چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 19:25

بررسی نظرات مردم در حوزه انتخابیه اورامانات در مورد عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی/دکتر نورالدین یوسفی

بررسی نظرات مردم در حوزه انتخابیه اورامانات در مورد عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی/دکتر نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:انتخابات یکی از ارکان دمکراسی در هر کشور است و انتظار می رود منتخبین مردم براساس وظایف و اختیارات قانونی خود در حل مشکلات جامعه بکوشند. در اورامانات بعد از ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نظرات متفاوتی در مورد عملکرد نمایندگان این منطقه وجود دارد و رضایتمندی ها و ناخرسندی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:انتخابات یکی از ارکان دمکراسی در هر کشور است و انتظار می رود منتخبین مردم براساس وظایف و اختیارات قانونی خود در حل مشکلات جامعه بکوشند. در اورامانات بعد از ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نظرات متفاوتی در مورد عملکرد نمایندگان این منطقه وجود دارد و رضایتمندی ها و ناخرسندی هایی هم در مورد هر یک از این افراد وجود دارد و این امری طبیعی است که عملکرد هر مسئولی موافقین و مخالفین خود را داشته باشد. فعالیت هایی چون ایجاد شهرستان ها و بخش های جدید در تقسیمات کشوری برای منطقه، برخی امور زیر بنایی چون گازرسانی و آب رسانی به مناطق از جمله موارد رضایتمندی مردم است. در کنار این موارد مثبت اظهار نارضایتی مردم از عملکرد وکلای خود در مجلس بیشتر است.

 

 

خاطر نشان می شود که در این نوشته شخصیت حقیقی هیچ فردی مورد نظر نیست و فقط جایگاه حقوقی نمایندگی است که از دیدگاه مردم مورد بررسی قرار گرفته است.میزان رضایتمندی و نارضایتی مردم از موکلان خود هم نسبی است و نباید چنین تصور شود که مردم از عملکرد تمامی نمایندگان ادوار اظهار نارضایتی می کنند.آنچه که در بررسی حاضر آمده است برآیند کلی نظرات مردم می باشد و در صورت نیاز می توان عملکرد هر دوره را به صورت مجزا با استفاده از داده های میدانی تجزیه و تحلیل نمود.

 

 

وقتی سخن از انتخابات و نمایندگی مجلس می شود ناخرسندی مردم بیشتر مربوط به وعده های عمل نشده است! به نظر می رسد اساس این نارضایتی ها عدم آشنایی به وظایف نمایندگی از طرف کاندیداها و همچنین مردم باشد. کاندیداها در زمان تبلیغات وعده هایی را می دهند که خارج از حیطه اختیارات نماینده است و با این وعده- وعیدها توقعاتی را در رای دهندگان ایجاد می کنند که قابل انجام نیست و موجب سرخوردگی رای دهندگان و ناکامی منتخب مردم می شود! در تبلیغات زمان رقابت، کاندیدادها باید مواظب باشند قولی را ندهند که خارج از توانشان یا در تضاد با وظیفه و اختیارات نمایندگی باشد و در صورت منتخب شدن نتوانند به آن عمل کنند. چنین قول هایی در هر صورت موجب ناخورسندی مردم و عدم موفقیت نماینده خواهد شد. وظیفه نماینده مجلس در قانون مشخص است و عبارت است از قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون؛ مردم هم رای می دهند تا نماینده وکیل آنها در این دو مورد مهم باشد. تنزل دادن وظایف و اختیارات نمایندگی به اموری غیر از این دو مقوله (از جمله سوء استفاده از قدرت، انتقام جویی، فراهم کردن رانت برای فرصت طلبان، دخالت های بی رویه در عزل و نصب ها، مال اندوزی و قدرت نمایی، دخالت در استخدام ها و …) موجب نارضایتی مردم و عدم موفقیت نماینده خواهد شد.

 

 

توجه به درد دل های مردم و گلایه های آنها نشان دهنده این واقعیت است که تبلیغات انتخاباتی ما سالم نیست و مملو از عوامفریبی و رفتارهای غیر اخلاقی چون تطمیع و تزویر است. فردی که قرار است نماینده شود باید بداند نماینده کل حوزه انتخابیه خواهد بود و نباید دسترسی به خود را محدود به چند نفر کند و مابقی مردم را فراموش نماید. نماینده باید متوجه باشد که منافع عمومی بر منافع فردی اولویت دارد و هر گز نباید منفعت جمعی را فدای منفعت های شخصی خود یا دیگران نماید. البته نباید فراموش کرد نماینده به خاطر جایگاه خود ممکن است بتواند در حل مشکلات فردی افراد مساعدت نماید ولی این هرگز نباید به معنی فراموش کردن وظیفه اصلی نماینده و اختیارات جایگاه نمایندگی باشد. نظارت بر اجرای قانون به گونه ای که حقوق شهروندان تضییع نشود و هرکس از مزایای قانونی خود برخوردار گردد و همچنین توجه به حل مشکلات کلان و عمومی جامعه از اولویت برخوردار است و نماینده مردم باید زبان گویای حوزه انتخابه خود و کل جامعه در بیان و حل مشکلات و رسیدگی به امور عمومی باشد.

 

 

تجزیه و تحلیل نظرات مردم در حوزه انتخابیه اورامانات در مورد نمایندگی مجلس ضمن اینکه قدردان برخی فعالیت های چشمگیر صورت گرفته در منطقه هستند بیشتر در بردارنده انتقادات و نارضایتی هایی است که به صورت زیر دسته بندی می شود:

 

۱- برآورده نشدن وعده های زمان انتخابات و فراموش کردن قول های داده شده

۲- دخالت های غیر منطقی و غیر متعارف در عزل و نصب مسئولان و جابجایی کارکنان دولت

۳- انتقام جویی از مخالفان خود در زمان انتخابات

۴- محدود شدن دسترسی به نماینده به طوریکه عده ای خاص اطراف او را می گیرند و عامه مردم از دسترسی به نماینده محروم می شوند

۵- فراهم کردن رانت برای عده ای خاص و نادیده گرفتن مطالبات عمومی مردم

۶- ثروت اندوزی غیر متعارف با استفاده از زد و بندهای سیاسی و سوء استفاده از قدرت

۷- رها کردن مرکز قانونگذاری و پرداختن به امور غیر ضروری مثل مراسم تعزیه و …

۸- عدم استفاده از تریبون مجلس برای بیان مشکلات اساسی حوزه انتخابیه و رساندن مشکلات به گوش مسئولان

۹- عدم توجه به شایسته سالاری در انتصابات و تمرکز بر مهره چینی برای تسهیل رقابت انتخاباتی دوره بعد به نفع خود…

۱۰- عدم گزارش دهی صادقانه به مردم در مورد اقدامات انجام شده و مشکلات موجود در انجام برنامه ها

۱۱- بزرگ نمایی اقدامات کوچک و منتسب نمودن فعالیت های صورت گرفته توسط ادارات به خود و …

۱۲- دخالت در فرصت های استخدامی و تضییع حق برخی از داوطلبان و یا بکار گیری افراد در استخدام هایی بدون آزمون و ….

۱۳- نپرداختن به مشکلات اساسی حوزه انتخابیه و علل عدم توسعه نیافتگی حوزه انتخابیه

۱۴- عدم استفاده از نظرات معتمدین و نخبگان منطقه در اظهار نظرهای خود و برنامه ریزی برای توسعه منطقه

 

 

امید است توجه به مواردی که موجبات رضایت و همچنین نارضایتی مردم را فراهم ساخته است به کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآوری نماید که مردم مراقب رفتار و گفته های آنها هستند و همچنین به منتخبین آینده کمک نماید با تمام توان در جلب رضایت مردم حوزه انتخابیه بکوشند و گام های موثری را در توسعه منطقه بردارند.

2 پاسخ برای “بررسی نظرات مردم در حوزه انتخابیه اورامانات در مورد عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی/دکتر نورالدین یوسفی

  • شهروند در تاریخ بهمن 19, 1402 گفت:

    دکتر یوسفی فردی پاک دست، پرتوان، دارای وجهه و با برنامه های منسجم در قالب قانون اساسی و سایر قوانین کشور است.

  • هانی در تاریخ شهریور 14, 1398 گفت:

    الان هدف شما از نگارش این متن تنویر افکار عمومی بود یا به نوعی تبلیغات برای خودتون در انتخابات پیش رو