پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 10:53

اورامانات برای زنان خاطره نمی سازد

اورامانات برای زنان خاطره نمی سازد

به گزارش سلام پاوه:دکتر شهرزاد اردلان از حقوقدانان مطرح حوزه تالیفات علمی و دانشگاه درباره سهم اندک زنان اورامانات از فضای سیاسی مناطق اورامانات ابراز تاسف کرد.     دکتر شهرزاد اردلان در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت:فضای عمومی انتخابات بزرگترین جایگاه تعاملات سیاسی و بستر ویژه ای برای شکل گیری و پیگیری مطالبات […]

به گزارش سلام پاوه:دکتر شهرزاد اردلان از حقوقدانان مطرح حوزه تالیفات علمی و دانشگاه درباره سهم اندک زنان اورامانات از فضای سیاسی مناطق اورامانات ابراز تاسف کرد.

 

 

دکتر شهرزاد اردلان در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت:فضای عمومی انتخابات بزرگترین جایگاه تعاملات سیاسی و بستر ویژه ای برای شکل گیری و پیگیری مطالبات مدنی و سیاسی است ، اما این فضا در زمره کالاهای کمیاب بوده که اصلا زمینه ی توزیع متوازنی در اورامانات ندارد و بر سر تصاحب آن رقابت ناعادلانه و مردسالارانه وجود دارد.

 

 

وی افزود:منابع قدرت و کنترل فضا با ایجاد گفتمان های مختلف ، درک ما از فضا و میزان بهره مندی از آن را تحت تاثیر قرار می دهند.که حال وقت آنست این سوال مطرح شود که وضعیت زنان چگونه است و چه تحولاتی را از سر گذرانده اند؛ کنشگران اصلی ، یعنی دولت و جامعه مدنی برای زنان اورامانات چه کرده اند؛ سیاست ها و تصمیم گیری ها چه بوده است؟ برای شناخت وضعیت و طرح استراتژی آینده چه اقداماتی صورت گرفته؟ مشکل آنست که برای جواب اینگونه سوالات مستقیم سراغ مقولات رسمی و حقوقی می رویم در حالی که در روند چند دهه اخیر ، جامعه و زنان اورامانات با فرایند های بسیار آرام و بطئی ، که البته نابرابر بوده ، به سمت و سویی هدایت شده که حقوق زنان به شدت مخصوصا در عرصه سیاسی تضییع شده است. همین فراینده ها بوده که زمینه های مهم ترس و بی کنشی و تسلیم و انفعال را در فضای سیاسی اورامانات برای زنان را فراهم کرده است.

 

 

این فعال حوزه حقوق ادامه داد:بدونه شناخت این فرایندهای فلج کننده نمی توان انتظار کنشگری داشت. باید کاری کرد که این فرایندهای نابرابر و خشن ، ولی آرام و بطئی ، وارد مسئله شناسی روشنفکران اورامانات شود. من معتقدم باید بتوان از ظرفیت حوزه های مختلف دانش برای توضیح وضعیت زنان اورامانات استفاده کرد؛ از تاریخ ، جامعه شناسی ، مطالعات شهری ، زبان شناسی ، اقتصاد ، سیاست و … برای اینکه بتوان کنشگری اجتماعی و مخصوصا سیاسی موثری در جامعه اسلامی اورامانات داشت باید ابتدا مسائل را از زوایای مختلف دید و تحلیل کرد.

 

 

دکتر اردلان با اشاره به حضور زنان در دو حوزه خصوصی و عمومی از اینکه دو تلقی کاملا متفاوت داریم انتقاد کرد و افزود: در گفتمان رسمی ، در حوزه خصوصی همیشه زنان و مادران مورد احترام و مقوم خانواده بوده اند همچنین مورد تکریم شناخته شده اند و بهشت زیر پایشان است اما در حوزه عمومی ، زنان تمام ارج و قربی را که در حوزه خصوصی به آنان داده شده است به یک باره از دست می دهند و مورد تردید قرار گرفته و مشکل ایجاد میکنند این دیالکتیک عمومی و خصوصی خیلی جدی است. این دو گفتار که سال هاست در اورامانات شاهد آن هستیم . بسیار بی تعادل است.

 

 

این استاد فرهیخته حوزه ی دانشگاه اعلام کرد: وقتی زنی از محیط حضور در فضای سیاسی ، به هر علتی محروم میشود. بخش مهمی از تجربه وجودی او که می توانست عمیق تر و پایدارتر و پویاتر در فضای سیاسی در خدمت تعالی جامعه باشد از او در ساخت آینده جامعه اش گرفته میشود.

 

 

دکتر شهرزاد اردلان هشدار داد؛اورامانات برای حضور زنان در عرصه بدست گرفتن قدرت سیاسی فضایی پر تناقض است که امکان های خاصی برای سوژگی ایجاد میکند و سویه های رهایی بخشی در دل خود دارد . مناقشاتی که بر سر میزان دسترسی و حضور زنان در فضای سیاسی وجود دارد در همین فضا در حال مطرح شدن و جریان پیدا کرده است. از یکسو گفتارها و سیاست هایی که دائم تلاش میکنند تا قواعد حضور زنان در فضای سیاسی را تعیین و دسترسی زنان به قدرت را برای خدمت و ساخت آینده اورامانات محدود کنند و از سوی دیگر ، چانه زنی و مقاومت زنان برای تحمیل خود به فضای سیاسی و مدیریتی و برای بدست آوردن سهم بیشتری از آن در جریان است در واقع ما زنان اورامانات همگی در دلواپسی های مشابهی شریک هستیم از اقتصاد مفلوج و وضعیت نا کارآمدی تعاملات شهروندی گرفته تا آمارهای فاجعه بار طلاق ، اعتیاد ، بزه کاری و بی کاری و بی سر و سامانی فارغ التحصیلان و عدم اشتغال جوانان و همچنین بی توجهی به نیازهای زنان مخصوصا در زمینه سازی مشارکت آنان برای حضور در پروسه توسعه همه جانبه اورامانات مخصوصا حضور در عرصه سیاسی آنان در ساخت آینده اورامانات و تلاش های سیستماتیک برای حذف یا محدود کردن دسترسی زنان به فضای قدرت سیاسی و …..

 

 

وی در پایان افزود:قطعا وقت آن رسیده این وضعیت را هشدار داد که چرا اورامانات برای حضور سیاسی زنان تا اکنون روی خوش نشان نداده است و این مهم صورت مسئله است به گونه ای که تا اکنون این فضا به حدی برای زنان از دسترس دور نگه داشته شده که در عرصه رقابت های سیاسی مجلس شورای اسلامی کمتر زنی در ۴۱ سال گذشته اورامانات در عصر انقلاب اسلامی جرات حضور در این عرصه سیاسی را داشته است.