پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 05:55

مقاومت ۸۱ درصد پزشکان کرمانشاهی علیه کارت‌خوان/ فقط ۱۹ درصد میخواهند مالیات بدهند!

مقاومت ۸۱ درصد پزشکان کرمانشاهی علیه کارت‌خوان/ فقط ۱۹ درصد میخواهند مالیات بدهند!

به گزارش سلام پاوه : مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه گفت: استقبال خوبی در جامعه پزشکی استان تا بدین تاریخ نداشته‌ایم، تقریبا ۱۹ درصد از این جامعه هدف نسبت به ثبت دستگاه کارت‌خوان خود در سامانه امور مالیاتی اقدام کرده‌اند.    «کارت‌خوان نداریم»، «کارت‌خوان قطع است»، «کارت‌خوان خراب است» این جملات آشنایی هستند که همواره […]

به گزارش سلام پاوه : مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه گفت: استقبال خوبی در جامعه پزشکی استان تا بدین تاریخ نداشته‌ایم، تقریبا ۱۹ درصد از این جامعه هدف نسبت به ثبت دستگاه کارت‌خوان خود در سامانه امور مالیاتی اقدام کرده‌اند.

 

 «کارت‌خوان نداریم»، «کارت‌خوان قطع است»، «کارت‌خوان خراب است» این جملات آشنایی هستند که همواره در برخی از مطب‌های پزشکان شنیده‌ایم، «لطفا ویزیت را نقدی پرداخت کنید»…

 

از پله‌های ساختمان‌های چند طبقه به علت شلوغ بودن درب آسانسور باید پایین بیایم و با گشت و گذار در خیابان خودپردازی را پیدا کنیم پول نقد بیرون بکشیم و دوباره راه آمده را برگردیم.

 

خراب و قطع بودن کارت‌خوان مطب برخی از پزشکان چه دلیلی دارد؟ نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد «فرار مالیاتی» است، در همین راستا به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر شده، مکلف هستند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

 

۳ هزار و ۲۰۱ پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما و کارشناسان پروانه‌دار از جمله اپتومتریست‌ها و فیزیوتراپ‌ها عضو نظام پزشکی استان کرمانشاه هستند که از این تعداد یک‌هزار و ۱۰۱ نفر پزشک عمومی و ۶۴۸ نفر متخصص و فوق تخصص هستند.

 

رئیس نظام پزشکی استان کرمانشاه می‌گوید: در خصوص درآمد پزشکان در جامعه غلو می‌شود؛ بسیاری از پزشکان عمومی و برخی متخصصان درآمد کمی دارند، تنها کمتر از ۱۰ درصد از آن‌ها که در تخصص خود به خاطر مهارت و سطح علمی معروف و نام‌آور شده‌اند، درآمد بالا دارند.

 

محمد‌باقر حیدری در ادامه این گفت‌وگو به عدم وجود دستگاه کارت‌خوان در مطب برخی از پزشکان استان اشاره کرد و گفت: پزشکان باید در اسرع وقت برای رفاه حال بیماران و مردم نسبت به نصب دستگاه‌های کارت‌خوان اقدام کنند.

 

وی نداشتن کارت‌خوان توسط پزشکان را قابل دفاع ندانست و افزود: تعیین مالیات براساس درآمد پزشکان و طبق گروه‌بندی‌های خاصی انجام می‌شود.

 

کارت‌خوان‌های که بنا بر مصوبه بودجه سال ۹۸ در مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروخانه‌ها و دامپزشکی‌ها نصب می‌شود مجهز به حافظه مالیاتی است و امکان تقلب و فرار مالیاتی به کلی محدود می‌شود.

 

آخرین مهلت نصب کارت‌خوان برای مشاغل مذکور ۱۵ شهریورماه امسال اعلام شده بود که مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه از تمدید این مهلت خبر داد و اظهار داشت: تاریخ اجرایی آن از ابتدای مهرماه جاری است.

 

هادی ملکشاهی با اشاره به کم‌کاری جامعه پزشکی استان در نصب کارت‌خوان، افزود: متاسفانه استقبال خوبی در جامعه پزشکی استان تا بدین تاریخ نداشته‌ایم، تقریبا ۱۹ درصد از این جامعه هدف نسبت به ثبت دستگاه کارت‌خوان خود در سامانه امور مالیاتی اقدام کرده‌اند.

 

وی از اعمال جرائم غیرقابل بخشش برای هرگونه فرار مالیاتی و کتمان درآمد خبر داد و گفت: درآمدهایی که در دستگاه کارت‌خوان ثبت نشود و سازمان مالیاتی بر آن اشراف نداشته باشد جزو درآمدهای کتمان شده محسوب می‌شود و مشمول ۳۰ درصد جریمه غیرقابل بخشودگی است، علاوه بر این ۲ درصد نیز درآمد خدمات است که اگر دستگاه کارت‌خوان را  نصب نکنند یا نداشته باشند؛ به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد و این جریمه نیز غیرقابل بخشش است.

 

ملکشاهی در خصوص کارتخوان‌های نصب شده سازمان مالیاتی، گفت: دستگاهی که بدین منظور نصب شده ثبت سیستم مالیاتی است و آرم سازمان روی پرینت‌های آن وجود دارد.

 

در کارت‌خوان‌هایی که برای مشاغل درمانی و پزشکی در نظر گرفته شده، براساس نرم‌افزار خاصی نام پزشک و مرکز درمانی درج و رسیدی ارائه می‌شود که متفاوت است و بارکد مشخصی دارد با اسکن این بارکد با گوشی‌های هوشمند می‌توان تاریخ، نام پزشک، مرکز درمانی و مبلغ صورت‌حساب را مشاهده کرد و از اصالت دستگاه کارت‌خوان مطلع شد که این دستگاه تحت رصد مراجع نظارتی از جمله سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

 

گفتنی است بسیاری از شهروندان شهرستان پاوه نیز در مراجعه به مطب پزشکان در شهر کرمانشاه همیشه با این مشکل روبرو بوده اند .

منبع : خبرگزاری فارس