پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 13:12

۱۴ بازاری پاوه در راستای توسعه «شهری بدون دخانیات» تجلیل شدند/ عکس

۱۴ بازاری پاوه در راستای توسعه «شهری بدون دخانیات» تجلیل شدند/ عکس

به گزارش سلام پاوه : مسؤلان شبکه بهداشت و درمان پاوه از متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی شهرستان پاوه که از عرضه مواد دخانی به دلایل اخلاقی و انسانی امتناع می‌کنند، تجلیل به عمل آوردند.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پویشی با عنوان تقدیر از متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد […]

به گزارش سلام پاوه : مسؤلان شبکه بهداشت و درمان پاوه از متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی شهرستان پاوه که از عرضه مواد دخانی به دلایل اخلاقی و انسانی امتناع می‌کنند، تجلیل به عمل آوردند.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پویشی با عنوان تقدیر از متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی که از عرضه مواد دخانی به دلایل اخلاقی و انسانی امتناع می‌کنند در شبکه بهداشت و درمان پاوه شکل گرفت و از ۱۴ نفر متصدی که از فروش دخانیت در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های خود پرهیز می‌کنند، تقدیر شد.

 

در این نشست که با حضور معاون برنامه‌ریزی فرمانداری پاوه، مدیر شبکه و رئیس مرکز بهداشت، رئیس اداره‌های صنعت، معدن و تجارت و ارشاد اسلامی، رئیس اتاق اصناف پاوه، دایره امکان نیروی انتظامی و متصدیان فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های پاوه برگزار شد.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان پاوه ضمن تقدیر و خوش آمد به حاضرین بر اهمیت فرهنگ‌سازی و مبارزه عملی با عرضه و مصرف دخانیات در سطح شهرستان پاوه تاکید کرد.

 

جهانبخش ولدبیگی با تقدیر از عدم فروش مواد دخانی در این فروشگاه‌ها در سطح شهرستان پاوه، گفت: اقدامات فرهنگی و کمک به مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در مقوله سلامت و بهداشت محیط و… را خواستار شد.

 

وی گفت: با فرهنگ‌سازی به‌خصوص در مقوله مبارزه با مصرف دخانیت و آگاه‌سازی شهروندان به خطرات و عواقب مصرف سیگار و قلیان و دخانیت می‌توان برای کمک به سلامت جامعه گام موثری برداشت.

 

رئیس مرکز بهداشت و درمان پاوه نیز در این نشست وضعیت فعلی مصرف دخانیات در ایران و جهان را تشریح و اعلام کرد: در حال حاضر یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان سیگاری هستند که از این تعداد ۸۴۸۴ درصد در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند و متاسفانه این روند سالانه ۴٫۳ درصد افزایش را نیز در این کشورها به خود می‌بیند.

 

حشمت کریمی با بیان اینکه دخانیات مهمترین عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است، گفت :حدود ۶ میلیون مرگ ناشی از استعمال دخانیات در سال در جهان رخ می‌دهد که مرگ بیش از ۶۰۰ هزار نفر در سال بدلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات می باشد.

 

وی افزود: سالانه ۵۰ میلیارد نخ مصرف سیگار در ایران است که باعث هدر رفت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان (معادل یک درصد تولید ناخالص ملی / GDP) و هزینه کرد سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری های مرتبط می شود.

 

رئیس مرکز بهداشت و درمان پاوه مصرف دخانیات را یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامتی و شایع‌ترینعامل قابل پیشگیری مرگ و میر در جهان دانست و گفت:  بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی در دود سیگار شناسایی شده است، بسیاری از آن‌ها سمی و بعضی رادیواکتیو هستند.

 

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ نوع از آن‌ها به‌ویژه قطران سرطانزا هستند، علت تولید مواد شیمیایی متفاوت و بسیار زیاد سیگار وابسته به درجه حرارت بسیار بالای آن است (تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد) که این حرارت بالا در انتهایروشن سیگار فرد سیگاری تولید می‌شود.

 

کریمی با بیان اینکه ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۴۰ درصد سایر سرطان‌ها؛ ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۷۵ درصد بیماری‌های مزمن ریوی در سیگاری‌ها بروز می‌کند، افزود: از طرفی استعمال دخانیات سبب ایجاد ۱۴ بیماری کشنده از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌های ریه، نای، مری، معده، مثانه و همچنین انسداد مزمن ریوی و… می‌گردد، همچنین ۳۰درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در سیگاری‌ها و مصرف کنندگان سایر مواد دخانی رخ می‌دهد.

 

رئیس مرکز بهداشت و درمان پاوه گفت: با این اوصاف مرکز بهداشت شهرستان پاوه در تلاش است تا همزمان با آموزش و فرهنگ‌سازی خطرات دخانیات در سطح شهرستان دسترسی به مواد دخانی را نیز با همراهی و همکاری متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی در عدم عرضه سیگار و دخانیات سخت‌تر کند.

 

کریمی تصریح کرد: در همین راستا در این جلسه از ۱۴ نفر از متصدیانی که در عدم عرضه مواد دخانی در سطح شهرستان پاوه به شکل داوطلبانه همراهی کرده بودند با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

اسامی افراد تجلیل شده

۱-فریدون محمود نیا از شهر باینگان
۲-علیمحمد توفیقی از شهر پاوه
۳-ارکان ویسی روستای دوریسان
۴-عارف رستمی از شهر پاوه
۵-ذکریا فتاحی از شهر پاوه
۶-بهزاد شهسواری از شهر پاوه
۷-حمید خدادادی از شهر پاوه
۸-عبدالباسط خدادای از شهر پاوه
۹-پوریا حسین زاده از روستای دوریسان
۱۰-سالم سلیمی از شهر پاوه
۱۱-آرام محمدی از شهر پاوه فروشگاه اعتماد
۱۲-احمد احمدی از روستای میرعبدلی
۱۳-کمال مرادی از روستای شمشیر
۱۴نریمان قادری از روستای شمشیر

 

یک پاسخ برای “۱۴ بازاری پاوه در راستای توسعه «شهری بدون دخانیات» تجلیل شدند/ عکس

  • شهروند شهر باینگان در تاریخ شهریور 12, 1398 گفت:

    کار شایسته وارزنده مسئولین شبکه بهداشت ودرمان شهرستان پاوه ومرکز خدمات درمانی شهر باینگان بسیار جالب بود از زحمات تک تک آن بزرگواران و شان و شعور برادر فریدون محمودنیا کاسب با شرافت شهر باینگان سپاسگزاری و قدردانی می نمایم.