانی می‌باشد، لذا توصیه می گردد حسب وظایف محوله با سرکشی و بازدیدهای مستمر با تخلفات احتمالی با قاطعیت برخورد نمائید و قطعاً ما نیز با قاطعیت حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه خطاب به کارگرانی که احساس می نمایند در حق آنان اجحافی روی می دهد خاطرنشان ساخت: شکایات و تظلمات خویش را در مرجعی که قانون پیش بینی نموده مطرح و خواستار رسیدگی آنها شوید، بدیهی است قانونگذار به حق و حقوق آنان اهتمام می ورزد.

 

سلیمی رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ضمن تمجید از دغدغه ی دادستان محترم در ادامه به تشریح بیان عملکرد اداره کار پاوه در حوزه های بازرسی کار و روابط کار ، به بازرسی و نظارت مستمر و دقیق واحدهای کارگری به صورت دوره ای و رسیدگی به مطالبات قانونی کارگران در مراجع حل اختلاف اشاره کرد‌‌.