پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 13:56

نبود خبرنگاران تخصصی چالش امروز رسانه ها/فرزاد نویدی

نبود خبرنگاران تخصصی چالش امروز رسانه ها/فرزاد نویدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:فعالیت در یک حوزه خاص و تخصصی شدن فعالیت های کاری خبرنگاران رسانه ها بخصوص در شهرستان ها نیازی است که کمتر به آن توجه شده است.شاید یکی از دلایل دیده نشدن فعالیت اغلب خبرنگاران با وجود تلاش های بسیار، تخصصی نشدن کارهایشان باشد.   خبرنگاری که به دلایل مختلفی از جمله […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:فعالیت در یک حوزه خاص و تخصصی شدن فعالیت های کاری خبرنگاران رسانه ها بخصوص در شهرستان ها نیازی است که کمتر به آن توجه شده است.شاید یکی از دلایل دیده نشدن فعالیت اغلب خبرنگاران با وجود تلاش های بسیار، تخصصی نشدن کارهایشان باشد.

 

خبرنگاری که به دلایل مختلفی از جمله نبود نیرو در رسانه مجبور است در بخش های مختلف خبری و حوزه های گوناگون قلم بزند کمتر می تواند مطالب تاثیرگذار و تخصصی بنویسد.رشته تحصیلی دانشگاهی، علایق فردی و مطالعه در حوزه ای خاص می تواند یک خبرنگار را در انتخاب حوزه تخصصی اش کمک کند و تخصصی بودن کارهایش هم به شکوفایی قلم خود و تاثیرگذاری فعالیت هایش منجر می شود و هم می تواند گره ای از مشکلات جامعه را بگشاید.

 

شاید آموزش بتواند این خلاء را برای خبرنگارانی که تاکنون حوزه تخصصی خود را پیدا نکرده اند کمک کند و انتظار می رود خود رسانه ها و یا خانه های مطبوعات وارد این موضوع شوند و خبرنگاران تخصصی تربیت کنند.خبرنگاران تخصصی می توانند با اشرافیت بر حوزه کاری خود، در رفع مشکلات، ارائه راهکارها و پیشبرد امور تاثیرگذارتر باشند و بتوانند گره ای از مشکلات جامعه را برطرف کنند.

 

در آستانه روز خبرنگار انتظار می رود متولیان حوزه رسانه در سطح کشور و استان ها به این موضوع به عنوان یکی از چالش های حوزه رسانه ها به خصوص در شهرستان ها بپردازند و با این رویکرد هسته های تخصصی خبرنگاری تشکیل دهند.ایجاد انجمن های خبرنگاران تخصصی از قبیل خبرنگاران ورزشی، حوادث، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، برگزاری جلسات و نشست های تخصیی و آموزشی و بررسی مسائل ومشکلات هر حوزه شاید بتواند به تقویت روزنامه نگاری تخصصی در کشور منجر شود.

 

 قلم به دستی که باری به هرجهت در همه حوزه ها بخواهد بنویسد تنها زمان را تلف می کند و شاید قلمش توانایی چرخیدن در همه ابعاد را نداشته باشد و نتواند آنچه رسالت یک خبرنگار است را به خوبی بیان کند.در استان هایی مانند کرمانشاه که حجم آسیب های اجتماعی آن بالا است و به تهدیدی برای مردم و دولت تبدیل شده شاید به اندازه انگشتان دست نتوان مطلب تاثیرگذار در این بخش ها پیدا کرد و این به همان نبود خبرنگاران تخصصی بر می گردد.

 

به نظر می رسد خانه های مطبوعات در سطح کشور به عنوان یکی از مهمترین تشکل های صنفی خبرنگاران باید بیشتر تقویت شود و خود اصحاب رسانه نیز با مشارکت در انتخابات این خانه به تقویت آن کمک کنند.تشکیل انجمن هایی تخصصی ذیل این خانه و برگزاری دوره های آموزشی مرتب و براساس نیاز می تواند به پرورش خبرنگاران تخصصی در استان ها کمک کند.

 

سرمایه گذاری در پرورش خبرنگاران متخصص و مجهز به علم و دانش روز می تواند به روند توسعه کشور در بخش های مختلف کمک کند و خبرنگاران به عنوان مشاوران مسئولان و انتقال دهنده مشکلات مردم بهتر و بیشتر می توانند در این روند نقش موثرتری ایفا نمایند.

 

نکته مغفول دیگری در این عرصه حضور نداشتن خبرنگاران در میان مردم و حضور میدانی در جامعه است و این عدم ارتباط بین مردم و خبرنگار باعث شده که مطالب منتشر شده در اغلب مواقع جنبه فانتزی داشته باشد و مطالبی که در رسانه ها منتشر می شود با آنچه خواست و نیاز مردم است، فاصله داشته باشد. شاید یکی از دلایل عدم اقبال مردم به رسانه ها عدم انعکاس مسائل و مشکلاتشان در رسانه ها باشد در حالیکه رسانه باید تریبون و صدای رسای افراد، اقشار و گروه هایی باشد که تریبونی ندارند و صدایشان به جایی نمی رسد.

 

دسترسی به کتاب های روز حوزه رسانه، ایجاد مکانی برای مطالعه آزاد خبرنگاران، برگزاری نشست های تخصصی به صورت مستمر، هدایت بخشی از اعتبارات فرهنگی دستگاه های مرتبط به حوزه رسانه در راستای تقویت و پویایی این بخش نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.